اعلام جنگ«بن‌گویر» علیه قدس

تعرض وزیر دولت نتانیاهو به مسجدالاقصی

اعلام جنگ«بن‌گویر» علیه قدس

کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو با وزیرانی از جریان راست‌افراطی و صهیونیسم مذهبی هنوز یک هفته هم نمی‌شود که قدرت را در فلسطین اشغالی به دست گرفته اما در همین مدت کوتاه چنان رویکرد تندی از خود بروز داده که واکنش‌های بسیاری در پی داشته  تا جایی که عبدالله دوم، پادشاه اردن در مورد شکل‌گیری انتفاضه دیگر از سوی فلسطینی‌ها هشدار داده است.


​​​​​​​در میان نگرانی‌ها در مورد رویه کابینه جدید و باوجود هشدارهای شدید گروه‌های مقاومت، روز گذشته «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت قومی کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» همراه شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجدالاقصی یورش بردند. رئیس حزب قدرت یهودی، نخستین وزیر کابینه رژیم صهیونیستی است که در پنج سال اخیر، به صحن‌های مسجدالاقصی تعرض می‌کند. اما این یورش تنها ۱۲ دقیقه طول کشید و وی تحت تدابیر شدید امنیتی، این مکان مقدس را ترک و از صحن‌های آن خارج شد. هتک حرمت اما با واکنش تند گروه‌های فلسطینی روبه‌رو شد تا جایی که آن‌ها اقدام خطرناک این شخصیت راست‌گرای افراطی صهیونیست را تحریک برای جنگ مذهبی اعلام کرده و خواستار توقف همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با تل‌آویو شدند. حماس هم در بیانیه‌ای آورد: «بن‌گویر» علیه قدس اعلام جنگ کرد.  سازمان همکاری اسلامی هم این اقدام بن‌گویر را که با حمایت نظامیان صهیونیست رخ داد به‌شدت محکوم کرد.
این اقدام تحریک‌آمیز در محافل داخلی صهیونیست‌ها هم سر و صدای زیادی به پا کرد. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با انتقاد از نتانیاهو در توییتی نوشت: «هنگامی‌که یک نخست‌وزیر ضعیف مجبور می‌شود غیرمسئول‌ترین مرد خاورمیانه را به انفجاری‌ترین مکان در منطقه منصوب کند، چنین اتفاقی رخ می‌دهد». «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی پیشین و رئیس حزب «اسرائیل بیتنو» هم در نشست فراکسیون کنست، کابینه تازه تأسیس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را «پایان صهیونیسم» خواند. 
در مقابل این انتقادها بن‌گویر در بیانیه‌ای که سخنگوی وی منتشر کرد، پس از هشدار جنبش فلسطینی‌ها درباره چنین اقداماتی، گفت: دولت ما تسلیم تهدیدهای حماس نخواهد شد. با این حال، «رونین بار» رئیس شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) در مقابل موج انتقادها مدعی شد شرایط ویژه‌ای برای تعرض وزیر به مسجدالاقصی تعیین شد تا این اقدام موجب واکنش فلسطینیان نشود! پیشتر، پایگاه خبری عبری واللا از آماده‌باش ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ مقاومت در پی این تعرض خبر داده بود. کابینه جدید رژیم صهیونیستی در آستانه سال نو میلادی، کار خود را با حمله به «نابلس» در کرانه باختری آغاز کرد که در جریان آن، دو جوان 17 و 21 ساله فلسطینی به شهادت رسیدند.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه