تریبون آزاد هیئتی

آیا کارکرد هیئت‌های مذهبی فقط به عزاداری و امور خیریه محدود می‌شود؟

تریبون آزاد هیئتی

از همان قدیم قدیم‌ها، کلمه «هیئت» اگرچه معمولاً با پسوند مذهبی یا عزاداری همراه بود اما واقعیت این است که این تشکل مذهبی، به همان اندازه که در زمینه عزاداری و مسائل مذهبی و دینی فعال بوده، کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم داشته است. کارکردهایی که با همه اجتماعی و سیاسی بودن البته مبتنی بر دین‌باوری و رعایت هنجارها، ارزش‌ها و اخلاقیات هم بوده‌ و توانسته‌اند فراتر از تشکل‌هایی که امروزه به نام NGO شناخته می‌شوند در تغییر و تحولات اجتماعی نقش‌آفرینی کنند.


به تازگی یک هیئت مذهبی در شهر شیراز قدم به عرصه جدیدی از فعالیت‌های اجتماعی گذاشته است. در ادامه گفت‌وگوی «فارس» با برخی از اعضا و عوامل این هیئت را درباره اقدام تازه‌شان می‌خوانید. 

من معترضم
یکی از خادمان هیئت رهپویان وصال شیراز می‌گوید: در شرایط اخیر تصمیم گرفتیم جلسه تریبون آزاد با عنوان #من_معترضم در هیئت راه بیندازیم تا مردم در حضور مسئولان اعتراض‌ها و شبهه‌های خود را مطرح کنند و پاسخ بگیرند.
احد پاریابی از خادمان این هیئت با اشاره به راه‌اندازی تریبون آزاد برای مردم به منظور بیان اعتراض‌های خود می‌گوید: «از سال ۹۰ به دلیل برخی گرانی‌ها و یا بی‌ثباتی قیمت ارز حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد، سخنران و مسئول هیئت به دنبال ایجاد سازوکاری در حکمرانی برای اعتراض بود».
وی با اشاره به اینکه اگر برای اعتراض سازوکاری نداشته باشیم، کار به آشوب خیابانی می‌رسد که در این حالت عقلانیت کنار می‌رود و هیجان زیادی حاکم می‌شود، اضافه می‌کند: پیگیر راه‌اندازی این سازوکار بودیم که به طور مثال یک سایت یا سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا مردم اعتراض‌های خود را ثبت و افراد دیگر هم او را حمایت کنند. اگر این اعتراض به حدی از حمایت مردمی رسید، حکومت برای پیگیری و اقدام لازم وارد شود.
پاریابی با بیان اینکه در دولت‌های مختلف با اعتراضاتی مواجه بودیم، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ فرمودند اگر به مخاطب هیجان دهید و او را به خیابان آورید، دیگر اداره امور با شما نیست و اغتشاش ایجاد می‌شود و هزینه برای مردم ایجاد می‌کند.

هیئت‌ها سراغ مطالبات مردمی بروند
او همچنین می‌گوید: مثلاً بارها در هر شهر و استان دیده‌ایم که افرادی روبه‌روی استانداری تجمع می‌کنند و اغلب با خودمان گفتیم احتمالاً چند ماه حقوق نگرفته‌اند و معترض‌اند اما ما مسئولان هیئت‌ها و مساجد می‌توانیم در این شرایط سراغ آن‌ها برویم و شماره تماسی بگیریم و بگوییم بستری به صورت تریبون آزاد ایجاد می‌کنیم تا بیایید در هیئت ما اعتراض داشته باشید و مسئول مربوطه هم حاضر شود و پاسخگو باشد.
وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۸ به فرمانداری درخواست دادیم که فضایی را تعیین کند تا افراد برای اعتراض حضور پیدا کنند، ما امنیت داخل را تأمین می‌کنیم و آنان نیز امنیت خارج را تا مردم حرف بزنند و مسئولان پاسخ دهند. این گونه برنامه‌ها موجب می‌شود مردم تخلیه شوند و حس کنند مسئولان پیگیر کار آن‌ها هستند و ما نیز مطالبه‌گری می‌کنیم که خواسته‌های مردم تأمین شود. با این درخواست ما در آن زمان موافقت نشد.
در دوره اخیر تصمیم گرفتیم این اعتراض‌ها را داخل هیئت و حسینیه بیاوریم تا هر کس اعتراض دارد، به حسینیه بیاید و حرفش را بزند و مسئولان هم حضور پیدا کرده و پاسخ دهند. اگر نتیجه این جلسات برای استاندار فارس، صورت جلسه شود، حتماً همراهی کرده و ترتیب اثر می‌دهد.

جلسه اول
یکی دیگر از خادمان این هیئت با بیان اینکه نخستین جلسه تریبون آزاد #من_معترضم ۱۹ مهرماه در حسینیه هیئت برگزار شد و فرماندار شیراز و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز هم حضور پیدا کردند، می‌گوید: برای این مراسم تبلیغات داشتیم و از مردم که درخواست حضور داشتند، نام‌نویسی کردیم. جلسه با حضور مجری بود و حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد هم بخشی از پرسش‌های مردم را پاسخ داد.
وی اضافه می‌کند: بنا داشتیم در هفته‌های بعدی جلسات را موضوعی پیش ببریم و تا پایان سال چند بار این جلسه را برگزار کنیم. همچنین در این جلسات بنا داریم فضایی ایجاد کنیم تا مسئولان فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و... شیراز هم حاضر شده و در بستر تریبون آزاد پاسخگوی پرسش‌های مردم باشند و اقدام‌های خود را تشریح کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه