تلفنخانه‌ای برای دل‌ها

گفت‌وگو با مسئول مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی

تلفنخانه‌ای برای دل‌ها

تعریف ساده تلفنخانه و مرکز مخابرات این است: «... محلی که به تلفن مرکزی اختصاص دارد و یا در آنجا روند و مکالمات تلفنی را انجام دهند.


مرکز یا اتاقی که دارای انشعابات تلفن باشد و برقراری تماس‌های تلفنی را بر عهده داشته باشد....» اما این تعریف در مرکز مخابرات و تلفنخانه حرم مطهر امام هشتم(ع) معنی و مفهوم دیگری، فراتر از تعاریف سیستمی و اداری و سازمانی دارد. مرکزی که با وجود تلفن‌های همراه، شبکه‌ها و کانال‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی، فضای مجازی، ارتباطات تصویری دو یا چند سویه، اشتراک‌گذاری‌های مرسوم در کانال‌های فضای مجازی و...، همچنان جایگاه خاص خود را در بین زائران و ارادتمندان بارگاه مطهر امام رضا(ع) دارد. پاسخ‌گویی ماهیانه به حدود۳۰هزار تماس تلفنی مستقیم زائران و مخاطبان حرم مطهر امام هشتم(ع) توسط اپراتور‌های این مرکز، حکایت از حقیقت دیگری دارد؛ واقعیتی که باید ابعاد آن را از زبان علیرضا فیض‌نژاد، کارشناس مسئول بخش مخابرات و تلفنخانه حرم مطهر رضوی شنید. او 50 ساله و کارشناس علوم اجتماعی است و بیش از دو دهه، سابقه خدمت در مجموعه‌های اداری و سازمانی مختلف در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) را داراست.

چطور شد از مرکز مخابرات و تلفنخانه حرم مطهر رضوی سر درآوردید؟
من کارمند آستان قدس رضوی در مجموعه بارگاه مطهر امام رضا(ع) هستم. بیش از دو دهه سابقه خدمت دارم و در قسمت‌های مختلفی از حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) خدمت کرده‌ام.
 برحسب صلاحدید مسئولان و مدیران مجموعه معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی قرار شد به مرکز مخابرات و تلفنخانه بارگاه مقدس امام هشتم(ع) منتقل شوم و انجام وظیفه کنم. راستش را بخواهید جا و مکان برایم مهم نیست، همیشه قصد و نیت برایم مهم بوده است، یعنی خدمت به امام رضا(ع) و زائران آن امام رئوف(ع).

در بخش تلفنخانه حرم مطهر با چه مواردی سر و کار دارید؟
تلفنخانه و مرکز مخابرات در هر مجموعه‌ای، نقش ارتباطی مهمی برای مجموعه درون و برون‌سازمانی دارد. هم مخاطبان و مراجعه‌کنندگان و هم کارکنان یک مجموعه با تلفنخانه سرو کار دارند... اما در حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور انبوه زائران و وجود بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون فرهنگی، مذهبی، علمی، اداری و سازمانی، خدماتی و...، همچنین موضوعات مرتبط با زائر و زیارت، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، برگزاری مراسم و آیین‌های دینی و ملی و مذهبی گوناگون، انجام هماهنگی‌های مختلف و برقراری ارتباطات تلفنی و مخابراتی و... همه و همه از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر حدود 3هزار خط تلفن داخلی و ۸۵۰ خط تلفن مستقیم در سطح مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد که این تعداد خطوط داخلی و مستقیم روی حدود ۱۵هزار متر شبکه کابلی مخابرات فعال است.
این بخش، زیرمجموعه اداره روشنایی و خدمات فنی از مجموعه‌های تابعه معاونت خدمات زائرین حرم مطهر امام هشتم(ع) بوده و مسئولیت راه‌اندازی، حفظ و نگهداری، پشتیبانی، تعمیرات و... خطوط تلفن داخلی و مستقیم موجود در سطح اماکن متبرکه رضوی را برعهده دارد.
در حال حاضر 11 لینکE1  هر کدام به ظرفیت ۳۰ خط تلفن در کنار خطوط مستقیم، ارتباطات تلفنی بارگاه مطهر امام رضا(ع) با بیرون از حرم مطهر و برعکس را برقرار می‌کنند. یکی از خصوصیات خطوط تلفنی داخلی حرم مطهر امام هشتم(ع) وجود سرویس مخابراتی «دورشوال» با پیش شماره ۳۲۰۰ است به‌گونه‌ای که با استفاده از این سرویس و این پیش‌شماره می‌توان از طریق خطوط تلفنی داخلی حرم مطهر، به طور مستقیم و بدون تماس با اپراتور حرم مطهر رضوی، ارتباط تلفنی برقرار کرد.
سیستم «دور شوال» در واقع سرویسی است که این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان با گرفتن یک پیش‌شماره از طریق خطوط تلفن داخلی سانترال، بدون ارتباط با اپراتور مرکزی و اصلی در یک مجموعه، تماس تلفنی برقرار کرد و این موضوع نقش مهمی در زمینه تکریم زائران و مخاطبان حرم منور امام رضا(ع)، صرفه‌جویی در وقت و زمان زائران و کاهش بار ترافیکی تماس‌های گرفته شده با اپراتور در سطح حرم مطهر رضوی دارد.

پس حسابی سرتان در این مرکز شلوغ است؟
بیشتر زحمات و ارائه خدمات مربوط به زائران و مخاطبان و مجموعه‌های اداری، سازمانی، خدماتی و... با گستردگی و اهمیت و حساسیتی که بیان کردم، برعهده همکاران خدوم و زحمتکش من در این مرکز است. اپراتور‌ها و همکاران فنی من در این مرکز، بدون هیچ ادعایی، فقط برای خدمت به صاحب عظیم‌الشأن دستگاه یعنی امام رضا(ع) و زائران بزرگوار آن امام، شبانه‌روز در حال خدمت و تلاش هستند که شاید خدمات آنان به چشم کسی هم نیاید و دیده هم نشود.
با توجه به تعداد انبوه تماس‌های زائران و دلباختگان حرم مطهر امام هشتم(ع) و تماس‌های تلفنی با مدیریت‌ها، بخش‌ها، اداره‌ها و واحد‌های گوناگون در سطح اماکن متبرکه رضوی، به‌طور میانگین تقریباً روزانه هزار تماس تلفنی با اپراتور‌های این مرکز برقرار می‌شود؛ ماهانه به حدود ۳۰هزار تماس تلفنی مستقیم از سوی زائران و مخاطبان، توسط اپراتور‌های این مرکز، پاسخ‌گویی می‌شود. البته یادآور می‌شوم پاسخ‌گویی به این تعداد تماس تلفنی و سایر خدمات فنی و امور مرتبط با مرکز مخابرات حرم مطهر امام رضا(ع) توسط کارکنان پرتلاش این مرکز و با نهایت دقت، صبر و حوصله انجام می‌شود.
به علت عظمت بارگاه مقدس امام رئوف حضرت رضا(ع) و حساسیت فعالیت در مرکز مخابرات حرم مطهر، فعالیت این بخش در طول شبانه‌روز به صورت ۲۴ساعته بوده، به‌گونه‌ای که همیشه مرکز مخابرات حرم منور رضوی در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی زائران و مجاوران این بارگاه مقدس است.

زائران و مخاطبان حرم مطهر رضوی بیشتر در چه زمینه‌هایی با مرکز مخابرات بارگاه منور امام هشتم(ع) تماس می‌گیرند؟
تماس با شماره تلفن ۴۸۸۸۸(ویژه تماس روضه منوره بارگاه مطهر امام هشتم(ع) برای برقراری ارتباط با فضای معنوی و مقدس روضه منوره و محدوده ضریح مطهر رضوی)، تماس با سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰(برای پرسیدن موضوعات، پرسش‌ها و مسائل شرعی و دینی)، ارتباط با تلفن گویای مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی به شماره ۳۲۰۰۳۳۶۰ (به منظور کسب اطلاعات در زمینه اقدامات مربوط برای نائل شدن به افتخار خدمت در بارگاه مطهر امام رضا(ع) به عنوان خدمه یا خادمیار رضوی) و... ازجمله مهم‌ترین و بیشترین میزان تماس‌های تلفنی زائران و مخاطبان بارگاه مقدس امام رضا(ع) است.
همچنین در زمینه ارتباط با فضای روضه منوره و محدوده ضریح مطهر امام هشتم(ع) باید بیان کنم روزانه حدود ۸هزار و ماهانه بین ۲۴۰ تا۲۵۰ هزار تماس تلفنی برای ارتباط با فضای معنوی و مقدس روضه منوره امام رضا(ع) برقرار می‌شود، ضمناً زائران و مخاطبان گرامی در شهرستان‌های خراسان رضوی می‌توانند مستقیم با شماره تلفن ۴۸۸۸۸ و بدون نیاز به پیش شماره۰۵۱ و در سایر نقاط و استان‌ها با گرفتن پیش شماره۰۵۱ و سپس گرفتن شماره مزبور(۴۸۸۸۸) با فضای معنوی روضه منوره به‌منظور  کسب فیوضات معنوی و زیارت از راه دور ارتباط برقرار کنند.
تماس مادری پس از نماز ظهر با این مرکز و درخواست دعا برای شفای فرزند بیمارش، درخواست دانش‌آموزی که با توکل بر خدا و توسل به امام رضا(ع) به‌منظور اطمینان قلب، می‌خواست در جلسه امتحان نهایی سال آخر دوره متوسطه شرکت کند، درخواست پدری با توسل به امام رضا(ع) برای شفای پسرش که در اثر تصادف خودرو با یک کامیون به‌شدت از ناحیه سر و جمجمه مجروح شده بود و در داخل اتاق عمل و زیر تیغ تیز جراحی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، تماس دختر خانمی که پس از درگذشت مادر جوانش و دفن او در آرامستان، تقاضای شفاعت از محضر امام رئوف(ع) برای مادرش داشت، صدای مادر کهنسالی که به علت پیری و بیماری نمی‌توانست به زیارت حرم بیاید و بغض گلویش را گرفته بود، درخواست سرباز مشهدی که در ناحیه غرب کشور خدمت می‌کرد و با دیدن تصاویر حرم امام هشتم(ع) از تلویزیون دلش هوای مشهد و حرم رضوی را کرده بود، درخواست طلبه جوانی که تماس گرفته بود و برای رفع مشکل دوستش دعا می‌کرد، تماس دختر خردسال ۹ساله‌ای که با لهجه شیرین شیرازی تماس گرفته بود و دلش برای امام رضا(ع) تنگ شده بود، صدای آرام و بغض کرده همراه با پالس‌های حزن‌انگیز یک هموطن ایرانی مقیم یکی از کشور‌های اروپایی که در نیمه شبی دلش برای حرم مولای رئوف امام هشتم(ع) تنگ شده بود، التماس دعای والدین پیری که برای عاقبت به‌خیری همه جوانان و به‌خصوص فرزندانشان دعا می‌کردند، صدای گریه زوج جوانی که سال‌ها پس از ازدواج هنوز صاحب فرزندی نشده بودند، تماس پزشک معالج از یکی از بیمارستان‌های کشور در دل شب که کشیک بیمارستان بود، گریه‌های نوه کوچکی که پدربزرگش به کما رفته بود و برایش از محضر امام رضا(ع) درخواست شفا و عافیت داشت، گریه‌های دختر نوجوانی که پدرش سال‌ها بود منزل را ترک کرده و او در سحرگاه یک روز بهاری دلش هوای پدرش را کرده بود، صدای استیصال و درماندگی فرزندی که مادر و پدرش اصرار به اجرای صیغه طلاق و جدایی از یکدیگر داشتند و او نمی‌دانست کدام‌یک از این دو نفر را برای ادامه زندگی انتخاب کند و... همه و همه بخشی از موضوعاتی است که از تماس‌ها به‌خاطر دارم.
راستش این‌ها یک موضوع را در اذهان یادآوری می‌کنند، اینکه «... اینجا تلفنخانه‌ای برای دل‌هاست». این دل‌های زائران وعاشقان امام رضا(ع) است که زنگ این تلفنخانه را به صدا درمی‌آورند. بعضی از این افراد از کیلومتر‌ها و فرسنگ‌ها مسافت و از یک کشور و قاره‌ای دیگر از این کره خاکی با این تلفنخانه تماس می‌گیرند اما دلشان به نزدیکی کبوتر بالای گنبد مطهر در این صحن و سرای مبارک است.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه