کاهش چشم انتظاری برای سفر حج

با تغییر شیوه اعزام به تمتع انجام می‌شود

کاهش چشم انتظاری برای سفر حج


در حالی که شورای عالی حج سهمیه‌هایی برای حج تمتع مصوب کرده، هرساله گروه‌هایی خارج از این سهمیه با عناوین مختلف خدمت به این سفر معنوی مشرف می‌شوند که کاستن از تعداد آن‌ها می‌تواند به نفع زائری باشد که سال‌ها در صف انتظار نشسته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، هزینه حج امسال با توجه به کاهش ارزش پول ملی از یک سو و افزایش تورم از سوی دیگر نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری خواهد داشت؛ تا جایی که پیش‌بینی اولیه برای هزینه این سفر معنوی ۱۲۰میلیون تومان است که به نظر می‌رسد با  کاهش ارزش پول ملی این قیمت به ۱۵0میلیون تومان هم برسد.
با توجه به گرانی سفر حج تمتع، آن هم برای زائرانی که سال‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند با هزینه مناسبی عازم این سفر شوند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها به منظور کاهش هزینه سفر نقش اساسی و انکارناپذیری دارد. کاهش تعداد نیروهای ستادی و اجرایی، کاهش زمان حضور در عربستان، انتقال کادر اجرایی در ساختمان‌های اداری، اعزام کارگزاران به جای نیروهای ستادی و سپردن برخی امور به آن‌ها و همچنین تغییراتی در شیوه حمل و نقل زائران در عربستان از جمله راهکارهای کاهش هزینه حج تمتع به شمار می‌رود.

اعزام گروهی از افراد بدون نوبت و هزینه به حج تمتع
بخش دیگری از اقداماتی که می‌تواند موجب کم شدن هزینه سفر زائران به حج تمتع شود، مدیریت اعزام‌های افرادی است که با هزینه زائران به حج تمتع مشرف می‌شوند. هر ساله گروهی از قاریان قرآن در قالب کاروان‌نور برای امور تبلیغاتی به حج تمتع اعزام می‌شوند که البته فعالیت آن‌ها به تلاوت قرآن و جمع‌خوانی آیات الهی در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) خلاصه می‌شود. 

هزینه گروه‌هایی که بدون سهمیه عازم حج می‌شوند از کجا تأمین می‌شود؟
حضور برخی فعالان مذهبی و گاهی برخی با عنوان «آرایشگر» یا حتی گروهی در قالب کاروان اعزامی هواپیمایی نیز از دیگر مواردی است که از این قاعده مستثنا نیست. حضور این گروه‌ها در حج تمتع به معنای تأمین هزینه‌های پرواز، اسکان، تغذیه و تدارکات، بیمه، مشاعر، حمل و نقل، درمان و... است. این گروه‌ها حتی به صورت سهمیه ثابت برای سازمان‌هایی مانند صداوسیما اعمال می‌شود و این امر در حالی است که در شورای عالی حج سهمیه‌ای در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.
با توجه به اینکه نهادهای متولی اعزام زائران به حج تمتع نیز ردیف بودجه‌ای برای اعزام گروه‌های ذکر شده ندارند، به نظر می‌رسد هزینه اعزام این افراد در مجموع هزینه تشرف زائران محاسبه می‌شود، در حالی که ممکن است حتی یک زائر از پرداخت هزینه تحمیل شده رضایتی نداشته باشد. از طرفی نیز بسیاری از زائران خانه خدا در سال‌های اخیر با افزایش هزینه حج، برای تشرف به این سفر معنوی پس از سال‌ها انتظار، خودرو، زمین، طلا و... را می‌فروشند تا هزینه سفر خود را تأمین کنند.
درست است که حج تمتع با توجه به حضور میلیونی زائران از کشورهای مختلف فرصت مناسبی برای تبلیغ است، اما شیوه اعزام گروه‌های مختلفی که خارج از چارچوب مصوبه شورای عالی حج است باید نظام‌مند شود چرا که کسی مخالف حضور این گروه‌ها و تبلیغ اسلام و ایران نیست، ولی باید هزینه این اعزام‌ها به صورت حاکمیتی تأمین شود، نه از جیب زائر!

اراده‌ای برای تغییر شیوه اعزام حج تمتع هست؟
مسئولان، هزینه حج تمتع را 5هزار دلار عنوان کرده‌اند، اما برآورد هزینه‌هایی که در این سفر می‌شود، مشخص نیست و می‌توان با ارائه برخی راهکارها این مبلغ را کاهش داد. آنچه از برآیند جلسات اخیر مسئولان حج و زیارت به نظر می‌رسد، ادامه روند قبلی اعزام‌هاست. باید دید آیا اراده‌ای برای ایجاد تغییرات به نفع زائران وجود دارد یا خیر.
در حج تمتع سال جاری که سهمیه ایران ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود، 3هزار نفر از این سهمیه را عوامل اجرایی و ستادی و گروه‌های مختلف خارج از زائرانی که سال‌ها ودیعه‌گذاری کرده‌اند، تشکیل دادند. این امر در حالی است که 3درصد سهمیه هر کشور باید به آن‌ها اختصاص پیدا کند و بقیه سهمیه به زائران در نوبت حج تعلق گیرد. در صورتی که هر سال از تعداد نیروهای ستادی و اجرایی حج کاسته شود، بر تعداد زائران افزوده خواهد شد و به این ترتیب حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار زائری که منتظر تشرف به حج تمتع هستند، زودتر به این سفر مشرف خواهند شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه