وحدت، تکیه‌‌گاه قرآنی مسلمانان است

اندیشمندان تشیع و تسنن «آموزه‌های مشترک فریقین در قرآن» را بررسی کردند

وحدت، تکیه‌‌گاه قرآنی مسلمانان است

به همت پژوهشکده‌ علوم‌ اسلامی‌ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی‌ و به مناسبت هفته وحدت نشست علمی «آموزه‌های مشترک فریقین در قرآن» برگزار شد.


به گزارش آستان‌نیوز؛ دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی‌ در ابتدای این نشست که دیروز 17 مهرماه با حضور جمعی از دانشمندان شیعه و اهل‌سنت در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام(ص) گفت: خداوند متعال به انسان هوش و اندیشه داده تا بتواند در برابر مسائل، واکنش هوشمندانه داشته باشد و هسته اصلی این واکنش گفت‌وگو، مباحثه و اندیشیدن است.
وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود انسان حیوان ناطق است، علاوه بر سخن گفتن، مقصود اندیشیدن و تفکر است و این دو رکن از ارکان واکنش هوشمندانه است. در واقع واکنش هوشمندانه در مقابل واکنش هیجانی است و بنیان آن گفت‌وگوی معرفتی است. مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری این نشست‌ها را در راستای ارج نهادن به امر «گفت‌وگو» خواند و خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه نشست‌ها و تبادل نظرات و بیان دیدگاه‌ها بین شیعه و سنی می‌تواند در وحدت هر چه بیشتر و انسجام اسلامی تأثیرگذار باشد. 
 
وحدت اسلامی رؤیا و خیال نیست 
آیت‌الله علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در ادامه این مراسم به تبیین موضوع «بن‌مایه‌های وحدت از منظر قرآن» پرداخت و گفت: اختلاف به معنای تفاوت امری تکوینی و اجتناب‌ناپذیر است، اما نباید دچار چندگانگی و پیدایش اختلافات درون‌دینی و برون‌دینی شود.
وی ادامه داد: صراط مستقیم همواره بدون تکثر و تعدد بوده است و اما راه کج دارای بی‌نهایت تکثر است بر همین اساس در قرآن کریم هرگز صراط به صورت جمع نیامده است. 
وی همچنین گفت: قرآن کریم توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر(ص) و مراعات حقوق دیگران را از راه‌های ایجاد وحدت می‌داند.
امام جمعه شهر نصرآباد تربت‌جام نیز وحدت را مهم‌ترین عنصر پیونددهنده جامعه‌ها و ملت‌های مسلمان دانست و گفت: وحدت اسلامی فراهم‌کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال به عنوان تکیه‌گاه استواری برای مسلمانان از آن یاد کرده است.
مولوی احمد صارمی با بیان اینکه وحدت اسلامی یک رؤیا و خیال نیست، گفت: وحدت اسلامی یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزه‌ها و نصوص قرآنی و روایی ما دارد. در واقع وحدت اسلامی از آرزوهای شیرین و دیرین امت اسلامی بوده و انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم(ص) است.
مولوی صارمی در ادامه گفت: مسلمانان امروز با جمعیتی نزدیک به 2میلیارد، پس از مسیحیت، جامعه مذهبی و دینی را تشکیل داده‌اند و به دلیل منابع عظیم انرژی که در بخش‌های مسلمان‌نشین کشور وجود دارد همواره مورد تهاجم و طمع قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان بوده‌اند تا منابع امت اسلامی را به یغما ببرند. از همین رو وظیفه متفکران و اندیشمندان این است که در پی آگاهی توده‌های مردم برآیند، آنان را از اندیشه شوم دشمنان آگاه کرده و وحدت اسلامی را در امت اسلامی حاکم کنند.
مولوی صارمی همچنین دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی را از نتایج وحدت اسلامی برشمرد و وحدت را رمز موفقیت امت اسلامی دانست.

در پرتو عصمت انبیای الهی
مولوی یحیی شاهمردی، مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت‌جام نیز در این نشست سخنرانی کرد. مولوی یحیی شاهمردی به موضوع «عصمت پیامبر و وحدت اسلامی» پرداخت و تصریح کرد: آیات بسیاری در قرآن کریم خبر از عصمت پیامبران می‌دهد و ما می‌توانیم در پرتو عصمت انبیای الهی به وحدت برسیم. مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت‌جام به معانی مختلف عصمت اشاره کرد و گفت: معنای عصمت از منظر متکلمان و فیلسوفان اسلامی این است که خداوند انبیا(ع) را از چیزی به نام گناه مصون داشته است و از همین رو انبیای الهی هیچ گاه معصیت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: معتزله نیز عصمت را لطفی از جانب خدا دانسته که در حق پیامبران عطا فرموده است و امامیه نیز عصمت را به معنای پاکی از گناهان صغیره و کبیره و دوری از خطاها می‌دانند و معنای حداکثری از عصمت را بیان می‌کنند.
شاهمردی گفت: در واقع عصمت به این معنا نیست که فرد قدرت انجام گناه را نداشته باشد بلکه معصوم به درجه‌ای از باور و یقین رسیده است که ضمن امکان انجام گناه اما در پی آن نمی‌رود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه