الزام سران قوا و ائمه جمعه به بی‌طرفی در انتخابات

در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس صورت گرفت

الزام سران قوا و ائمه جمعه به بی‌طرفی در انتخابات

نمایندگان ملت دیروز در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقررات و ضوابط جدیدی را برای شفاف‌سازی، رفع نقایص و ارتقای سلامت انتخابات وضع کردند.


این در حالی بود که جمعی از نمایندگان در نشست علنی دیروز خواستار مسکوت ماندن این طرح به مدت 6 ماه بودند. با این استدلال که طرح جاری در مجلس تأمین‌کننده همه سیاست‌های کلی مورد مطالبه رهبری نبوده و بهتر است در آن بازبینی صورت گیرد یا اینکه مجلس منتظر لایحه دولت برای اصلاح جامع قانون انتخابات بماند. درخواستی که از سوی نمایندگان رد شد.
موضوع جامع نبودن طرح مجلس پیش‌تر از سوی سخنگوی شورای نگهبان نیز در پاسخ به روزنامه قدس مطرح‌شده و هادی طحان نظیف در تشریح ارزیابی‌اش از این طرح به خبرنگار ما گفته بود اقدام مثبت و خوبی است، اما وقتی به فهرست و بندهای سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نگاه کنیم، متوجه می‎شویم بعضی از مطالبات و بندهای آن در این طرح دیده نشده و یا در مجلس به تصویب نرسیده و این موضوع ازآنجا اهمیت بیشتری دارد که این طرح اولین قانون‌گذاری اصلاحی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات و بعد از چندین سال(تأخیر) است.

مجلس دکان نقل‌‌قول‌ها را بست
بدین ترتیب با ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، نمایندگان مردم با اصلاح ماده 57 قانون انتخابات قبلی مجلس، هرگونه انتشار نظر یا تصویر مقامات و مدیران و اشخاص موضوع ماده (۶۰) این قانون، به نفع یا ضرر نامزدها و جریان‌ها و احزاب و گروه‌های سیاسی در جریان انتخابات به‌جز مواردی که قبلاً جنبه عمومی پیداکرده، ممنوع کردند.
بر این اساس همچنین نقل‌قول، نام، تصویر یا نماد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین احزاب و گروه‌های سیاسی در تبلیغات انتخاباتی منوط به ارائه موافقت آن‌ها به هیئت بررسی تبلیغات استان مطابق قانون است و تخلف از آن مجازات دارد.

جرم انگاری توهین، تخریب و خلاف‌گویی نامزدها
نمایندگان ملت علاوه بر این به موضوع فضای مجازی و تبلیغات در محیط اینترنتی هم ورود کردند و با مصوبه آن‌ها، تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع، یا تخریب و توهین توسط هریک از نامزدها و یا ستادهای ایشان در هریک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.
با تصویب نمایندگان، ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز ساماندهی مجدد شد، بدین ترتیب عناوین مشابه نظیر ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، ستاد بانوان و غیره «ستاد تبلیغاتی» محسوب می‌شوند و هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه و یک ستاد تبلیغاتی در هر شهرستان داشته باشد.
در ادامه نشست علنی دیروز مجلس، نمایندگان؛ نهادها و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند یک ماه پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفاً می‌توان از آن‌ها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد را در اختیار هیئت بررسی تبلیغات استان قرار دهند.
این هیئت موظف است دو هفته پیش از شروع تبلیغات، فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمان‌بندی، هزینه استفاده از آن‌ها و نحوه مراجعه نامزدها برای استفاده را مبتنی بر اصل برابری فرصت تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی تهیه و پس از تصویب هیئت‌وزیران، به اطلاع نامزدها برساند.

الزام سران قوا، وزیران و ائمه جمعه به بی‌طرفی
در بند دیگری از این طرح که به تصویب رسید، رؤسای قوا، ائمه جمعه، وزرا و مسئولان برگزاری انتخابات هم موظف شدند در طول مدت مسئولیت در فرایند انتخابات، بی‌طرفی کامل را حفظ کنند و نمی‌توانند به نفع یا ضرر نامزدها، احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آن‌ها اقدام یا اعلام نظر کنند.

وعده‌های خارج از اختیارات نمایندگی ممنوع شد
با رأی نمایندگان همچنین اقدام‌هایی همچون دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی، تخریب، توهین، هتک‌حرمت و حیثیت اشخاص، دیوار نویسی، تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و ... ولو در فضای مجازی جرم محسوب شده و  به مرجع صالح قضایی و همچنین هیئت نظارت مرکزی برای بررسی دوباره صلاحیت نامزدها ارسال می‌شود.

​​​​​​​خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه