8هزار هکتار بیابان‌زایی در شهرستان مشهد!

در نشست مدیران جهاد کشاورزی هشدار داده شد

8هزار هکتار بیابان‌زایی در شهرستان مشهد!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه 550پلاک از زمین‌های مشهد دارای تداخل با اراضی ملی هستند، گفت: طی سال گذشته هزار و 761 قلع و قمع شامل تغییر کاربری غیرمجاز، شناسایی افراد مداخله‌گر در معامله زمین و... در مشهد صورت گرفت.


محمد میری دیسفانی در جمع اصحاب رسانه به حدود 3 هزار و 100 مورد بازدید از واحدهای صنفی با همکاری بسیج اصناف، بسیج محلات، گزارش‌های مردمی، نظارت‌ها و... در شهرستان مشهد از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: در این بازدیدها هزار و 270 مورد تخلف شناسایی شد که ۹۳۶ مورد تخلف مربوط به نانوایی‌هاست. برای این نانوایی‌های متخلف بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان جریمه اعمال شده است. همچنین افزون بر ۳۶۰ هزار تن آرد معادل ۷۶ هزار و ۴۴۲ کیسه کشف شده است.
وی به اجرای طرح برکت ۲ در مشهد از تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری اشاره و عنوان کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود یک هزار نانوایی متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شدند که در برخورد با این تخلفات حدود ۱۲ میلیارد تومان جریمه نقدی در کنار پلمب، باطل کردن مجوز، کاهش سهمیه 
و... اعمال شده است.
وی به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در مشهد برای تضمین امنیت غذایی اشاره و اظهار کرد: ساخت این شهرک‌ها در حال حاضر به دلیل خشکسالی با بحران کم‌آبی مواجه است؛ اما برای مهار بحران آب بنا شد این واحدها از چاه‌های مجاور، کسری آب خود را تأمین کنند و در صورت نیاز، عملیات کف‌شکنی انجام شود. همچنین دولت برای منطقه‌ها و شهرستان‌های مرزی قانونی تصویب کرد مبنی بر اینکه این منطقه‌ها نیازمند دریافت مجوز حفر چاه نیستند که البته این قانون شامل شهرک‌های گلخانه‌ای مشهد نمی‌شود.

کاهش مصرف مرغ در مشهد
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد هم دراین نشست با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت قرمز در شهرستان مشهد از اردیبهشت ماه امسال با تصویب قیمت‌های جدید، ۱۴درصد کاهش داشته است، به کاهش مصرف مرغ اشاره و عنوان کرد: در فروردین سال جاری روزانه ۲۲۸ تن، در اردیبهشت ۲۰۲ تن، در خرداد ۲۲۳ تن، در تیر ماه ۲۰۵ تن و در مرداد ماه ۱۹۰تن تولید مرغ در مشهد صورت گرفته است که در مرداد ماه سطح تولید به خاطر کاهش تقاضای مردم و به دلیل افزایش نسبی قیمت مرغ کاهش یافته است. 
جوادی‌نژاد در مورد وضعیت بهداشتی صنعت دامپروری شهرستان مشهد هم عنوان کرد: هم‌اکنون بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده شده‌ و مردم باید برای پیشگیری از شیوع این بیماری از مرکزهای معتبر و کشتارگاه‌های مجاز، گوشت را خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ موردی از این بیماری در مشهد دیده نشده است، به مشاهده هفت مورد از این بیماری در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که با فصل رشد کنه‌ها شیوع پیدا می‌کند و تا به حال ۶۳ مورد در کشور دیده شده و متأسفانه پنج نفر به دلیل این بیماری فوت کرده‌اند.

افزایش بیابان‌زایی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشهد هم در این نشست به تغییرات اقلیم، خشکسالی و دست‌اندازی در طبیعت و افزایش بیابان‌ها در مشهد اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر حدود 8هزار هکتار برای نخستین بار در شهرستان مشهد بیابان‌زایی صورت گرفته که این موضوع باید زنگ خطری برای همه ما باشد.
محمدزاده با هشدار درباره شکل‌گیری پدیده ریزگردها اظهار کرد: با قطع درختان، نه تنها مشهد بلکه در شهرستان‌های دیگر که مستعد پراکندگی ریزگرد است، سبب تشدید این پدیده می‌شویم.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه