چرا در حوادث اخیر بر «انتشار ترس» تأکید شد؟

چرا در حوادث اخیر بر «انتشار ترس» تأکید شد؟

عبدالله آزاد

اصرار عجیب بر دیده‌شدن و شنیده‌شدن خشونت‌، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های غائله اخیر با نمونه‌های مشابه آن در سال‌ها و دهه‌های گذشته در ایران است. می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقاتی افتاده که برخلاف عقل و تمام استانداردهای انسانیِ پذیرفته شده در دنیا، افرادی این‌طور آشکارا دست به اقدامات وحشیانه می‌زنند و از این مهم‌تر اینکه چرا این خشونت‌ها را پنهان نمی‌کنند و اصرار دارند که دیده شود؟


خوب است وقایع چند سال گذشته در منطقه را مرور کنیم. داعش در عراق و سوریه با انجام خشن‌ترین اقدامات و وحشیانه‌ترین روش‌های کشتار مردم و تولید محتوای تصویری حرفه‌ای از این اقدامات و نشر گسترده آن در فضای مجازی؛ بدون آنکه ترسی از پیگردهای حقوقی و ایجاد محدودیت‌های رسانه‌ای داشته باشد، به دنبال تحقق شعاری بود که آن را سرلوحه کار خود قرار داده بود.
تجربه موفق ایجاد ترس عمومی توسط داعش در موصل عراق که منجر به سقوط بدون مقاومت آن شهر در روز 10 ماه ژوئن سال 2014 میلادی (20خرداد1393) شد، در حالی در ایران پیاده می‌شود که دشمن در ارزیابی غلط خود به این نتیجه رسیده که با هجمه ایجاد شده و جنگ ترکیبی که علیه مردم ایران به راه انداخته است، این بار دیگر جمهوری اسلامی توان مقابله را از دست خواهد داد و به زودی سقوط خواهد کرد؛ بنابراین از تمام ابزارهای خود به صورت انتحارگونه استفاده می‌کند. سرویس‌ اطلاعاتی موساد رژیم صهیونیستی؛ که چندی پیش به نقش آن در اغتشاشات اخیر در بیانیه مشترک دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اشاره شد، به عنوان مجری بخش خیابانی و میدانی خشونت‌ها، در پروسه هدایت عوامل میدانی ناامنی‌ها در ایران بر عنصر «انتشار ترس» تأکید ویژه‌ای کرده است و با فریب به آنان اطمینان داده است این بار کار نظام تمام است و ذهن آنان را از عواقبی که ممکن است در پی اقدامات خشن متوجه آنان باشد دور کرده، بنابراین می‌بینیم در غائله اخیر برخلاف تمام موارد مشابه، از همان روزهای ابتدایی، ابتدا خشونت‌ها به صورت سازمان‌یافته‌ای جریان دارد و در ادامه، این خشونت‌ها توسط مجریان آن مستندسازی شده و به‌طور گسترده در حال پخش است. با این زاویه دید، بهتر می‌توان آتش‌زدن مأموران نیروی انتظامی، بریدن گلوی نیروی پلیس، شکنجه وحشیانه جوان طلبه، ضرب و شتم خیابانی نیروی بسیجی، حمله آشکار به خودرو پلیس و سنگ‌باران افراد درون آن و صدها نمونه مشابه که به صورت عریان و آشکار توسط مجریان منتشر و توسط پشتیبان‌های رسانه‌ای آنان در داخل و خارج از کشور وایرال شد را درک و تحلیل کرد.
با مرور آنچه گفته شد شاید بتوان درک بهتری از نقش داعش و اقدام تروریستی این گروه در شاهچراغ داشت. هدف این هجمه و انتشار ترس در درجه اول، مردم به‌مثابه پشتوانه اصلی حاکمیت اسلامی و در درجه بعد، نیروهای انتظامی و امنیتی هستند. هیچ بعید نمی‌دانیم اقدامات تروریستی خشن‌تر از این در روزها و هفته‌های آتی تکرار شود و حتی پیش‌بینی می‌کنیم تروریسم جاری با تغییر روش به سمت ترورهای هدفمند پیش برود؛ آن‌گونه که در مواردی در روزهای گذشته شاهد آن بوده‌ایم، اما همان‌گونه که در دهه 60 و دوران اوج اقدامات وحشیانه تروریستی توسط منافقین، کومله و دیگر تروریست‌ها، دشمنان به اهداف خود نرسیدند و طراحی‌های آنان به ضد خودش تبدیل و منجر به انسجام مردمی در دفاع از جمهوری اسلامی شد، در وقایع اخیر و اتفاقات محتمل پیشِ‌رو نیز نتیجه همان خواهد بود. پس از واقعه تروریستی شاهچراغ و اقدامات وحشیانه خیابانی توسط آشوبگران نیز به وضوح دیدیم مردم از آنان فاصله گرفته و در برابر اقدام آنان به خیابان آمده و حضور پرشکوه میلیونی مردم در راهپیمایی‌های اعتراضی علیه غائله اخیر مبین این موضوع است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه