50 سال دیگر هم وی‌‌ای‌آر به ایران نمی‌آید

رئیس پیشین کمیته داوران در گفت‌وگو با قدس:

50 سال دیگر هم وی‌‌ای‌آر به ایران نمی‌آید

ادعای تکراری مهدی تاج در خصوص ورود سامانه کمک داور ویدئویی از ابتدای مسابقات فصل آتی رقابت های لیگ برتر واکنش بسیاری از منتقدان، کارشناسان و هواداران فوتبال ایران را به دنبال داشت، اما آقای رئیس بدون توجه به این نقدها همچنان تأکید دارد به زودی این سامانه وارد کشور خواهد شد.


حسین عسکری ، رئیس پیشین کمیته داوران و یکی از منتقدان جدی حوزه داوری در واکنش به این ادعاها به گفت‌وگو با ما نشست.

رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد از فصل آینده سامانه کمک داور ویدئویی وارد کشور خواهد شد آیا این وعده را شنیده‌اید؟
گوش من و همه مردم ایران از این وعده های تکراری و دروغ پر شده، اما آن‌ها با اعتماد به نفسی خاص همچنان تلاش می کنند به مردم دروغ بگویند! باور کنید مدیران فوتبال ایران دست چوپان دروغگو را نیز از پشت بسته‌اند، چون هر عقل سلیمی می داند این وعده هرگز عملیاتی نمی‌شود چون این پروژه زمان بر است و به این سادگی ها امکان انجامش وجود ندارد.

چرا آن‌ها اصرار دارند اطلاعات غلط به مردم ارائه کنند؟
خودشان خوب می‌دانند امکان ورود این سامانه به ایران وجود ندارد، به همین دلیل برای اینکه پروژه فریبکاری خود را دنبال کنند، هر روز وعده ای جدید به مردم می‌دهند! شما تصور کنید ما امروز مشکل بانکی نداریم؟ مشکل تحریم نداریم؟ مشکل مدیریتی هم نداریم؟ حتی اگر این مشکلات وجود نداشته باشد بازهم قادر به استفاده از این سیستم نیستیم، چون فیفا به راحتی اجازه بهره برداری این سامانه را به ما نمی دهد.

پس با این تفاسیر فعلاً باید رؤیای استفاده از این فناوری را از سر بیرون کنیم؟
خیلی‌ها این موضوع را درک کردند به همین دلیل می‌گویم کسی دروغ های این جماعت را دیگر باور نمی‌کند، من در عجبم، چرا وزیر ورزش و جوانان خود را وارد این بازی کرده است و با طناب دوستان در فدراسیون داخل چاه رفته است، در حالی که اگر یک محاسبه سرانگشتی داشته باشید متوجه می‌شود این سامانه حتی اگر مشکلی هم پیش روی آن وجود نداشته باشد و مدیریت تخته گاز همه کارهای اولیه‌اش را انجام دهد، حداقل دو سال زمان نیاز دارد تا ما قدرت بهره برداری از آن را داشته باشیم! حالا چگونه مهدی تاج و بعد از آن خداداد افشاریان ادعا می کنند ما از فصل آینده سامانه کمک داور ویدئویی را وارد ایران خواهیم کرد الله اعلم!

در کنار این موضوع مبحث آموزش داوران نیز وجود دارد.
یکی از اصول اولیه بهره مندی از این فناوری آموزش داوران است، دوستان فکر می کنند فیفا هم مثل فدراسیون ما اداره می‌شود که یک شبه همه را آموزش دهند، در حالی که پروسه آموزش داورانی که قرار است از این سامانه استفاده کنند باید حداقل چهار دوره را سپری کنند، که بین هر دوره حداقل یک ماه تا یک ماه و نیم فاصله است، از طرفی داورانی که دوره اول را می بینند باید تست مورد نظر فیفا را به درستی سپری کنند، تا مجوز حضور در دوره دوم را بدست آورند. این کلاس‌ها را نمی توان پشت سر هم برگزار کرد به همین دلیل امکان ندارد به این سادگی ما چهل داور را آموزش بدهیم.  نکته مهم دیگر اینکه شما داور مبتدی را که برای این دوره ها نمی توانید معرفی کنید، داوری که در اتاق وی ای آر حضور پیدا می کند باید در سطح داوران شاغل در لیگ برتر باشد حتی با توانمندی بیشتر چون باید در ثانیه تصمیم بگیرد که آیا تصمیم داور درست بوده یا خیر؟ آیا ما در حال حاضر از چنین امکانی برخورداریم که بتوانیم حداقل 30 تا 40 داور را برای آموزش به فیفا معرفی کنیم. قطعاً چنین ظرفیتی در فوتبال ایران وجود ندارد به همین دلیل با قاطعیت می گویم مسئولان فدراسیون فوتبال با آگاهی کامل از شرایط موجود به راحتی دروغ می‌گویند و مردم ایران را بازی می‌دهند. درد فوتبال ایران مدیریت دروغگویی است که در همه ادوار به همین روش رفتار کرده است.

قبول دارید با این کیفیت تصویربرداری از سوی صدا و سیما امکان بررسی تصاویر تلویزیونی از سوی سامانه ویدئویی وجود ندارد؟
حقیقتی که هیچ کسی آن را نمی پذیرد این است که ما امکان استفاده از این  فناوری را فقط در حد حرف داریم، ما داور آموزش دیده نداریم، استادیوم مجهز به سامانه ویدئویی نداریم از همه مهم‌تر تصویربرداری استاندارد نداریم، اگر بناست که این فناوری وارد فوتبال ما شود بایستی همزمان این سه اصل مهم با هم عملیاتی شود در غیر این صورت این اتفاق نه تنها رخ نخواهد داد بلکه تا 50 سال دیگر همین جایی هستیم که امروز ایستادیم.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه