ارتقای کرامت انسانی با گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان

تولیت آستان قدس رضوی در آیین آغاز و بهره‌برداری از ۱۴ طرح خدمت‌رسانی ملی و استانی بنیاد کرامت رضوی مطرح کرد

ارتقای کرامت انسانی با گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان

تولیت آستان قدس رضوی گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان را اقدامی در راستای ارتقای کرامت انسانی در جامعه دانست.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی روز گذشته (8 خرداد 1402) در آیین آغاز و بهره‌برداری از ۱۴ طرح خدمت‌رسانی ملی و استانی بنیاد کرامت که در اردوگاه خاتون مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت حفظ کرامت انسانی به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه کرامت منشأ تمام فضائل انسانی است، اظهار کرد: کرامت منشأ تمام خوبی‌هاست و جامعه و انسان باکرامت هیچ گاه ذلت و حقارت را نخواهد پذیرفت، از این رو ستمگرانی که موفق شدند انسان‌ها را زیر ضربات استعمار و استثمار خود قرار دهند و بر آن‌ها مسلط شوند، ابتدا کرامت انسانی آن‌ها را گرفتند زیرا هیچ سلطه‌گری قدرت نفوذ در جامعه باکرامت را ندارد.
وی کارسازترین سلاح برای تسلط بر یک ملت را نابودی کرامت آن ملت دانست و خاطرنشان کرد: وقایع تاریخی گواهی بر این حقیقت است که نابودی کرامت انسان‌ها راهبرد تمام مستکبران عالم بوده است. تولیت آستان قدس رضوی تاریخ و حال اروپا را صفحه‌ای سیاه از خیانت، جنایت و نسل‌کشی معرفی و اضافه کرد: تاریخ مملو از جنایت‌های کشورهای غربی برای به بردگی کشاندن و غارت ملت‌هاست، اما ابزار و سلاح اصلی این جنایت‌ها تحقیر نژادی و فرهنگی بوده و با همین روش اروپا میلیون‌‌ها آفریقایی را در سراسر این قاره به خدمت گرفت و اگر سرکشی رخ می‌داد به بی‌رحمانه‌ترین و سفاکانه‌ترین شکل ممکن برخورد می‎کردند.
وی افزود: امروز نیز غرب در پوشش ظاهری متمدن، متجدد و حامی حقوق بشر و آزادی و کلیسایی که با عنوان محبت و مهربانی به دنبال یارگیری است، همان نیات استعماری و استثماری را با شعارهای انسان‌دوستانه دنبال می‌کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب روی دست‌های‎ چدنی‌شان دستکش‌های مخملی کشیده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در مذمت کسانی که به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی در داخل ایران بودند؛ به این سخن تقی‌زاده، سیاستمدار خودفروخته دوران طاغوت شاهنشاهی که گفته بود «برای رسیدن به تمدن باید از موی سر تا ناخن پا غربی شویم!» اشاره و ابراز کرد: این تفکر القایی غرب بوده که می‌گوید برای رسیدن به تمدن باید کرامت و انسانیت خود را بدهید و از هویت ایرانی و اسلامی تهی شوید که نتیجه آن حقارت و بی‎‏هویتی است.
وی نابودی کرامت انسانی را ریشه‌ تمام بدبختی‌ها و گرفتاری‌های جوامع و ملت‌ها دانست و عنوان کرد: امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی هویت را به ملت ایران بازگرداند و شخصیتی که حکومت‎های دست‌نشانده پهلوی و قاجار از مردم گرفته بودند را احیا کرد. تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: توجه به کرامت را نباید به یک دهه منحصر کرد، هر روز باید روز کرامت باشد، زیرا مهم‌ترین شاخصه انسان کرامت است و اقدام‌هایی همچون آزادی زندانیان، اشتغال‌زایی، تهیه جهیزیه و غیره که در این دهه با قوت بیشتری صورت می‌پذیرد، جلوه‌هایی از کرامت‌بخشی به انسان‌هاست.
وی با تأکید بر اهمیت تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر کرامت انسانی، تصریح کرد: یک فرد زندانی پیش‌ از آنکه جسمش حبس شده باشد، شخصیت و هویت انسانی‌اش محبوس شده همان گونه که یک انسان تهیدست پیش از آسیب جسمی به سبب فقر، کرامت انسانی‌اش مخدوش شده بنابراین تلاش برای رفع مشکلات نیازمندان، تلاش در راستای احیای کرامت انسانی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه هویت انسان به کرامت اوست و انسان بدون کرامت فاقد ارزش است، گفت: کرامت ودیعه‌ و امانتی الهی است که خداوند این فضیلت را به بندگانش عنایت فرموده و کسی که در مسیر احیای این کرامت گام برمی‌دارد، کاری الهی و خدایی کرده است؛ از این رو خدمت به نیازمندان صرفاً یک عمل خیرانه نیست بلکه اقدامی با تأثیرات اجتماعی و معنوی است.
تولیت آستان قدس رضوی احیای کرامت در آدمی را به نوعی حیات‌بخشی به انسان دانست و  تصریح کرد: از منظر اسلام درخواست کمک از ديگران یا هر عملی که موجب تضییع عزت نفس و کرامت انسانی شود، مورد مذمت و هر چيزی که موجب حفظ يا ارتقای مناعت طبع و عزت آدمی شود، مورد تأکید است.

آغاز بهره‌برداری و عملیات اجرایی 14 طرح خدمت‌رسانی ملی و استانی بنیاد کرامت رضوی
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی هم صبح دیروز در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و ایام ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: آغاز بهره‌برداری و عملیات اجرایی 14 پروژه ملی با حمایت تولیت آستان قدس رضوی شکل گرفته و به لطف امام رضا(ع) همزمان در تمامی استان‌های کشور آماده اجراست.
محمدحسین استادآقا به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی، بحث توانمندسازی مردم است که در این راستا ما در تلاش هستیم خانواده‌های نیازمند و زیر پوشش نهادهای حمایتی، توان فعالیت اقتصادی پیدا کنند و روی پای خود بایستند.

خدمت به مردم سیستان و بلوچستان
وی افزود: در دهه کرامت سال گذشته و با دستور تولیت آستان قدس رضوی، خدمت‌رسانی به کشاورزان منطقه سیستان و بلوچستان که بیش از 15 سال است از خشکسالی شدید رنج می‌برند، با حفر 50 چاهک برای زیر کشت بردن 100 هکتار زمین انجام شد و همان زمان مقرر شد 500 چاهک جدید نیز حفر شود که در مرحله نخست ارائه این خدمت، امروز 300 چاهک به بهره‌برداری رسیده و تحویل خانواده‌هایی می‌شود که زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند.
به گفته استادآقا با ارائه این خدمت 350 هکتار زمین زیر کشت خواهد رفت و تا دو ماه آینده نیز 200 چاهک دیگر حفر می‌شود. وی همچنین گفت: پروژه دیگر بنیاد کرامت رضوی لوله‌گذاری و کف‌شکنی چاه آب در منطقه حسین‌آباد جنگل است که مورد تقاضای مردم این منطقه بوده و امروز به بهره‌برداری خواهد رسید.
استادآقا افزود: همچنین چند طرح حمایتی در روستای حسین‌آباد جنگل نیشابور به بهره‌برداری رسید و بهسازی و لوله‌گذاری 2هزار و 500 متر شبکه آب‌رسانی برای تأمین آب کشاورزی، ایجاد کارگاه اشتغال و تسهیلات اشتغال و همچنین اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان، سه طرح مهم در این روستای موقوفه بود.
 
اطعام نیازمندان، تأمین جهیزیه زوج‌های جوان و آزادسازی زندانیان
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی طرح اطعام را از دیگر پروژه‌های این دهه ذکر کرد و گفت: اطعام گسترده مردم به ویژه نیازمندان در مناسبت‌های مختلف، یکی از طرح‌های ثابت و مستمر بنیاد کرامت رضوی در سراسر کشور است و امروز نیز به همت مرکز خادمیاری 500 هزار وعده غذای گرم در سراسر کشور طبخ و توزیع می‌شود.
استادآقا افزود: در همین راستا آشپزخانه متمرکزی در استان بوشهر ایجاد شده که بیش از 20 هزار وعده غذا در حاشیه این شهر توزیع خواهد شد.
وی همچنین به پویش آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اشاره کرد و افزود: از بهمن سال 1400 طرح آزادسازی این زندانیان کلید خورد و مراسم گلریزان در حرم مطهر رضوی برگزار شد که خوشبختانه این اقدام خداپسندانه به صورت مستمر ادامه یافته و تاکنون 610 زندانی آزاد شده‌اند و امروز نیز 47 نفر دیگر به کانون خانواده‌های خود باز خواهند گشت.
استادآقا اهدای جهیزیه به مزدوجین محروم سراسر کشور را دیگر طرح حمایتی بنیاد کرامت رضوی برشمرد و گفت: در بهمن سال گذشته با مشارکت کمیته امداد هزار سری جهیزیه به نومزدوجین اهدا شد و از 10 خرداد ماه امسال نیز توزیع 485 سری جهیزیه در سراسر کشور آغاز می‌شود. 
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی فراهم کردن شرایط زیارت برای زائراولی‌ها و بیماران سخت‌درمان را از دیگر اقدام‌ها در این ایام دانست و خاطرنشان کرد: از امروز میزبان هزار نفر از این زائران از سراسر کشور هستیم، همچنین همزمان هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار از قم به مشهد اعزام می‌شوند.
استادآقا همچنین افتتاح کلینیک مشاوره جدید در ورزشگاه امام رضا(ع)، آغاز پویش تأمین 8 هزار قلم جهیزیه توسط 8 هزار روضه خانگی، افتتاح خیاط خانه مشهد و اشتغال‌زایی برای 60 بانوی سرپرست خانوار، آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع زیارتی مهران برای زائران عتبات و افتتاحیه جشنواره فرهنگی و ورزشی در 2هزار و 20 محله محروم کشور را از دیگر پروژه‌های اجرایی بنیاد کرامت رضوی برشمرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه