اشتراک عقاید یا تفاسیر سیاسی برای ایجاد وحدت الزامی نیست

سهیل اسعد ، مبلغ آرژانتینی:

اشتراک عقاید یا تفاسیر سیاسی برای ایجاد وحدت الزامی نیست

سهیل اسعد در گفت‌وگویی اظهار کرده برای داشتن وحدت، اشتراک عقاید یا تفاسیر سیاسی الزامی نیست.


​​​​​​​این مبلغ آرژانتینی اسلام و فعال فرهنگی در آمریکای لاتین در گفت‌وگویی که خبرگزاری فارس به مناسبت هفته وحدت منتشر کرده، عنوان کرد: اگر بخواهیم وحدت را از منظر اسلامی معرفی کنیم، باید بگوییم این مقوله یک اصل تکوینی است. یعنی تمام مخلوقات عالم از یک مبدأ به وجود آمده‌اند. به عبارتی خالق همه مخلوقات و به‌ویژه انسان‌ها پروردگار واحد است. این نقطه همان جایی است که می‌توان از وحدت وجودی انسان‌ها سخن گفت. اگر بخواهیم از منظر فلسفی به موضوع نگاه کنیم باید گفت ما در جهانی زیست می‌کنیم که دارای اصول و قوانین واحدی است. این امر موجب می‌شود زندگی انسان‌ها در راستای آن اصول واحده تعریف و سامان یابد و این قوانین همگی از یک منبع واحد که خداوند است سرچشمه می‌گیرد.
وی افزود: مطلب بعدی در باب وحدت جنبه تاریخی و جامعه‌شناختی آن است؛ به این معنا که در طول تاریخ اگر به حیات بشری نگاه کنیم، خواهیم دید انسان‌ها همواره بر مشترکات فطری خود گرد هم می‌آیند و بر آن‌ها توافق نظر دارند و به نوعی وفاق اجتماعی می‌رسند. مثلاً همه انسان‌ها تمایل به حق‌پذیری دارند، همه انسان‌ها علاقه‌مند به زیبایی هستند، همه انسان‌ها دارای حس کنجکاوی و جست‌وجوگری هستند، به‌طوری که همه انسان‌ها به سمت تمایلات فطری خود حرکت می‌کنند و از آنجایی که فطرت انسان‌ها واحد است، پس باید گفت‌ وحدت و مشارکت یک امر فطری برای تمام انسان‌هاست.
این مبلّغ آرژانتینی اسلام ادامه داد: اسلام در باب وحدت از عبارت امت استفاده می‌کند و تمام بشریت را مخاطب خود قرار می‌دهد. در این دید لازم نیست برای داشتن وحدت، انسان‌ها عقاید دینی واحد و یا تفاسیر سیاسی و ایدئولوژیک مشترکی داشته باشند. اینجاست که آن‌ها می‌توانند در یک فضای برادری و برابری زیست و مشارکت داشته باشند. در این راستا سؤالی که به وجود می‌آید این است این نوع وحدت چگونه ایجاد می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت تحقق وحدت بشری زمانی اتفاق می‌افتد که ما روی مشترکات گرد بیاییم.
اسعد بیان کرد: طبیعی است همه انسان‌ها با یکدیگر اختلافات زیادی دارند. اساساً مخالفان مقوله وحدت این اختلافات را دستمایه ایجاد نشدن اتحاد با دیگری می‌دانند، اما موضوع مهم این است که اختلافات سر جای خود باقی است و باید روی آن بحث و صحبت شود، اما نکته مهم درباره وحدت این است ما باید مشترکات واحد را بین افراد پیدا و بر محور آن، تعاملات خود را ایجاد کنیم. مثلاً در یک خانواده طبیعی است افراد دارای اختلاف و سلایق متنوعی هستند؛ اما یک چیز آن‌ها را گرد هم آورده و آن هم خانواده است. به تعبیر دقیق‌تر باید زیر سقفی مشترک گشت تا بتوان زیر سایه آن به وحدت و اتحاد رسید و ارتباطات خود را تشکیل داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه