پیش از شروع فیلم‌هایم به زیارت امام رضا(ع) می‌روم

مازیار میری در نشست نقد و بررسی «به آهستگی»:

پیش از شروع فیلم‌هایم به زیارت امام رضا(ع) می‌روم

در هفتمین شب از رویداد 60 سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع)، فیلم «به آهستگی» به کارگردانی مازیار میری به نمایش درآمد.


میری در نشست نقد و بررسی این فیلم بیان کرد: وقتی آقای شعیبی به من از اکران «به آهستگی» در این رویداد خبر داد، خوشحال شدم؛ اما تعجب کردم از اینکه در این سال‌ها در مورد امام رضا(ع) و اقلیم خراسان تعداد محدودی فیلم ساخته‌ایم. البته خدا را شکر این روزها شرایط خیلی بهتر شده است.
وی راه‌حل افزایش تولیدات درخور و شایسته امام هشتم(ع) را دغدغه‌مندی و علاقه‌مندی مدیران فرهنگی دانست و ادامه داد: من فکر می‌کنم در سال‌های اخیر در این مضامین فقط یک فیلم شایسته؛ یعنی «بدون قرار قبلی» از بهروز شعیبی ساخته شده است. در این زمینه علاوه بر مسائل مالی، مسئله مهم‌تر ایجاد شرایط مناسب برای فکر کردن و ساخت فیلم است.

برخی فیلم‌های روی پرده، شایسته سینمای ایران نیست
این کارگردان سینما ادامه داد: من شرایط این روزهای سینما را مناسب نمی‌دانم. وضعیت این روزها و فیلم‌هایی که روی پرده می‌رود، مناسب سینمای ایران نیست. شأن سینمای ایران فیلم‌هایی مبتذل با فروش‌های نجومی نیست. گویی با این آثار داریم با فرهنگ، تجارت می‌کنیم. 
میری ادامه داد: امام رضا(ع) یک نقطه اشتراک پررنگ در فرهنگ ایرانی است. مصداق بارزش زمان تحویل سال و حضور پررنگ مردم در حرم است. آدم‌ها با هر نگاه سیاسی می‌توانند یک نقطه اشتراک داشته باشند و آن نقطه اشتراک در فرهنگ ما بُعد معنوی این مکان مقدس است. همه ما در کودکی خاطراتی از سفر به مشهد داریم. فضای حرم بسیار ایرانی است و در این خصوص ما کم کاری کردیم. امیدوارم مسئولان برای تولید محتوا و ساخت آثار سینمایی رضوی بیشتر همت کنند و فیلمسازان به افزودن بُعد معنوی به فیلم‌ها ترغیب شوند.

ماجرای حذف برخی شخصیت‌ها از فیلم 
میری درمورد ماجرای ساخت این فیلم گفت: کسانی که با من کار می‌کنند، می‌دانند من شب قبل از هر فیلمی که می‌سازم، به مشهد و برای زیارت می‌آیم. دلم می‌خواست آرامشی را که از اینجا می‌گیرم، در فیلم «به آهستگی» به تصویر بکشم. به پرویز شهبازی؛ فیلم‌نامه‌نویس کار گفتم من در حرم آرامشی دارم که دوست دارم بازیگر فیلم هم به آن دست پیدا کند. بنابراین شکل اولیه قصه تغییر کرد .
وی درمورد انتخاب بازیگران فیلم گفت: من و پرویز شهبازی هر دو فکر می‌کردیم باید دنبال بازیگری باشیم که به مسائل و دغدغه‌های فرهنگی علاقه داشته‌ باشد و در عین حال توانمند هم باشد. این شد که به سراغ محمدرضا فروتن رفتیم و اتفاقاً بازی او بسیار هم درخشان بود و سیمرغ هم کسب کرد. در مورد نیلوفر خوش‌خلق فکر می‌کردم چشم‌ها و آرامشی که در چهره‌ ایشان هست، می‌تواند به نقش کمک کند و انتخاب خوبی‌ است.
میری درمورد حذف برخی شخصیت‌ها از فیلم گفت: این فیلم‌نامه در واقع روایتی از یک کاست بود که شخصیت اصلی آن را ضبط می‌کند و بعدها توسط دیگران پیدا می‌شود. پس از نمایش در جشنواره فجر به نظرم رسید باید این صحنه‌ها حذف شوند. خانم هنگامه قاضیانی هم که در فیلم، نوارهای کاست‌ را پیدا می‌کند و نقشش حذف شد، بعدها به خاطر این اتفاق از ما گله کرد.

مسئولان فرهنگی باید دلشان برای سینما بسوزد
وی ادامه داد: «به آهستگی» هنوز هم پس از گذشت این سال‌ها برای من حال خوبی دارد و اتفاقات خوبی را با آن تجربه کردم. امیدوارم مسئولان سینمایی دوباره دلشان برای سینما بسوزد؛ اما متأسفانه گویا این روزها فقط به فکر گردش مالی و فروش‌های چندصد میلیاردی هستند تا از ورشکستگی سینماها جلوگیری کنند. امیدوارم دوباره به سینمای قصه‌گو و هویت اصلی خودمان بازگردیم.
عضو شورای پروانه ساخت گفت: امام رضا(ع) نعمت بزرگی در این کشور است که می‌تواند مردم را با هم آشتی بدهد و دل‌ها را به هم گره بزند. هر چقدر ما در اینجا و از این مضامین فیلم بسازیم، کم است. باید شرایط بهتر از این‌ها باشد و امیدوارم تعداد این مدل‌ فیلم‌ها پس از این بیشتر شود. متأسفانه این روزها برای ساخت این مضمون‌ها اصلاً متقاضی وجود ندارد؛ چرا که سینماگران فکر می‌کنند این آثار فروش خوبی ندارند. هرچه به دست ما می‌رسد، از فیلم‌هایی است که به دنبال جابه‌جا کردن رکورد فروش هستند که گاهی خجالت می‌کشم فیلم‌نامه آن‌ها را بخوانم؛ فیلم‌هایی مبتذل که اغلب محتوایی تکراری دارند.

زنگ خطری جدی برای مسئولان فرهنگی 
میری در حاشیه این نشست در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما بیان کرد: این اتفاق خیلی غم‌انگیز است که در سینما به یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های دینی و فرهنگی‌مان این‌قدر کم پرداخته‌ایم. فکر می‌کنم در مورد امام رضا(ع) به طور شاخص یک سریال و همین تعداد محدود اثر سینمایی داریم. این یک زنگ خطر است که مسئولان فرهنگی ما باید به آن فکر کنند و موانع را برطرف کنند. در این سال‌ها خبرهای خوشی در مورد نگاه ویژه و رویکرد فرهنگی در زمینه ساخت آثار امام‌رضایی می‌شنوم و امیدوارم بتوان کارهای شایسته‌تری تولید کرد. حرم امام رضا(ع) به شدت ملی و ایرانی است و فارغ از هر نگاه سیاسی، به نظر من یک مأمن معنوی است که باید به آن توجه شود.
وی در خصوص ظرفیت‌های سینمایی شهر مشهد گفت: نمی‌شود جایگاه فرهنگی مشهد را در سینما نادیده گرفت. بسیاری از کارگردان‌ها و بازیگرهای شایسته ما از این استان آمده‌اند. به نظر می‌رسد در یک دوره‌ای این ارتباط مشهد و سینما قطع شده و باید به آن اندیشید که چرا این اتفاق افتاده است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه