پلیس متخصص با چشم‌اندازهای نو

بررسی مهم‌ترین عرصه‌های پیش روی فرمانده جدید نیروی انتظامی به‌بهانه صدور حکم سردار رادان از سوی رهبر معظم انقلاب

پلیس متخصص با چشم‌اندازهای نو

«ارتقای توانایی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است». این جملات بخشی از فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا (حفظه الله) در حکم انتصاب فرمانده جدید کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که روز گذشته و از سوی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب منتشر شده است.


​​​​​​​ایشان در این حکم، با اشاره به پایان یافتن دوران مأموریت سردار اشتری و با ابراز قدردانی و رضایتمندی از خدمات ایشان، خطاب به‌ سردارسرتیپ احمدرضا رادان می‌فرمایند: «توصیه اکید اینجانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور همکاری لازم را مبذول دارند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم». با توجه به تأکید معظم‌له نسبت به صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی در حکم صادر شده، در گفت‌وگویی با یک کارشناس مسائل اجتماعی‌ به بررسی ابعاد این مفاهیم پرداخته‌ایم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم. 

پلیس تخصصی، ضامن ثبات اجتماعی
دکتر اسماعیل نوده فراهانی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به نقش تعیین‌کننده نیروی انتظامی در برپایی نظم اجتماعی، مهم‌ترین مسئولیت پلیس را برقراری ثبات و آرامش در جامعه می‌داند. این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی نظم را قوام‌بخش جامعه دانسته و زیر سؤال رفتن این فصل مهم را موجب زیر سؤال رفتن بنیان‌های یک جامعه قلمداد می‌کند. 
 نوده فراهانی می‌افزاید: با پیچیده‌تر شدن مسائل در جامعه امروز، برپایی نظم هم ابعاد و زوایای جدیدی به خود گرفته است و تغییر و تحول پلیس کشور طی دو دهه گذشته ازجمله تأسیس زیرمجموعه‌های جدیدی مانند پلیس فتا در مجموعه انتظامی کشور به معنای تلاش سیستم برای نزدیک شدن به مسائل روز و هم‌افزایی بیشتر براساس تغییرات روز است. این جامعه‌شناس، حرفه‌ای شدن را روی دیگر سکه تخصصی شدن می‌داند و اضافه می‌کند: براساس آنچه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب فرماندهی جدید انتظامی کل کشور مرقوم داشته‌اند، انتظار می‌رود در این دوره شاهد افزایش اهتمام ساختار حافظ امنیت کشور نسبت به پرورش پلیس تخصصی و اقدام‌های پیشروانه باشیم، زیرا نیروی پلیس متخصص ضامن ثبات جوامعی است که در مسیر رشد و پیچیده شدن هستند. نوده فراهانی می‌گوید: پلیس به‌عنوان تحکیم‌بخش نظم اجتماعی برخلاف دیگر سازمان‌ها که ممکن است در طول سال اوقات فراغتی داشته باشند، همواره در کنار مردم است و در همه مواقع نقش حفاظتی و نظارتی از ارکان جامعه را ایفا می‌کند و مسئولیت‌پذیری بیشتری را متوجه خود می‌داند.‌ 

دستگاه انتظامی تأمین‌کننده آینده خوب برای جامعه
وی با بیان اینکه باید مسئله گرایش به نظم و همکاری و همیاری با نیروی انتظامی به اولویت افکار عمومی و نسل جوان تبدیل شود، ضرورت ترویج فرهنگ پلیس در بین مردم را مهم دانست. نوده فراهانی اضافه می‌کند: مقوله حرفه‌ای شدن و تخصصی شدن پلیس به هم نزدیک است، اما حرفه‌ای شدن یعنی تقویت تعهد و اخلاق مسئولیت‌پذیری و افزایش پایمردی نسبت به احقاق حق در بین نیروهای حافظ امنیت در قبال جامعه و شهروندان که بسیار مهم است. بر همین اساس دستگاه انتظامی می‌تواند تأمین‌کننده آینده خوب برای جامعه باشد. 
نوده فراهانی در پایان با بیان اینکه مدیران و مسئولان دولت و دیگر نهادها نیز باید ملزم به ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه باشند، می‌گوید: اگر همه نهادها مانند پلیس و نیروهای حافظ امنیت با تعهد و مسئولیت‌پذیری گام بردارند، در حوادث و فعل و انفعالات اجتماعی شاهد کاهش تنش‌ها و کاسته شدن از باری خواهیم بود که بر دوش فعالانی است که در یگان‌های برقرارکننده نظم عمومی خدمت می‌کنند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه