خط و نشان مقاومت بیخ گوش اشغالگران

در آستانه «عید مقاومت» رزمایش حزب‌الله در جنوب لبنان برگزار شد

خط و نشان مقاومت بیخ گوش اشغالگران

حزب‌الله لبنان در آستانه بیست و سومین سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی که به «عید مقاومت» معروف است، رزمایش بزرگی برگزار کرد.


۲۵ می‌ سال ۲۰۰۰ مقارن با ۵ خرداد ۱۳۷۹، اسرائیل شکست سختی از حزب‌الله خورد و ناگزیر به عقب‌نشینی از لبنان شد. لبنانی‌ها هر ساله این رویداد را جشن می‌گیرند. 
براساس گزارش‌ها، بیش از ۵۰۰تن از اصحاب رسانه‌های لبنانی، عربی و خارجی برای پوشش و انعکاس این رزمایش حضور یافتند. 
در بخشی از این رزمایش، حمله برای اسارت سربازان اسرائیلی و حمله پهپادی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شبیه‌سازی شد. 
همچنین در این رزمایش از گلوله‌های جنگی، سامانه‌های پرتاب موشک‌ و تانک‌ها استفاده شده است. 
اقدام یاد شده در شرایطی برگزار می‌شود که تحرکات رژیم صهیونیستی علیه غزه افزایش یافته است.

 هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان طی سخنانی در محل برگزاری رزمایش تأکید کرد: این پیام آمادگی مقاومت به دشمن صهیونیست است. صفی‌الدین از شهید قاسم سلیمانی به عنوان مؤسس و بنیان‌گذار محور مقاومت نام برد و تأکید کرد: اگر دشمن مرتکب حماقتی در برهم زدن بازی شود عملکرد موشک‌های نقطه‌زن مقاومت در قلب رژیمش را خواهد دید. 

ناکامی توطئه تضعیف مقاومت
امیر موسوی، دیپلمات و رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این نمایش قدرت مقاومت لبنان گفت: رزمایش حزب‌الله نشان‌دهنده این است که همه نقشه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه حتی در داخل لبنان برای تضعیف مقاومت، نقش بر آب شده و این جنبش توانست قدرتمندتر از گذشته دو گام جدید را در دستور کار خود قرار دهد؛ از یک سو توان خود را در دریا بالا برده و از سوی دیگر در زمینه پدافند و رصدهای هوایی با پهپاد به موفقیت چشمگیری برسد. همین مسئله سبب می‌شود تحرکات خصمانه رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله کشف و تهدید خنثی شود. 
تجهیزات جدید ضد پهپادی که در رزمایش اخیر رونمایی شده مؤید این نکته است. این رزمایش پس از پیروزی سیاسی بزرگ حزب‌الله در تعیین حدود دریایی بود که رژیم صهیونیستی را مجبور کرد منابع گازی لبنان در میدان کاریش را به رسمیت بشناسد و رژیم صهیونیستی به جامعه بین‌الملل تعهد داد کاری به این محدوده نداشته باشد.
رئیس پیشین مرکز مطالعات استراتژیک ایران درباره جایگاه مقاومت لبنان در پازل چند بعدی مقابله با رژیم صهیونیستی هم تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش کرد در تجاوزهای اخیر تنها جهاد اسلامی را خطاب قرار داده و این‌گونه وانمود کند با حزب‌الله درگیر نیست. اما این تصمیم اتاق مشترک عملیات و نشان‌دهنده قدرت مقاومت است. این بدان معناست حزب‌الله توانسته معادله رعب مشترک را برقرار کند و اکنون این صهیونیست‌ها هستند که از تهدید حزب‌الله حساب می‌برند. می‌بینیم در درگیری‌های اخیر با صهیونیست‌ها حزب‌الله به الجلیل 
(در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین) حمله و آسیب‌های جدی هم وارد کرد اما برای نخستین بار اشغالگران علیه لبنان اقدامی نکردند؛ این نشان‌دهنده قدرت حزب‌الله است. 

برقراری معادله توازن وحشت
 سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا هم در مورد مانور حزب‌الله گفت: با نگاهی به روند توسعه و توانمندی‌های حزب‌الله این نکته حائز اهمیت است که این توانمندی‌ها امروز از حوزه و خطوط بازدارندگی عبور کرده و به نقطه‌ای رسیده که توانسته توازن وحشت برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند. در واقع توانمندی‌های سیاسی، اجتماعی و دفاعی حزب‌الله یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های نظام سیاسی و ارتش ملی لبنان است. بر این اساس می‌توان با قاطعیت بیان کرد هیچ معادله‌ای در حوزه سه‌گانه وجود ندارد مگر اینکه حزب‌الله آن را تأیید کند. 
وی در این باره افزود: حتی می‌توان گامی بالاتر از آن را در سال میلادی گذشته مشاهده کرد و آن، حمایت همه‌جانبه حزب‌الله در حوزه اقتصادی از ملت لبنان بود. فراموش نمی‌کنیم در موضوع میدان انرژی کاریش که سالیان قابل توجهی در اختیار رژیم صهیونیستی بود و به‌دلایل مختلف ملت لبنان امکان استفاده از این نعمت خدادادی را نداشته و رژیم صهیونیستی به چپاول و غارتگری این بخش از اقتصاد ملت لبنان مشغول بود، حزب‌الله وارد شد و در این مورد مواضع قاطعی گرفت و به این رژیم اجازه غارتگری نداد. در واقع می‌توان گفت روند توانمندی و اقتدار حزب‌الله دائم رو به افزایش بوده و امروز حزب‌الله به عنوان اهرم توازن قدرت در لبنان مورد پشتیبانی ملت لبنان است.
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان مدعی شد حزب‌الله در وضعیت کنونی از حالت تدافعی خارج و آن‌قدر توانمند شده که می‌تواند به اقدامات تهاجمی علیه رژیم صهیونیستی دست بزند و از این طریق، منافع لبنان را تأمین کند، افزود: بله همین‌طور است. مقاومت در این قضیه منافعی نداشت و هدف اصلی، تأمین منافع ملت لبنان بود. از امکانات و توانمندی حزب‌الله برای تأمین منافع اقتصادی ملت لبنان استفاده شد.
صدرالحسینی درباره بازیگری حزب‌الله در تحولات داخلی لبنان هم گفت: حزب‌الله با توجه به اقتدار و توانمندی‌ای که در حوزه سیاسی و اجتماعی دارد با صراحت و صداقت نماینده خود را برای ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد و این اقدام با حمایت کامل همه جریان‌های مقاومتی (شیعه و مسیحی و تعدادی جریان دیگر) مواجه شد. در واقع حزب‌الله برای برون‌رفت از شرایط کنونی سیاسی لبنان این تجویز را با صراحت انجام داده، ولی متأسفانه هنوز بعضی از جریان‌های وابسته به کشورهای دیگر مانند عربستان و فرانسه نتوانستند درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه