گلباران بارگاه نور

بانوان مشهدی در آغاز دهه کرامت هزاران شاخه گل به حرم مطهر رضوی پیشکش کردند

گلباران بارگاه نور

دهه کرامت با گرامیداشت روز ولادت حضرت معصومه(س) و با تقدیم گل از سوی دختران و مادران مشهدی به حرم امام رضا(ع) آغاز شد.


در این مراسم که از ساعت 8:30 در عرصه میدان شهدا با حضور بانوان مشهدی برگزار شد، آنچه بیش از هر چیز به چشم می‌آمد، شاخه‌های گلی بود که این بانوان برای عرض تبریک خدمت ساحت مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) در دست داشتند.
مادران زیادی همراه با دختران کوچکشان در مراسم حاضر شده بودند تا ارادت خود و خانواده‌شان را به حضرت معصومه(س) ابراز کنند.
روز یکشنبه میدان شهدای مشهد میزبان جلوه‌های پررنگی از ابراز محبت مادران و مادربزرگان به دختر و نوه‌شان بود؛ روزی که نه تنها ابایی از ابراز این محبت به دختران نبود؛ بلکه به واسطه میلاد خواهر امام رئوفمان گویی جنس این محبت و عمق آن برای ابراز متفاوت‌تر از همیشه و از سرچشمه علاقه به خاندان اهل بیت(ع) جاری شده است.
دختران مشهدی نیز در روزی که به میمنت میلاد دختر باب‌الحوائج(ع)، به نام روز دختر نام‌گذاری شده است، برای عرض تبریک و شادباش به امام رضا(ع)، با شاخه‌های گل در عرصه میدان شهدا حاضر شده بودند.

حضور پررنگ دهه هشتادی‌ها
این مراسم با مدیحه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت(ع) در مدح اخت‌الرضا(س) آغاز شد. پس از مولودی‌خوانی و شادباش، بانوان و دختران مشهدی با ذکر «گویید همه صل علی آل محمد، معصومه خوش آمد» از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کردند.
در طول مسیر بهتر می‌شد حضور قابل توجه دختران دهه هشتادی را میان جمعیت به چشم دید؛ دختران نوجوانی که همراه مادرانشان برای تجدید بیعت با کریمه اهل بیت(س)، در مراسم گلباران حرم مطهر شرکت‌ کرده بودند.
در پیاده‌رو خیابان‌های منتهی به حرم، مردان نیز با بانوان مشهدی همنوا و همراه شده بودند. مردم با نوای «یامولاتی، اخت‌الرضا مدد» و «مدد یا فاطمه» به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) حرکت می‌کردند. خادمان آستان قدس رضوی نیز با آن‌ها در مسیر همراه شده بودند.

استقبال خادمان از عاشقان امام رضا(ع)
هرچه به حرم نزدیک‌تر می‌شدی، نوای «خوش آمدی حضرت معصومه» دختران و بانوان مشهدی بلندتر می‌شد. در حرم مطهر نیز خادمان به استقبال عاشقان کریمه اهل بیت(ع) آمده‌بودند. ارادتمندان امام رضا(ع) با ورود به حرم رضوی، شاخه‌های گل را به آستان آن حضرت تقدیم کردند. 
مراسم گرامیداشت سالروز ولادت بانوی کرامت با برگزاری برنامه‌های ویژه بانوان در رواق امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد. در آغاز، دختران گروه آوای ظهور سرودی را در مدح دختر مسلمان و تکریم مقام زن اجرا کردند. بعد از آن مهدیسا بهروزیان؛ دیگر دختر هنرمند مشهدی دکلمه‌ای را در مدح بانوی کرامت(س) اجرا کرد.

جایگاه دختران در قرآن
فهیمه فرهمندپور، سخنران ویژه مراسم روز دختر در حرم مطهر رضوی بود.
وی بیان کرد: آیه‌ای از این شیرین‌تر برای دخترها و دختردارها در قرآن وجود ندارد که خداوند در قرآن خطاب به مادر حضرت مریم(س) فرمودند: و لیس ذکر کالانثی، کدام پسری است که با این دختر برابری کند؟ خداوند در جایی دیگر خطاب به حضرت مریم(س) می‌فرمایند: خدا تو را انتخاب کرد، تو را پاکیزه قرار داد و تو را انتخاب کرد بر همه زنان زمان خودت. در این آیه، خداوند دو مرتبه از مفهوم برگزیده شدن و انتخاب شدن برای حضرت مریم(س) استفاده می‌کند. این جایگاه دختران در قرآن است.
فرهمندپور افزود: باید به قرآن رجوع کنیم تا ویژگی‌های حضرت مریم(س) را به عنوان یک زن تراز و مؤمن واقعی ببینیم. پاکی عمل و روح، راست‌گویی و صداقت از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت مریم(س) است؛ اما یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز او این است که قرآن درباره‌اش گفته: کسی که زنانگی‌اش را مثل یک دژ مستحکم حفظ کرده! حضرت مریم قلعه عفاف است. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز در جامعه‌ای هستیم که دختران ما برای اینکه احساس مقبولیت کنند، دو کار خطرناک انجام می‌دهند؛ اول آنکه سعی می‌کنند مثل پسرها شوند چون خیال می‌کنند پسر از دختر بهتر است. خطر دوم این است که دختران چون فکر می‌کنند سطح کمتری از جنس دیگر دارند، تمام قدرت و جذابیت خود را برای جذب نگاه جنس دیگر به کار می‌برند. 
وی درخصوص مقام حضرت معصومه(س) بیان کرد: حضرت موسی‌بن جعفر(ع) از پر فرزندترین ائمه بودند. در این میان، به جز امام رضا(ع) که نگین فرزندان امام کاظم(ع) هستند، احدی به سطح و جایگاه حضرت معصومه(س) نمی‌رسد. 
در پایان از سوی آستان قدس رضوی، از فهیمه فرهمندپور و مهدیسا بهروزیان به نمایندگی از زنان و دختران ایران قدردانی شد. 
مراسم روز ولادت حضرت معصومه(س) با مولودی‌خوانی و اقامه نماز جماعت به پایان رسید. 

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه