ترویج ارزش مشترک در رواداری با مردم

ترویج ارزش مشترک در رواداری با مردم

محمد جواد استادی


​​​​​​​گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی محدود و محصورکننده نیست. اسلام آنچنان زیست انسان را در نظر گرفته که به وفور اعتبار دادن به تکثر و تنوع را در این دین می بینیم. دستورات و آموزه‌های اسلامی به انسان کرامت داده و آن‌ها را با سلایق مختلف به رسمیت می‌شناسد. بنابراین برعکس آن چیزی که گفته می‌شود، اسلام سیاسی هیچ‌گاه به دنبال تنگ‌نظری در فرایندها نیست. مسئله‌ای به نام ارزش‌ها و مسئله دیگری به نام فرایندها و روش‌ها وجود دارد. هر جامعه‌ای روی یک بنیان و دال مرکزی استوار است که آن بنیان، ارزش مشترک جامعه است.
 این ارزش همان چیزی است که اعضای جامعه را کنار هم قرار می‌دهد. در جمهوری اسلامی دال و ارزش مرکزی ما اسلام سیاسی است. اسلام سیاسی می‌گوید در برابر ظلم نباید ساکت بنشینیم و مظلوم را دارای تظلم‌خواهی می‌داند. هر نظام سیاسی در دنیا را که نگاه کنیم دارای یک دال مرکزی است که اگر آن نباشد به طور کلی جامعه از هم خواهد پاشید. 
ما در ارزش‌ها ثبات قدم داریم. ارزش مرکزی نظام که گفتمان انقلاب اسلامی است، باید تقویت شود. افرادی هم که در این جامعه زیست می‌کنند، به خواست اکثریت مردم که در جهت اندیشه اسلامی است، باید ملزم باشند. 
حتی اگر افرادی به این خواست اکثریت معتقد نباشند از آنجا که به زیست اجتماعی تن داده‌اند باید آن را بپذیرند. برعکس بسیاری از نظام‌های سیاسی و حتی نظام‌های اعتقادی در دنیا، گفتمان انقلاب اسلامی از این نقطه  مرکزی به بعد در روش و فرایند بسیار متکثر است. یعنی می گوید ارزش مشترک و اصلی را ما می‌پذیریم اما روش‌های رسیدن و تحقق آن ارزش ممکن است 
متفاوت باشد. 
اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی این تکثر، اختلاف سلیقه و نظرهای متفاوت در حوزه روش و فرایند‌ها را می‌پذیرد و می‌گوید ما باید در مورد این مسیرها گفت‌وگو کنیم و در تضارب آرا به روش برتر دست 
پیدا کنیم. 
از این مسئله ما باید یک مصداق را مثال بزنیم. سردار شهید سلیمانی با وجود اینکه یک چهره  نظامی است، اما گویی فراتر از آن و برآمده از یک مکتب و مبنای معرفتی است. یعنی وجوه معرفتی و مکتبی ایشان حتی از وجوه نظامی‌شان قدرتمندتر است. 
حاج قاسم هیچ‌گاه از ارزش بنیادین عبور نمی‌کند و خط قرمز او استکبارستیزی است. از ارزش مشترک که بگذریم، می‌بینیم سردار دل‌ها در روش‌ها و فرایندهای تحقق این ارزش‌ها از هر فضا و شخصی که می‌تواند به تحقق ارزش‌ها کمک کند، استفاده می‌کند. بنابراین او دیگر به تقسیم‌بندی با تعابیر اصلاح طلب یا اصول‌گرا و بد حجاب یا محجبه به آن معنایی که بخواهد چند قطب مختلف در ذهن درست کند، قائل نیست. 
شهید سلیمانی تلاش می‌کند سرمایه  اجتماعی را در جمهوری اسلامی تقویت کند. حفظ گفتمان مرکزی نیازمند داشتن سرمایه  اجتماعی است. سرمایه  اجتماعی در یک جامعه  متکثر مانند جامعه  ایران که نژاد‌ها و مذهب‌های گوناگونی در آن وجود دارند، بسیار مهم است. 
تنها راه در چنین جامعه‌ای این است که بتوانیم آن ارزش مرکزی را در اذهان آحاد جامعه قرار دهیم. روش تحقق این موضوع رواداری است. ما باید بتوانیم با آحاد مختلف جامعه گفت‌وگو کنیم و از اینکه روی بخش خاصی از جامعه برچسب بخورد، جلوگیری کنیم. منش ما باید به‌گونه‌ای باشد که با عطوفت و مهربانی و نگاهی صلح اندیشانه یک رواداری را در اجتماع برقرار کنیم. شهید سلیمانی با اقشار محروم جامعه ارتباط دارد. حاج قاسم بهترین الگوی ما برای جا انداختن گفتمان انقلاب اسلامی است. شهیدسلیمانی ترویج ارزش مشترک و دال مرکزی را در رواداری با مردم آن هم نه در حد گفت‌وگو، بلکه در عمل می‌بیند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه