گَرد فراموشی بر آثار تاریخی‌ کهن‌شهر جاجرم

اعتبارات کم و غفلت مسئولان خراسان ‌شمالی

گَرد فراموشی بر آثار تاریخی‌ کهن‌شهر جاجرم

شهر جاجرم با قرار داشتن در مسیر راه‌های کهن، فرصت‌های زیادی برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت دارد اما نبود زیرساخت‌ها و توجه لازم به بناهای تاریخی موجب شده گنجینه اقتصادی این دیار بدون استفاده باشد.


به گزارش ایرنا، وجود محوطه‌های باستانی بزرگ از قبیل «تپه پهلوان»، «تپه حیدران» و «محوطه چَلو» و نیز سنگ‌نگاره‌های پیش‌ از تاریخ «جَربت» در شهرستان جاجرم آن را به یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های بشری در خراسان شمالی بدل کرده است.
این کهن‌شهر تاریخی روزهای غریبی را سپری می‌کند و به گواه مردم این شهرستان؛ آثار تاریخی آن به واسطه دوری از جاده اصلی مورد غفلت واقع شده است و به آن رسیدگی نمی‌شود از طرفی مسئولان میراث عنوان می‌کنند اعتبارات این نهاد کم است ولی در مدت یک سال گذشته تعدادی از آثار تاریخی شهرستان مرمت شده است در هر حال نوعی دوگانگی بین اظهار نظر مسئولان شهرستانی و استانی وجود دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم نیز از عملکرد ضعیف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در این شهر انتقاد کرده و می‌گوید: این شهرستان بیش از 7هزار و ۵۰۰ سال قدمت تاریخی دارد که به دوره میان‌سنگی می‌رسد و با بناها و آثار تاریخی ارزشمند ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی دارد اما این شهرستان هیچ پروژه فعالی در زمینه میراث ندارد.
ابراهیم اخوان می‌افزاید: مردم و شهروندان در کهن‌شهر تاریخی استان انتظار دارند به پروژه‌های بخش میراث تحرک و پویایی داده شود، البته ما به محدودیت‌های اعتباری واقف هستیم اما خواب سنگین طرح‌ها در این بخش موجب گلایه و انتقاد است.
رئیس شورای اسلامی شهر جاجرم می‌گوید: اکنون رسیدگی به وضعیت ارگ تاریخی شهر و مرمت نارین قلعه به عنوان ارگ تاریخی ارزشمند در مرکز شهر درخواست شهروندان است که به دست فراموشی سپرده شده است؛ چرا که جاجرم دارای بافت باستانی باارزشی است که ۱۶ اثر و محوطه تاریخی در آن به ثبت رسیده و رسیدگی به این آثار باید در اولویت قرار گیرد.
وی می‌افزاید: باغ کوشک در شهر کویری جاجرم، یک باغ ایرانی و ارزشمند است که اعتباری ناچیز برای آن منظور می‌شود و حتی حصارکشی اطراف این اثر تاریخی که سبب محافظت بیشتر از آن می‌شود، با وجود رضایت مالکان، طرح دیوارکشی آن به صورت نیمه‌کاره رها شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اما با رد این ادعاها می‌گوید: امسال اقدام‌های خوبی برای مرمت و تعمیر بناهای تاریخی در شهرستان جاجرم انجام شده است به طوری که با اعتبارات سال مالی گذشته، ۷۰ میلیون تومان برای مرمت باغ کوشک به عنوان باغ الگوی ایرانی هزینه و مرمت اضطراری این بنای ارزشمند انجام شد.
قهرمانیان می‌افزاید: مرمت بنای «ارگ کاظم‌خان» و بنای «حمام» جاجرم در سال‌های اخیر تمام شده و آزادسازی حریم «تپه نارین قلعه» به عنوان بنای تاریخی در این شهر در دست پیگیری است و امید می‌رود به نتیجه برسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه