سقوط گردشگری از چاله به چاه

آیا اغتشاشات بر صنعت گردشگری کشور تأثیر گذاشته است؟

سقوط گردشگری از چاله به چاه

کسب درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از حوزه گردشگری کشورمان چشم‌اندازی است که با جذب 5/1درصد از گردشگران بین‌المللی یعنی ۲۰میلیون نفر در سال۱۴۰۴ باید محقق شود. ولی کسب این درآمد ناچیز که تنها 2درصد از مجموع درآمدی است که گردشگران به چرخه گردشگری در دنیا وارد می‌کنند را هم باید در سایه ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی از دست رفته حساب کرد.


احساس امنیت، رکن اساسی حضور گردشگر 
کارشناسان می‌گویند ركن اساسی برای حضور گردشگر در مقصدهای گردشگری به احساس امنیت آن‌ها در آن مقصد بستگی دارد. در واقع گردشگران ترجیح می‌دهند به مقاصدی سفر كنند كه امنیت آن‌ها در آن محل تضمین شده باشد. مؤلفه‌ای مهم که این روزها به مدد رسانه‌های معاند زیر سؤال رفته است.
مرتضی خاکسار، کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با قدس درباره وضعیت گردشگری ایران و معیارهای لازم برای جذب گردشگر به کشور می‌گوید: گردشگر در زمان بستن کوله سفرش استانداردهایی دارد که از مسئله اسکان و حمل‌ونقل تا مسائل فرهنگی و امنیتی در مقصد را دربر می‌گیرد. گردشگر با توجه به همه این مؤلفه‌ها به یک اجماع گروهی یا انفرادی برای انتخاب مقصد خواهد رسید.
خاکسار می گوید: ایران در زُمره 9 کشور برجسته و شناخته شده به لحاظ جاذبه‌های باستانی، تاریخی و فرهنگی جهان است و از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز رتبه پنجم جهان را در اختیار دارد اما با وجود این ظرفیت‌ها و امتیازات ویژه، سهم کشور چهار فصل ایران از این بازار سودآور که یکی از سه پایه اصلی تجارت جهانی محسوب می‌شود، پایین است. 

شرط لازم و کافی برای جذب گردشگر
این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه تنها داشتن پیشینه تاریخی و طبیعی سبب نمی‌شود تا گردشگران، ایران را به عنوان مقصد سفر خود برگزینند، می‌افزاید: درواقع داشتن این دو استعداد تاریخی و طبیعی شرط لازم برای جذب گردشگر به کشور محسوب می‌شود ولی شرط کافی برای بستن یک بسته سفر خوب نیست. درست مثل ماشینی که برای رفتن به سفر خریداری شده ولی بنزین ندارد. داشتن ماشین شرط لازم است ولی به تنهایی کفایت کار را نمی‌کند و باید شرط‌های لازم و کافی در کنار هم باشند.

دلیل انصراف تورها از گردش در ایران
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دست‌کم هزینه‌ای که یک گردشگر در یک کشور می‌کند هزارو580 دلار است، می‌گوید: پس از آسیب‌های شدیدی که ویروس غیرمنتظره کرونا و پساکرونا به صنعت گردشگری زد، خیلی از زحمتکشان چندین ساله گردشگری در قالب خدمات آژانس هوایی، جامعه تورگردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی دچار مشکل شده و بسیاری از اماکن اقامتی و هتل‌ها ورشکسته شدند ولی کسی برای رسیدگی و بررسی اوضاع این قشر سراغی از آن‌ها نگرفت و برنامه‌ای برای بهبود وضعیت آن‌ها نداشت. حالا پس از کرونا به اتفاق غیرمنتظره اغتشاشات رسیدیم که  صنعت گردشگری را با چالشی بزرگ مواجه کرد به طوری که تورهای ورودی ما از ادامه سفر به ایران و گردش در کشورمان منصرف شدند. 
به گفته وی، ناآرامی و بحران‌های اجتماعی در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد ولی چیزی که مهم است این است که متولیان با این مسئله چطور برخورد ‌کنند که تبعات آن به بازار گردشگری صدمه نزند.

نمره منفی قطع اینترنت در کارنامه گردشگری 
خاکسار با یادآوری اینکه اطلاعات گردشگری کشورها و بازاریابی آن‌ها در بستر فضای مجازی انجام می‌شود، می‌افزاید: امروزه بازاریابی (دیجیتال مارکتینگ)، محتوای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی‌ها در پلتفرم‌های مجازی شکل گرفته‌اند، بنابراین فیلترینگ گسترده شبکه‌های مجازی توسط دولت، ضربه شدیدی به کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و چرخه ارزآوری در این حوزه وارد کرد.
وی می‌افزاید: بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی گردشگر و جامعه میهمان برای آمدن به ایران از شبکه‌های مجازی بهره می‌گیرند که اکنون به دلیل محدودیت‌های اینترنتی از دسترس خارج شده‌اند. در کنار ناآرامی‌ها در کشور، قطع اینترنت نیز مزید بر علت شد و گردشگران را با سردرگمی مواجه کرد که این در کارنامه گردشگری ما یک نمره منفی خواهد داشت.

رونق 150 شغل با ورود یک گردشگر
خاکسار با اشاره به اینکه ناآرامی‌های اخیر در کشور صنعت گردشگری ایران را با وضعیت شکننده‌ای مواجه کرده است، می‌افزاید: تنها صنعتی که با ورود یک گردشگر مثل آب ساری و جاری در کشور به راه می‌افتد و بیش از 150 شغل را به حرکت درمی‌آورد صنعت سبز گردشگری است که باید با حمایت‌های علمی و اصولی به پایداری و استمرار آن کمک کنیم، چراکه در زمان تحریم‌ها و فشارهای سیاسی علیه کشورمان که مراودات تجاری و فروش نفت تحث تأثیر قرار گرفته و هیچ بانکی قادر به جابه‌جایی پول‌ها نیست، صنعت سبز گردشگری و جهانگردی می‌تواند به داد کشور برسد. 
این کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: برنامه‌ریزی مدون وعلمی، دعوت از کارشناسان گردشگری، تقویت کمیسیون‌های تخصصی گردشگری و نمایندگان پارلمانی آموزش‌دیده یکی از وظایف مهم در بدنه مجلس و نمایندگان مردم است و از آن طرف در کارگروه‌های استانی و وزارتخانه گردشگری باید این نیازها، چالش‌ها و درخواست‌ها به صورت تصویب لوایح در هیئت دولت تقدیم مجلس شود تا با تصمیمات اصولی در این حوزه، چرخ گردشگری کشور به حرکت درآید.

ضرورت طراحی نرم‌افزار جامع گردشگری 
خاکسار با اشاره به ضرورت تدوین قانون‌های جدید و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی برای تقویت صنعت گردشگری و نقش‌آفرینی فعال دولت در این حوزه می‌گوید: پیشنهاد می‌شود با حمایت دولت و با کمک سازمان جهانی گردشگری یک نرم‌افزار جامع طراحی شود که قطعی نداشته باشد و بدون اینترنت هم خدمات و اطلاعات حوزه گردشگری را به مسافران ارائه کند.

خبرنگار: زهرا طوسی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه