فصل سرما نزدیک می‌شود!

ایران، غرب را به تسریع در پاسخ‌ به پیشنهاد برجامی تشویق می‌کند

فصل سرما نزدیک می‌شود!

اگرچه در حوزه مذاکرات برجامی هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده اما مقامات صهیونیست تلاش‌هایشان برای شکست گفت‌وگوها را بیشتر کرده‌اند.


یورونیوز در گزارشی به‌نقل از یک دیپلمات صهیونیست گزارش داده است: یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بر ضرورت پایان تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تأکید کرد. یائیر لاپید به اولاف شولتس گفته است هر اقدامی به جز پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران نشانه «ضعف» محسوب خواهد شد.
در همین حال محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره هم در توییتی فرارسیدن ماه سپتامبر و آغاز سردشدن هوا در اروپا را یادآوری کرد. کمبود گاز در اروپا و گرانی انرژی در آمریکا دو معضل اصلی این کشورها در آستانه فصل سرماست.
طرف آمریکایی اما اعلام کرده است همچنان مشغول بررسی پاسخ ایران به متن جوزف بورل است. ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: آمریکا همچنان در حال مطالعه نظرات ایران است و با شرکای اتحادیه اروپا درباره مسیر پیش رو مشورت می‌کند. وی ادامه داد: جای شک نیست که ما اختلافات تاکتیکی با شرکای اسرائیلی بر سر برجام داریم اما ما متحد هستیم. در اینکه ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد، هم‌نظر هستیم. باور داریم دیپلماسی که متمرکز بر بازگشت متقابل به پایبندی‌های برجامی - که طی آن ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد - باشد، مؤثرترین روش برای رسیدن به این هدف است.
در همین حال آرام آرام برخی مفاد پاسخ ایران به متن پیشنهادی غرب به بیرون درز می‌کند. به‌عنوان مثال براساس ادعای پایگاه «کریدل»  (The Cradle ) به نقل ازیک دیپلمات ایرانی، سکوهای سانتریفیوژها از بین نمی‌روند و اتصالات و برق آن‌ها جمع آوری می‌شود که قابلیت بازسازی ایران را به زیر یک سال می رساند و نوعی تضمین است.

21 تضمین کتبی در توافق جدید
 این پایگاه همچنین مدعی شد 21 تضمین کتبی برای رفع نگرانی‌های ایران در توافق وجود دارد. در صورت موافقت واشنگتن با این توافق نهایی، اجرای آن طی مراحلی انجام خواهد شد که نخستین مرحله آن امضای توافق‌نامه توسط همه وزیران امور خارجه درگیر در پایتخت اتریش خواهد بود.
 این دیپلمات درباره زمان‌بندی پیاده‌سازی توافق در این جلسه اعلام کرده است چهار زمان اصلی در این توافق وجود خواهد داشت: روز جمع بندی؛ که در آن وزرای خارجه متن را نهایی می‌کنند و امضا می‌شود. از همین روز سه فرمان اجرایی ترامپ ویو می‌شود و نه لغو. همان نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک هم در این روز از تحریم خارج می‌شوند.
منبع «کریدل» «روز تأیید» را دومین زمان مهم در توافق جدید دانسته و گفته است: ۶۰ روز پس از روز جمع‌بندی به روز تأیید می‎رسیم. این ۶۰روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهند و هر آنچه لازم است تصویب کنند. عملاً به جهت تصویب مجلس این ۶۰ روز به درخواست ما گنجانده شده است.
«روز باز اجرا» هم سومین زمان مهمی است که منبع ایرانی به آن اشاره کرده و ادامه داده: ۶۰ روز بعد لحظه‌ای است که اجرای برجام به طور کامل آغاز می‌شود. هفت روز قبل از روز باز اجرا، ما طی نامه‌ای اعلام می‌کنیم موافق باز اجرا هستیم و آماده‌ایم کار را شروع کنیم. این روز از این جهت روز باز اجرا نامیده شد که بناست همان برجام دوباره شروع به کار کند. در این روز آن فرمان‌های اجرایی که ویو شده بود، به طور کامل لغو می‌شود. نکته دیگر اینکه مواد هسته‎ای ما قبل از روز باز اجرا در ایران است و خارج نمی‌شود.
«روز تکمیل» هم که در حقیقت ۴۵ روز پس از روز بازاجراست براساس گفته «کریدل» زمانی است که همه طرفین باید اجرای تعهدات خود را تکمیل کرده باشند.
این دیپلمات درباره نحوه راستی‌آزمایی عمل به تعهدات برجامی طرف‌ها هم گفته است: زمان راستی‌آزمایی ابتدا ۲۴ساعت بود. سپس شده بود ۳۰ ساعت و وقتی ما تحویل گرفتیم شده بود ۴۸ ساعت. ما با وزارت نفت و بانک مرکزی صحبت کردیم و گفتند شدنی نیست. براساس تدبیری که شد از روز جمع‌بندی که تحریم برخی نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک برداشته می‌شود ما می‌توانیم راستی‌آزمایی را تا چهارماه بعد انجام دهیم.
او درباره امکان خروج دوباره آمریکا از برجام هم گفته است: طرف مقابل تا پایان دوره اول بایدن، به یقین از برجام خارج نخواهد شد. از طرفی اگر فردای انتخابات آینده، رئیس جمهور جدید بخواهد از برجام خارج بشود، برپایه توافق باید سه سال بگذرد و این با دوسال‌ونیم آینده دوره بایدن، می‌شود پنج‌سال‎ونیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه