برد ناپلئونی در ماراتن نفسگیر

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با پیروزی اردوغان پایان یافت

برد ناپلئونی در ماراتن نفسگیر

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته در سایه رقابت شدید میان «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچداراوغلو» دو نامزد تصدی این پست برگزار و در نهایت نتایج اعلام‌شده از پیروزی رجب‌طیب اردوغان حکایت دارد.  


براساس نتایج منتشر شده اردوغان با کسب 52/15 درصد آرا در مقابل قلیچداراوغلو با  47/85 درصد، پیروز این ماراتن حساس شد. حضور مردم ترکیه در پای صندوق‌های رأی از ساعت ۸ صبح آغاز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی و با استقرار ۶۰۰هزار نیروی امنیتی و ۷۳ بالگرد، هشت هواپیما و ۶۱ پهپاد در سراسر این کشور آغاز شد و تا ساعت 17:30 ادامه داشت. رقابت کنونی در ترکیه، تاریخی توصیف می‌شود؛ زیرا برنده آن، جمهوری ترکیه را به دومین سده سالگرد خود خواهد رساند. تحولات دو هفته اخیر نیز نشان می‌داد روی کاغذ و حتی در میدان، شانس قلیچدار اوغلو برای پایان دادن به حکومت 20ساله اردوغان کاهش یافته است.
 
بازی با کلیدواژه دموکراسی
همزمان با آغاز شمارش صندوق‌ها بحث مراقبت از آرا به یکی از کلیدواژه‌های مطرح شده از سوی دو طرف بدل شد. اردوغان مقارن با پایان زمان رأی‌گیری و شمار آرا با انتشار پیامی اعلام کرد: از همه برادرانم می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج رأی‌گیری، مراقب آرا باشند. در سوی مقابل، سخنگوی حزب جمهوری‌خواه خلق نیز گفت: اکنون در مرحله حساسی هستیم. باید با جدیت پیگیر شمارش آرا باشیم. نکته جالب دیگر اینکه در حالی که شمارش آرای انتخابات ترکیه در حال انجام بود، آمارهای ارائه شده توسط منابع رسمی و منابع مخالفان کاملاً با یکدیگر در تضاد بودند. منابع رسمی از پیشتازی اردوغان خبر می‌دادند اما منابع وابسته به مخالفان، قلیچدار اوغلو را دارای درصد آرای بیشتر معرفی می‌کردند. 
پیشتر رئیس‌جمهور کنونی و رقیب وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، 
با درخواست‌های متفاوت، خواستار مشارکت حداکثری مردم شده‌ بودند.  اردوغان پس از انداختن رأی خود به صندوق، از مردم ترکیه خواست برای دفاع از دموکراسی پای صندوق‌های رأی بیایند و کمال قلیچدار اوغلو نیز خواستار مشارکت مردم برای رهایی از رژیم استبدادی شد. دیگر حامیان نامزدها نیز هر کدام به نوعی تلاش کردند آرای مردم را به سمت نماینده موردنظر خود بکشانند. به‌طور نمونه اکرم امام اوغلو، از اعضای ارشد حزب «جمهوری‌خواه خلق»  و شهردار استانبول که از مخالفان سرسخت اردوغان محسوب می‌شود، پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و انداختن رأی خود در صندوق، مدعی پیروزی قاطع قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد.  صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر زندانی حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها نیز که از اوغلو حمایت کرده، خطاب به طرفدارانش گفت: لطفاً از حق انتخاب خود استفاده کنید. در مقابل «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: دور اول انتخابات که با بلوغ دموکراتیک برگزار شد، برای تمام جهان درس‌آموز بود. مردم ترکیه خواهان و طرفدار دموکراسی هستند و امیدوارم دور دوم هم مانند دور اول جشن دموکراسی باشد. 

پیروزی میلیمتری اردوغان
در نهایت اینکه با وجود تلاش وافر اردوغان برای کسب آرای بالای 60درصد و بدست آوردن یک پیروزی قاطع، او به این مهم نرسید. قلیچدار اوغلو هم با بدست آوردن آرای بالا، نشان داد باوجود تبلیغات گسترده و سنگین دولت حاکم، ظرفیت‌هایی دارد که کسی به آن توجه نکرده است.  
بسیاری تحلیل‌هایی کرده بودند که مردم سرخورده ترکیه از نتایج دور اول، حاضر نیستند در دور دوم پای صندوق‌های رأی آمده و به قلیچدار اوغلو رأی بدهند اما شمارش آرا نشان داد این تحلیل هم مانند پیروزی او در دور اول، ناشی از نقص اطلاعات است. به هر حال، کسی انتظار شکست اردوغان را نداشت اما وی پیروزی قاطع و سنگینی هم بدست نیاورد و این یعنی موقعیت او در آینده متزلزل‌تر می‌شود. 

خبرنگار: جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه