ترکیب هنر و ارادت به امام رضا(ع)

درباره هنرمند قلمزن ایرانی که با 213 اثر در جشنواره هنرهای قرآنی مالزی شرکت کرده است

ترکیب هنر و ارادت به امام رضا(ع)

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی «رستو» در مالزی در حالی امروز آخرین روزش را پشت سر می‌گذارد که آثار زیادی از هنرمندان مختلف کشورهای جهان با محوریت قرآن در آن به نمایش درآمده است. «علی جنگی» هنرمند قلمزن ایرانی هم ۲۱۳ اثر خود را در این جشنواره به نمایش گذاشته است.


از جمله آثار او در این جشنواره، نفیس‌ترین انگشتر جهان به نام «ضامن آهو» است که بر اساس ارادت این هنرمند مشهدی به امام مهربانی‌ها خلق شده است.

می‌خواهم قلمزن شوم
پدرش حاج اسماعیل جنگی هنر قلم‌زنی رکاب انگشتر را از حدود سال 1332 شروع کرد و حالا پسرش راه او را در پیش گرفته است. علی جنگی به خبرگزاری رضوی می‌گوید: «سال 1356 در مشهد به دنیا آمدم، پدرم یکی از هنرمندان قلمزن در مشهد به شمار می‌رود و جدا از پدر بودن، استادم نیز هست و حق زیادی به گردن من و هنردوستان پایتخت معنوی ایران دارد. از 9سالگی تحت نظارت او با این هنر آشنا شدم و یادگیری آن به بزرگ‌ترین خواسته زندگی‌ام تبدیل شد. یادم می‌آید نخستین انشای دوران تحصیلم با موضوع می‌خواهید چه کاره شوید را با عنوان من می‌خواهم قلمزن شوم، نوشتم. اگر هنرمند از نوجوانی با عشق و علاقه و تمرکز، بهترین بودن را در وجودش شعله‌ور کند در همان ابتدای جوانی می‌تواند آثار ارزنده‌ای خلق کند و هر چه پیش برود، آثارش خاص‌تر و پخته‌تر می‌شود. من آثار هنری‌ام را از 16سالگی عرضه کرده‌ام. «گل رز» نخستین کارم بود و آن را طوری طبیعی قلم‌زنی کردم که هنرمندان بزرگ اصفهانی مانند استاد محمد اسکندری و استاد مهدی علمداری وقتی کارم را دیدند، احساس کردند با دستگاه تولید شده است».
 
لطف امام مهربانی‌ها
ذوق و استعداد علی جنگی سبب ‌شد تمامی سبک‌های قلم‌زنی را تجربه کند. برجسته‌کاری، قلم‌گیری، سیاه‌قلم و... تا آنجا که به کلاس‌های طراحی، مجسمه‌سازی و خطاطی زیر نظر استادان سیدرضا وزیری و محمود عطائی‌فر هم رفت. 
خودش معتقد است: وقتی که آثار یک هنرمند با معنویت همراه باشد، تأثیر خاصی بر بیننده می‌گذارد و می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد. به طور قطع تمامی کارهای من تاکنون به دلیل روح معنوی که در آن نهفته شده، توانسته نتایج درخشانی داشته باشد. انگشترهای موزه‌ای متحرک که از فرهنگ، تمدن، اعتقادات، هنر و نقوش اصیل ایرانی اسلامی است، هر یک پیام خاص خود را دارد و یک مسیحی با دیدن یکی از این انگشترها که درباره امام علی(ع) بود، پس از چندین ماه تحقیق درباره اسلام، مسلمان شد.
 او درباره اثر فاخرش (ضامن آهو) که نفیس‌ترین انگشتر جهان شناخته شده، می‌گوید: «ضامن آهو» تنها یک انگشتر نیست بلکه تابلو هنری است که تمام وجودم را متوجه‌اش کردم و با عشق خاصی به اتمام رسید.
درست است که این انگشتر اثر دست من است، ولی خدا می‌داند که نگاه پر از مهر و عطوفت سفارش‌دهنده اصلی آن یعنی حضرت علی ‌بن ‌موسی ‌الرضا(ع) چقدر روی این کار و نحوه ساختش تأثیر داشت. در یک روز نزدیک به ٨٠ کانال خبری این انگشتر را نفیس‌ترین انگشتر هنری و معنوی معرفی کردند و صدا و سیما نیز مستندی درباره خلق هنرمندانه این انگشتر ساخت که همه را از لطف خداوند متعال و عنایت خود امام مهربانی‌ها می‌دانم که در حق من روا داشته‌اند.

 ثبت ملی 
«ضامن آهو» که در واقع طرحش از تابلو استاد فرشچیان الهام گرفته شده به عنوان نفیس‌ترین اثر هنری – معنوی، ثبت ملی هم شده است. علی جنگی درباره اثرش این را هم اضافه می‌کند که: «وقتی سر قلم‌های به کار برده شده تا حد یک چهارم سر سوزن است کار بسیار کند پیش می‌رود. فقط قلمزنی سر آهو ٧٠ روز وقت مرا گرفت ولی وقتی تمام شد حتی خودم باورم نمی‌شد که توانسته‌ام در این ابعاد که به راحتی دیده نمی‌شود تمام عضلات واقعی صورت یک حیوان لطیف همچون آهو را کار کنم. فقط بیننده هنرمندی که این انگشتر را از نزدیک می‌بیند، متوجه رنج‌های نهفته در آن می‌شود. گوشه به گوشه کار سختی خودش را داشت. از دندان‌های بچه آهو بگیرید تا سم ماده آهو یا عضلات دست جلو حیوان که با ژست خاصی ایستاده. فقط همین را بگویم که حدود هفت بار کار کردم ولی به خاطر سه‌بعدی بودن، عضلات خوب از آب درنمی‌آمد. حوصله‌ام سر می‌رفت تا آنجا که از کار دست کشیده و پس از ساعتی با توکل به خدا دوباره ادامه می‌دادم».
نگین این انگشتر، فیروزه است و وزنی حدود ۱۴ گرم دارد، درباره قیمت آن هم کارشناسان هنوز قیمت دقیقی برآورد نکرده‌اند، اما حداقل قیمتی که برای انگشتر در نظر گرفته شده، ۸۰ میلیون تومان است. در سراسر جهان تاکنون این ‌گونه روی رکاب یک انگشتر کار نشده است و هیچ موزه‌ای نیز مشابه چنین اثری ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه