لایحه الحاق به سازمان شانگهای در حال بررسی است

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه الحاق به سازمان شانگهای در حال بررسی است

هادی طحان نظیف به انتقادها از هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و تعبیر شورای نگهبان دوم در مورد آن، واکنش نشان داد و گفت: ممکن است در مورد کیفیت رسیدگی این هیئت به مصوبات مجلس نکاتی وجود داشته باشد، اما جایگاه آن قانونی است.


سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که دیروز برگزار کرد دراین‌باره افزود: وقتی یک سیاست از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود، باید مبنای عمل قرار گیرد نه اینکه به آن بی‌توجهی شود و دستگاه‌ها مسیر دیگری را بروند. شورای نگهبان مصوبات را از جهت نداشتن مغایرت با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی بررسی می‌کند و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مصوبات را ازنظر مطابقت با سیاست‌های کلی ابلاغی بررسی می‌کند.
وی در مورد قانون انتخابات هم با تأکید بر اینکه من در هر جلسه در مورد ضرورت این موضوع سخن گفته‌ام، اظهار کرد: قوانین انتخابات نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است و مجلس باید این اهتمام را داشته باشد.
وی در خصوص برگزاری انتخابات سال آینده به‌صورت الکترونیکی هم گفت نسبت به انتخابات آتی پیشنهاد جدیدی مطرح نشده است.
طحان نظیف در این نشست همچنین از ایراد و ابهام شورای نگهبان به دو لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای و نیز طرح بانک مرکزی خبر داد  و گفت: این طرح ابهام‌ها و ایرادهای شرعی و قانونی زیادی داشت؛ ازجمله اینکه اختیارات موسعی در این طرح به ارکان بانک مرکزی برای قاعده‌گذاری در حوزه پولی و بانکی داده‌ شده بود که برخی از آن‌ها مغایر با اصل ۸۵ و ۱۳۸ بود و مرجع حل اختلافی که در این طرح پیش‌بینی شده بود به دلیل تداخل با وظایف قوه قضائیه، مغایر قانون اساسی شناخته شد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه