کابوس تعلیق، بلای جان فوتبال

نامه نگران‌کننده فیفا و ای اف سی به تهران رسید

کابوس تعلیق، بلای جان فوتبال

وقتی بازی ایران و آنگولا در جام جهانی 2006 آلمان به پایان رسید، فوری خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی خبری کوتاه به نقل از روابط عمومی سازمان وقت تربیت‌بدنی مبنی بر برکناری رئیس فدراسیون فوتبال منتشر کرد.


محمد دادکان که با محمد علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دچار اختلاف سلیقه جدی بود، همان لحظه اعلام کرد فدراسیون جهانی فوتبال بدون شک با این دخالت محرز و آشکار برخورد خواهد کرد که درست همین اتفاق رخ داد و فدراسیون فوتبال ایران از سوی نهاد بالادستی یعنی فیفا به حالت تعلیق درآمد و کمیته انتقالی تشکیل شد!
از آن روزهای پراسترس نزدیک به 16 سال می گذرد اما انگار دوباره گزینه تعلیق از سوی فدراسیون جهانی فوتبال برای ایرانی‌ها روی میز قرار گرفته البته این بار پیش از شروع بازی‌های جام جهانی!
هرچند تفاوت بسیار زیادی میان این دو مقطع زمانی وجود دارد و شرایط با یکدیگر متفاوت است، اما تهدیدی جدی، همان نگرانی بزرگ روزهای پس از جام جهانی آلمان است؛ یعنی تعلیق!
فدراسیون جهانی فوتبال در تازه ترین اقدام خود در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران از مدیران این مجموعه که به صورت موقت در حال اداره فوتبال هستند، درباره برخی ابهامات توضیح شفاف خواستند و تأکید کردند در اسرع وقت تا پایان وقت اداری روز سی‌ام مردادماه توضیحات خود مبنی بر دخالت افراد ثالث و غیر فوتبالی خارج از ساختار فوتبال را به این مرجع بین‌المللی ارائه دهند تا مشخص شود آیا نفوذ سیاسیون در اداره فوتبال ایران صحت دارد یا خیر؟!
البته پیش از اینکه فیفا چنین مکاتبه‌ای را با فدراسیون فوتبال ایران داشته باشد کارشناسان زیادی به متولیان فوتبال هشدار داده بودند  که مانع از دخالت‌های بیرونی در روند برگزاری انتخابات شوند، اما سهل‌انگاری مدیران فوتبال و بی‌خیالی باورنکردنی آن‌ها سبب شد این نامه از زوریخ به تهران ارسال شود تا یک نگرانی بزرگ در کمتر از 90 روز تا شروع رقابت‌های جام جهانی در سطح جامعه فراگیر شود.
بدون شک اگر فدراسیون فوتبال دفاع قاطعانه‌ای از فضای فوتبال برای فیفا نداشته باشد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد،از این رو منطقی‌ترین روش این است که مدیران فوتبال بدون ماجراجویی و درک درست از شرایط کنونی آنچه لازم است را به فیفا ارائه دهند تا خطر تعلیق برطرف شود، در غیر این صورت همان اتفاقی که برای فدراسیون فوتبال السالوادور و هند رقم خورد برای فوتبال ایران نیز رقم خواهد خورد و فدراسیون فوتبال ایران برای دومین بار در تاریخ از سوی نهاد بین‌المللی به حالت تعلیق در خواهد آمد.
بدون شک تعلیق فوتبال ایران می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به پیکره نحیف و آسیب‌پذیر فوتبال ایران وارد آورد تا‌جایی‌که به جز تیم‌های ملی ایران در تمام رده‌های سنی، باشگاه‌های لیگ برتری که با هزینه‌ای هنگفت خود را برای حضور در مسابقات آسیایی آماده کردند نیز متحمل خسارت خواهند شد تا بحرانی بزرگ جامعه ورزش به ویژه فوتبال را در برگیرد!
متولیان دستگاه ورزش نیز باید با وسواس بیشتری فرایند نظارتی خود را در این مقطع به کار گیرند تا افراد غیر ورزشی در این میان با ورود بی‌موقع خود در این حوزه بحران‌آفرینی نکنند؛ چون فدراسیون جهانی فوتبال در هفته‌های اخیر به صراحت نشان داد با هیچ یک از اعضای خود شوخی ندارد و به محض اثبات نفوذ و دخالت اشخاص ثالت در سیستم مدیریت فوتبال، فعالیت‌های آن کشور را به حالت تعلیق در خواهد آورد تا استقلال فوتبال از بین نرود!

خبرنگار: سینا حسینی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه