آن صاعقه بابرکت

«فداء عبید» نخستین زن فلسطینی در غزه که قرآن را به خط کوفی کتابت می‌کند

آن صاعقه بابرکت

«فداء عبید» کتابت قرآن کریم به خط کوفی را آغاز کرده است تا نخستین زن در نوار غزه فلسطین باشد که قرآن را با خط کوفی کتابت کرده است.


به گزارش «شبستان» به نقل از القدس العربی، «فداء عبید» جوان فلسطینی آیات قرآن را از روی یک نسخه الکترونیکی مصحف به خط کوفی می‌نویسد. کتابت او قرار است در اواخر سال 2023 میلادی به پایان برسد.
البته بانوی 28ساله فلسطینی پیش از این‌ها کتابت آیات قرآن کریم با خط کوفی را که خطی قدیمی و پیچیده است به خوبی و کامل آموزش دیده است. این تجربه در کتابت در نوع خود برای نخستین بار نیست، بلکه امتداد سلسله تجربیاتی است که عبید از سه سال پیش آغاز کرده است.
عبید از خط کش و مجموعه‌ای از قلم‌ها برای کتابت کلمات به خط کوفی کمک می‌گیرد، به طوری که به هر حرف طول و عرض معین چند سانتیمتری یا کمتر می‌دهد.
عبید می‌گوید: اندازه و طول کلمات به طور نسبی تخمین زده می‌شود. به طوری که با کلمات مشابه مطابقت دارند. این قرآن الکترونیکی سال 2019 میلادی از کتابخانه‌ای در بغداد پایتخت عراق گرفته شده است چون از این نسخه در فلسطین وجود ندارد. با پایان کتابت کلمات، فاصله حروف با رنگ‌های مختلف پر می‌شود تا به طور واضح برجسته شود.

تجربه باشکوه
تجربه کتابت نسخه‌ قرآن کریم به خط کوفی دومین تجربه در زندگی عبید است، زیرا او پیش از این نیز قرآن را به خط عثمانی در فاصله بین سال 2014 تا اوایل سال 2019 کتابت کرد. عبید ایده کتابت قرآن کریم را زمانی آغاز کرد که مسابقه قرآن در نوار غزه در حال برگزاری بود. در این مسابقه از عبید این سؤال پرسیده شد که آیا خداوند در آیه «یوم تشهد علیهم ألسنتهم و أیدیهم» از انسان می‌پرسد چه چیزی به قرآن ارائه کردی؟ اگرچه عبید حافظ قرآن بود اما به قول خودش انگار این سؤال مانند صاعقه بر سر او فرود آمد. وی می‌گوید: در آن زمان نتوانستم به این سؤال پاسخ دهم، اما سبب شد تا کتابت قرآن با خط عثمانی را برای نخستین بار در سال 2014 آغاز کنم.
وی درباره نخستین تجربه‌اش می‌گوید: تا حدودی ترسناک بود، ترس اصلی در فراموش یا اشتباه کردن در نوشتن برخی از اعراب یا 
حروف بود.
نوشتن یک صفحه برای عبید نزدیک به یک هفته کامل طول کشید، اما پس از آموزش، میانگین نوشتن آیات قرآن کریم در یک روز به یک جزء 
کامل رسید.
در سال 2019 میلادی، عبید نخستین نسخه قرآن خود را به خط عثمانی در ورق A4 تحویل جمعیت دارالقرآن کریم و سنت داد که این اثر را 
بررسی کرد.
خودش می‌گوید: وزارت اوقاف و امور دینی غزه به من اطلاع داد نخستین دختری هستم که قرآن را با رسم‌الخط عثمانی کتابت کردم.
در آن زمان، عبید برای گروهی از دختران الهام‌بخش شد، به طوری که به کپی و کتابت قرآن در منازلشان پرداختند تا حفظ قرآن را تثبیت کنند.
در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های متعددی از دخترانی دریافت کرد که کتابت قرآن را آغاز کردند. عبید معتقد بود حفظ، تثبیت و کتابت قرآن امری مبارک است و انرژی مثبت و موفقیت می‌بخشد، به همین دلیل تصمیم گرفت قرآن را دوباره بنویسد اما این بار به خط کوفی.

کسی تشویقش نکرد
وقتی عبید این ایده را به علمای قرآن در غزه و دیگران ارائه کرد، به دلیل دشواری این نوع خوشنویسی، مورد تشویق قرار نگرفت، اما با این حال، او به توانایی خود برای انجام این کار اطمینان داشت. او در سال ۲۰۱۹ شروع به جست‌وجوی نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی کرد تا اینکه آن را در بغداد پیدا کرد.
عبید بلافاصله پس از بدست آوردن نسخه الکترونیکی، شروع به مقایسه آنچه در آن نوشته شده بود، با قرآن کریم کرد و هنگامی که از صحت مطالب مندرج در آن مطمئن شد، به تمرین خط اقدام کرد. این کار برای عبید دلهره‌آور اما در عین حال لذتبخش و سرشار از برکت بود.
این نسخه قرآنی به خط کوفی این بار بزرگ‌تر از قرآن دستنویس قبلی به خط عثمانی است. این قرآن دستنویس به طول یک متر و عرض 70 سانتیمتر خواهد بود. در این مصحف، هر کلمه‌ای که به خط کوفی کتابت می‌شود، خط عثمانی آن نیز ضمیمه شده تا خوانشش آسان شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه