مافیای رسانه‌ای در همسایگی ملکه

دکتر سیدهادی سیدافقهی از نقش پشت‌پرده شبکه سعودی می‌گوید

مافیای رسانه‌ای در همسایگی ملکه


چه شد که سعودی‌ها لندن را به عنوان مرکز رسانه خبری فارسی‌زبان خود انتخاب کردند با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان اسبق بی‌بی‌سی فارسی نیز به ایران اینترنشنال پیوستند. دلیل این انتخاب چیست؟

انگلستان نسبت به دیگر کشورها در بحث رسانه سبقت دارد و بزرگ‌ترین بنگاه‌های خبری مثل رویترز، آسوشیتدپرس یا رسانه بی‌بی‌سی که به چندین زبان زنده دنیا خبر، تحلیل و برنامه منتشر می‌کند در این کشور قرار دارند. این مسئله بستری است برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورها که می‌خواهند از یک موضع قوی و حرفه‌ای رسانه‌ای صدای خود را به دنیا برسانند ازجمله عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج‌فارس مانند امارات که اسکای نیوز را به راه انداختند که آن هم از انگلستان پخش می‌شود. حتی شبکه العربی لندن که به‌تازگی به قطر برگشت و یکی از زیرشاخه‌های الجزیره است آن هم در واقع از انگلستان پخش می‌شود. بنابراین انتخاب انگلیس به عنوان یک کشور حرفه‌ای در امر رسانه قابل توجه است. مطلب دیگر اینکه عمده کارشناسان و مجریان یا نویسندگان شبکه ایران اینترنشنال، منوتو و دیگر شبکه‌های فارسی زبان در لندن هستند، زیرا کارکنانی که از رده خارج شده‌اند یا نسل جدیدی که خودشان آموزش دادند در این شبکه‌ها با حقوق کلان به کارگیری می‌شوند. مسئله دیگر شبکه‌های لس‌آنجلسی است که در آمریکاست. البته این شبکه‌ها قابل رقابت با شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی یا ایران اینترنشنال که با پول عربستان سعودی مدیریت می‌شوند نیستند. بنابراین انتخاب لندن و انگلستان برای تأسیس شبکه ایران اینترنشنال این است که این کشور هم زمینه جذب کارکنان بهایی و هم سابقه رسانه‌ای دارد. به علاوه جایگاه انگلستان در میان کشورهای رسانه‌ای جهان یک درجه بالاتر است، زیرا رسانه‌هایی مانند دویچه وله آلمان، تی آرتی ترکیه یا آر تی روسیه این‌ها هیچ‌کدام قابل رقابت با بی‌بی‌سی و ملحقات آن نیستند. 

ارزیابی شما از این 50 روز موضع‌گیری ایران اینترنشنال درخصوص وقایع اخیر ایران چیست؟
ما نباید خیلی روی ایران اینترنشنال به عنوان مجری یک طرح امنیتی تمرکز کنیم. کار این‌ها دروغ، جعل و سناریوسازی است. در پیام رهبرمعظم انقلاب یک جمله بسیار بسیار مهم و راهبردی وجود داشت. ایشان فرمودند: «قطعاً عاملان این جنایت مجازات خواهند شد» و بعد فرمودند: «اگر سررشته این جانیان پیدا نشود و با آن‌ها برخورد قاطع صورت نگیرد ما انتقام خون این شهدا را نگرفته‌ایم». پس رهبری معظم دنبال ریشه‌یابی و زدن ریشه هستند نه شاخ و برگ‌ها. ایران اینترنشنال پول می‌گیرد که فحش بدهد. ایران اینترنشنال، منو تو و دیگران مجری یک عملیات هستند. بر این‌ها خیلی گله نیست بلکه باید به‌دنبال اهداف پشت پرده این شبکه‌های نفرت‌انگیز بود. وقتی بسیاری از شبکه‌های ما یک سریال سیاسی-اجتماعی فلسطینی به نام الشتات برضد اسرائیل را منتشر کردند تمام شبکه‌هایی که این سریال را منتشر کردند توسط ماهواره هات برد و عرب ست جلو این شبکه‌ها را گرفتند. ما گفتیم چرا العالم، المنار و المیادین را هک کردید و جلو پخش این‌ها را گرفتید؟ گفتند این‌ها دارند یک سریال ضد اسرائیلی پخش می‌کنند و این نفرت‌پراکنی است! امروز در شبکه‌های این‌ها طرز ساخت کوکتل‌مولوتف و روش‌های جنگ مسلحانه در کوی و برزن ایران را آموزش می‌دهند آیا این نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت نیست؟ بنابراین ریشه‌ها را باید بزنیم. همان‌گونه که ما لانه شرارت تروریست‌های کومله را با موشک‌های نقطه‌زن هدف قرار دادیم. باز هم هر جای دیگر، هر جایی که محل شرارت است را باید هدف قرار دهیم و با هیچ کس هم تعارف نداریم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه