راه اروپا از آمریکا جدا می‌شود؟

شکاف در 2 سوی آتلانتیک بر سر ادامه کمک‌ نظامی به اوکراین

راه اروپا از آمریکا جدا می‌شود؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حالی روز پنجشنبه ضمن سفر به اوکراین با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کردند که ناظران جهانی پس از این نشست انتظار موضع‌گیری نرم‌تری از سوی ولودیمیر زلنسکی درباره روسیه را داشتند


​​​​​​​اتفاقی که عکس آن روی داد و تحلیلگران را بیش از پیش نگران کرد. نشست سه‌جانبه در شهر «لویو» در غرب اوکراین برگزار شد. بررسی توافق صادرات امن غلات، مسئله نیروگاه اتمی زاپروژیا، تبادل اسیران جنگی و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ در اوکراین از محورها و خروجی‌های اصلی این نشست اعلام شد. 
رئیس‌جمهور ترکیه در نشست مشترک مطبوعاتی پس از جلسه سه‌جانبه اعلام کرد نتایج گفت‌وگو برای پایان‌ دادن به جنگ را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اطلاع خواهد داد تا درباره آن رایزنی کنند. با وجود این، نوع رفتار و سخنان همتای اوکراینی او نشان داد وی نمی‌خواهد و یا حتی اگر بخواهد برخی نمی‌گذارند به سوی صلح گام بردارد. زلنسکی در مراسم استقبال از اردوغان و گوترش هم به جای پوشیدن کت و شلوار که در دیدارهای دیپلماتیک مرسوم است، مانند دو سه ماه گذشته با تی‌شرت و البته ته ریش ظاهر شد تا خود را به عنوان نه رئیس‌جمهور بلکه یک فرمانده میدانی در مقابل روس‌ها به افکار عمومی داخلی و خارجی معرفی کند. این بازیگر و کمدین پیشین البته در رجزخوانی برای مسکو هم چیزی کم نگذاشت. او با متهم کردن روسیه به تروریستی بودن، شرط مذاکره با پوتین را خروج نظامیان روس از سرزمین‌های اشغال‌شده عنوان کرد. 
اما ظاهر شدن زلنسکی در نقش یک ابرقهرمان برای مهار روسیه به پشت‌گرمی ایالات متحده در حالی است که این روزها نشانه‌هایی از انشقاق میان شرق و غرب آتلانتیک بر سر ادامه حمایت‌ها از اوکراین در حال آشکار شدن است. در این راستا و در حالی که خبرگزاری رویترز روز گذشته از طرح دولت بایدن برای کمک نظامی جدید ۸۰۰میلیون دلاری به کی‌یف خبر داد، نشریه پولیتیکو از تغییر رویکرد اروپا در این باره نوشت. اطلاعات جدید از سوی این نشریه نشان می‌دهد برای نخستین بار پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، در ماه گذشته (جولای) 6 کشور بزرگ اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و لهستان) هیچ کمک نظامی به اوکراین ارائه ندادند. از آغاز عملیات نظامی روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش پوتین، علاوه بر اعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو، میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی و مالی در اختیار دولت و ارتش اوکراین قرار داده‌اند. بسیاری از تحلیلگران همین حمایت بی‌حساب و کتاب غرب و به‌ویژه واشنگتن به کی‌یف را علت اصلی ادامه جنگ می‌دانند. با وجود این، اروپا که به‌خاطر وابستگی گازی به روسیه به‌شدت زیر فشار قرار دارد، نوع رویکرد تهاجمی آمریکا در قبال روسیه و چین را مورد انتقاد قرار داده و بعید نیست به‌زودی راه خود را از واشنگتن در این بحران جدا کند. 

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه