بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان (عج)

بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان (عج)

بخش بیست و ششم


در جلسه قبل و در اشاره به آیه146 سوره آل‌عمران گفتیم «صابران محبوب خدا سه خصوصیت دارند: یک، یاری خط انبیا و پیام‌آوران پروردگار؛ دو، سست نشدن در مسیر حرکت در نتیجه مواجهه با سختی‌ها؛ سه، تسلیم نشدن در برابر دشمنان. بر اساس آنچه گذشت می‌توان گفت یاران امام زمان(عج) کسانی‌اند که در یاری مسیر انبیا ‌که همان ترویج عبودیت و بندگی پروردگار است پیوسته در تلاش‌اند و رنج و سختی‌های این مسیر ایشان را سست نمی‌کند و هیچ‌گاه در برابر جبهه باطل سر تسلیم فرود نمی‌آورند».
اما در ادامه بحث درباره آیه155 سوره مبارکه بقره به عنوان هفتمین آیه مهدوی قرآن که از جمله به صابر بودن یاران امام عصر(عج) اشاره دارد، ویژگی‌های صابران در قرآن مورد بررسی قرار گرفت. 
از دیگر آیات شریفه قرآن که در آن به ویژگی‌های صابران اشاره شده آیه153 سوره بقره است. خدای سبحان در ابتدای این آیه به افراد باایمان امر کرده از صبر و نماز کمک بگیرند و در انتهای آیه فرموده خداوند با صابران است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ إِنَّ الله مَعَ الصَّابِرينَ». بیان معروف و راهبردی پیامبر اکرم(ص)‌ که فرمود هرکس برای خدا باشد خدا هم برای او است: «مَن کَانَ لِلهِ کَانَ اللهُ لَهُ» (بحارالانوار، ج79، ص197) تفسیرکننده همین آیه کریمه است. زیرا کسی که به وسیله نماز با خدا ارتباط می‌گیرد در حقیقت برای خدا عمل می‌کند و همراهی خدا با وی بیانی دیگر از معیت خدا با او است.
در هر حال از آنچه در صدر و ذیل آیه آمده می‌توان برداشت کرد صابران افرادی‌اند که در مقابله با فشارها و حوادث سخت زندگی به نماز به عنوان مهم‌ترین جلوه برقراری ارتباط با خدا توجه دارند؛ به بیان دیگر، خدا را پشتیبان و کمک کار خود می‌دانند. افزون بر این، خودشان نیز اهل مقاومت و ایستادگی‌اند. 
بنابراین کسانی که می‌خواهند جزو یاران امام زمان(عج) قرار گیرند باید تلاش کنند روحیه مقاومت و ایستادگی را در خود تقویت و در مقام برقراری رابطه با خدا تلاش مضاعف داشته باشند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه