ریاض؛ بدهکاری که طلبکار شد

تحرکات خصمانه ائتلاف سعودی اماراتی علیه جغرافیای یمن

ریاض؛ بدهکاری که طلبکار شد

چند روز پیش بود که منابع خبری از موافقت شورای ریاستی یمن، وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به ریاست «رشاد العلیمی» با واگذاری یک بندر راهبردی این کشور به یک شرکت اماراتی خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد این نهاد ضمن عقد قراردادی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار با واگذاری بندر «قشن» در استان المهره (شرق یمن) به مدت 50سال به این شرکت موافقت کرده است.


​​​​​​​واگذاری این جغرافیای مهم به یکی از دشمنان ملت یمن از سوی شورای سرسپرده و مستشاری در حالی است که پیش از این نیز اخباری از تلاش پشت پرده ابوظبی برای تسلط بر جزیره سقطری یمن پرده برداشته بودند. امارات از اردیبهشت ۱۳۹۷ بر این جزیره سلطه یافته و با خرید سازمان‌یافته خانه و زمین‌های کشاورزی و اعطای تابعیت اماراتی به ساکنان، چشم طمع و غصب و غارت این جزیره مهم و راهبردی با هدف کنترل بر گذرگاه‌های دریایی و شاهراه‌های تجاری همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب را دارد. تصاویر ماهواره‌ای همچنین حاکی از اقدام امارات در ساخت یک پایگاه نظامی هوایی در جزیره یمنی «میون» واقع در تنگه راهبردی «باب المندب» است. 
در گفت‌گو با سید محمد سید احمد، رئیس مؤسسه «التنمویه» یمن در ایران در مورد نیات پشت پرده سعودی – اماراتی در یمن به گفت‌وگو نشستیم. مؤسسه التنمویه که به بنیاد بازسازی یمن نیز معروف است با دستور مستقیم عبدالملک الحوثی رهبر انصاراالله تشکیل شده است.

قضیه فروش بندر راهبردی «قشن» در المهره چقدر جدی است؟
ابتدا باید عرض کرد شورای ریاستی تعیین شده دارای هیچ وجهه قانونی نیست و علاوه بر آن، توان نظامی و بودجه ندارد و به فضل پهپادهای مقاومت نمی‌تواند اقدامی خودسرانه انجام داده و حقوق خود را تأمین کند. مجبور شدند این کار را انجام دهند و امارات هم دانسته یا نادانسته به این اشتباه تن داده است. این سرزمین دیر یا زود در دستان مقاومت قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون هم از 30میلیون جمعیت یمن، 25میلیون نفر تحت حاکمیت انصارالله هستند. هم در استان شبوه و هم در المهره همه قبایل برای پیوستن به انصارالله اعلام آمادگی کرده‌اند. نفس حضور شورای ریاستی غیرقانونی است. اصلاً چرا این شورا روی کار آمد؟ چرا رئیس‌جمهور منصور هادی رفت؟ مردم در کجای کار در انتخاب این‌ها دخیل بوده‌اند؟ ابتدا باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شده و بعد اقدامات شورا از لحاظ قانونی بودن یا نبودن بررسی شود.

با این اوصاف موضوع خرید بندر «قشن» منتفی خواهد شد؟ 
شورای ریاستی با این کار، به نوعی می‌خواهد وجهه قانونی برای خود ایجاد کند. این در حالی است که حتی وزیران و استانداران مورد حمایت ائتلاف متجاوز نمی‌توانند جلسات خود را در عدن برگزار کنند و نشست‌های آن‌ها در ریاض برگزار می‌شود. البته امارات بی‌تردید در اندیشه تسلط بر اماکن و جزایر مهم یمن از جمله سقطری است. اما با همه اقدامات نظامی و هزینه‌های بسیار، همین منطقه دور از خاک یمن را هم نمی‌توانند مدیریت کنند و شورای ریاستی هم روی آن کنترلی ندارد.

موضع انصارالله در مقابل تحرکات خصمانه امارات چه بوده است؟
انصارالله اصلاً آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر نیستند حتی یک سانتیمتر از خاک یمن را دست متجاوزان سعودی و اماراتی بدهند. به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، شرکت اماراتی «أجهام» این قرارداد را با شورای ریاستی یمن امضا کرده و تصمیم دارد بندری را در منطقه رأس شروین برای جابه‌جایی کانتینرها و کالاهای مختلف به‌خصوص صادرات سنگ آهک و سایر مواد معدنی ایجاد کند.
همان‌طور که با تهدیدهای موشکی انصارالله نتوانستند نفت را از یمن خارج کنند این اتفاق در خصوص صادرات هم نخواهد افتاد. این استان نزدیک عمان است و مسیر دریایی هم ندارد. دولت نجات ملی اجازه نداد حتی قطره‌ای نفت خارج شود و تهدید کرد کشتی انگلیسی پهلو گرفته را خواهیم زد و کشتی انگلیسی فرار کرد.

عربستان هم به جزیره‌های یمنی چشم طمع دارد؟
مسلماً عربستان از دیرباز چشم طمع داشته است. نجران، جیزان و عسیر به عنوان سه منطقه جنوبی در عربستان هم متعلق به یمن است. 
آرامکو هم در این سه استانی است که عربستان تصرفشان کرده است. نیمی از نفت سعودی در این سه استان قرار دارد و نیمی دیگر هم در احصاء و قطیف. 
علی عبدالله صالح قراردادی با سعودی مبنی بر واگذاری این مناطق امضا کرد و البته این مناطق را به اجاره داد که مهلت اجاره این استان‌ها پایان یافته است. با به قدرت رسیدن انصارالله، سعودی و حامیانش نه تنها نخواهند توانست بر خاک یمن حکمرانی کنند بلکه حالا حاکمیت آن‌ها بر این سه استان اشغالی هم در خطر است. 
این مسئله نشان می‌دهد تمام تحرکات خصمانه ریاض نتیجه معکوس داشته و این موضوعی است که حاکمان سعودی و متحدانش از آن هراس دارند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه