نسخه‌های خطی کتابخانه ملک در دنیا بی‌نظیر است

سید عبدالله انوار نسخه‌شناس

  نسخه‌های خطی کتابخانه ملک در دنیا بی‌نظیر است

استاد سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس مطرح کشور معتقد است مجموعه نسخه‌های خطی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در دنیا بی‌نظیر است.

این فرهنگ‌پژوه و کتاب‌شناس برجسته در گفت‌وگو با آستان‌نیوز اظهار کرد: نسخه‌های خطی که زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک در طول عمر باعزتش در کتابخانه ملی ملک گردآوری کرده، ارزش بالایی در فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی دارد تا جایی که موجب اعتبار و اهمیت کتابخانه‌اش شده است. 
این استاد پرآوازه ادامه داد: این بزرگمرد از یک سو فرد ثروتمندی بود و نفایس را با توجه به اطلاعات خوبی که در خصوص آثار خطی داشت، خریداری می‌کرد. از طرف دیگر، همکاری مرحوم احمد سهیلی، نویسنده، محقق و سرپرست کتابخانه ملک با حاج حسین آقا ملک سبب شد مجموعه بسیار خوبی در این کتابخانه جمع‌آوری شود. استاد انوار اضافه کرد: بارها برای استفاده از نسخه‌های خطی که فقط در گنجینه ملک یافت می‌شد به محل پیشین کتابخانه در بازار مراجعه کرده بودم. به یاد دارم احمد سهیلی که در قید حیات بود، نسخه‌ها را در محل کتابخانه در اختیارم می‌گذاشت تا مطالب مورد نیازم را جست‌وجو کنم.  این نسخه‌شناس مطرح بیان کرد: حاج حسین آقا ملک با وقف خانه پدری‌اش به همراه تمامی اموال موجود در آن به آستان قدس رضوی که کتابخانه و موزه ملی ملک را هم دربرمی‌گرفت، بهترین تصمیم را برای آینده این گنجینه گرفت.  بدین ترتیب این گنجینه به بهترین شکل ممکن در پرتو وقف در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) حفظ می‌شود.
استاد انوار گفت: حاج حسین آقا ملک، خانواده فرهنگ‌دوست و کتاب‌خوانی داشت چنان‌که بانو «عزت‌ملک ملک» یکی از فرزندان حاج حسین آقا علاوه بر اینکه اهل علم و هنر بود، آثار هنری و تاریخی همچون تابلوهای نقاشی گردآوری می‌کرد. بخشی از آثار کتابخانه و موزه ملی ملک نیز مربوط به آثار اهدایی این بانو است. 
وی خاطرنشان کرد: محققان و دانشجویانی که در حوزه نسخه‌های خطی پژوهش و فعالیت می‌کنند، همواره از حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک با احترام یاد می‌کنند و توجه ویژه‌ای به کتابخانه یادگار این واقف بزرگ معاصر دارند. امیدوارم این مجموعه فرهنگی همچنان پویا و معتبر باقی بماند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه