عملیات روانی با رمز «مکانیسم  ماشه»

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره امکان و آثار اقدامات جدید علیه ایران

عملیات روانی با رمز «مکانیسم  ماشه»

سال 2023 سال غروب برخی بندهای برجام است. اما در روزهای اخیر برخی خبرها از راه‌اندازی پروژه فشار بر ایران از سوی اروپایی‌ها و از طریق مکانیسم ماشه حکایت دارد.


چنان‌که یکی از فعالان حوزه دیپلماسی در توییتی در این باره نوشت: «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از 10 عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آن‌ها را در جریان رایزنی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در‌صورت عبور‌ ایران از خطوط قرمز هسته‌ای قرار دادند». البته از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند سخن از فعال‌سازی مکانیسم ماشه عمدتاً با هدف هراس‌افکنی و جهت‌دهی به تحلیل‌ها و راهبردهای کشورمان صورت می‌گیرد. 
در همین زمینه، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با قدس درباره تأثیرات فعال‌سازی احتمالی مکانیسم ماشه بر مسائل ایران، اظهار کرد: گرچه خبرهایی درباره رایزنی کشورهای اروپایی به منظور استفاده از مکانیسم ماشه مطرح می‌شود، اما باید به شرایط کنونی آمریکا و اروپا توجه کرد. این کشورها از هر ترفندی برای مهار ایران استفاده می‌کنند، این در حالی است که در سوی دیگر ما شاهد روابط کشورمان با روسیه و چین هستیم. علاوه بر این باید گفت، اروپایی‌ها تا آنجا که توانسته‌اند ایران تحریم کرده‌اند و دیگر اهرم فشاری در اختیار ندارند. همچنین وضعیت اوکراین چندان مطلوب اروپا و آمریکایی‌ها نیست و اگر چنانچه اوکراین در حمله نهایی به نتیجه نرسد، باید منتظر اتفاقات ویژه‌ای در درون غرب بود. بحث قطعنامه 2231 در واقع تحریم‌های شورای امنیت بود که در آن دوره برخی محدودیت‌هایی را در روابط برخی کشورها با ایران ایجاد می‌کرد، این در حالی است که در حال حاضر این مسئله مرتفع شده و روسیه و چین جزو شرکای راهبردی ایران هستند و می‌توانند از حق وتو علیه فعال‌سازی مکانیسم ماشه بهره ببرند.
ظهره‌وند تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، اقتصاد ایران چندان بزرگ نیست و کل تجارت خارجی کشور به‌جز درآمد نفتی، به 80 میلیارد دلار نمی‌رسد. البته این رقم 80 میلیارد دلار را هم می‌توان با چند کشور عضو شانگهای تأمین کرد؛ زیرا در حال حاضر روابط تجاری به سمت دلارزدایی پیش می‌رود. ما با اروپایی‌ها ارتباط تجاری نداریم و حجم روابط در حال حاضر کمتر از 500 میلیون دلار است که حتی آن‌هم می‌تواند به صفر برسد، به شرطی که عرصه معادلات مدیریت شود و در برابر رفتارهای آنان منفعل نباشیم.

اعمال مکانیسم ماشه تنها در صورت باقی ماندن آمریکا در برجام ممکن بود
این کارشناس سیاست خارجی گفت: از سوی دیگر، اروپایی‌ها صرفاً در چارچوب برجام می‌توانستند مکانیسم ماشه را فعال کنند، آن‌هم در صورتی که آمریکا در این توافق باقی می‌ماند، اما اکنون آمریکا عملاً عضو برجام نیست. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تحرکات و رایزنی اروپایی‌ها کنش‌هایی انفعالی باشد. در واقع اروپایی‌ها درصددند بر علیه ایران فشارهایی را راه بیندازند تا نوع واکنش کشورمان را ببینند. درنتیجه بیان و تکرار چنین خبرهایی توسط برخی افراد داخلی عمدتاً کاربرد امنیتی دارد و در تلاش هستند دوباره به صحنه قدرت برگردند.
وی همچنین افزود: اروپا و غرب هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند در مسئله اوکراین دچار مشکل شوند، به همین خاطر شرایط فعلی به نوعی ایران را به سمت اتحاد راهبردی با چین سوق می‌دهد. درحالی‌که راهبردی که اروپا دنبال می‌کند، این است که آمریکا و روسیه را از اتحاد با چین دور نگه دارد و ایران را منفعل سازد.
ظهره وند بیان کرد: متأسفانه هنوز برخی در داخل کشور در تلاش هستند گفت‌وگوهای برجام را از طریق عمان راه بیندازند و مشخص نیست چه رویکردی نسبت به مسائل دارند. بدون شک سخن از فعال‌سازی مکانیسم ماشه در شرایط فعلی با هدف مانور عملیات روانی صورت می‌گیرد تا نوع کنش و واکنش ایران را مشاهده کنند. توصیه این است ایران رأساً مرگ برجام را اعلام کند و به دنبال اتخاذ راهبردها و اجرای تصمیماتی بدون توجه به برجام باشد.

خبرنگار: مینا افرازه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه