کار سخت هفتادمین  وزیر

امروز مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی می‌کند

کار سخت هفتادمین  وزیر

امروز سه‌شنبه نهم خرداد، نمایندگان مردم صلاحیت رضا مرادصحرایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنند تا در صورت کسب رأی اعتماد آن‌ها او به عنوان هفتادمین وزیر آموزش و پرورش ایران و هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب بر کرسی این وزارتخانه تکیه زند.


صحرایی که هم‌اینک با حکم سید ابراهیم رئیسی سرپرستی یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین وزارتخانه‌ها را به عهده دارد، دارای مدرک دکترای زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استادتمام رشته زبان‌شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال گذشته نیز ریاست دانشگاه فرهنگیان را به عهده دارد. وی به‌تازگی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی «ویراستی» از اولویت‌ها و برنامه‌های خود گفته بود. برنامه‌هایی همچون اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای سرمایه انسانی آموزش و پرورش، تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامه‌های پرورشی، آرام‌سازی و بهینه‌سازی نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی در سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش، ارتقای عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و پرورشی، پیگیری تخصیص فوق‌العاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی و پرورشی، ارتقای توانمندی‌های تربیتی خانواده‌ها و... .  به نظر می‌رسد وی تاکنون توانسته با همین برنامه‌ها نظر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را به خود جلب کند و بنابراین شانس وی برای ورود به ساختمان شهید رجایی بالاست. حال باید دید آیا او می‌تواند به تمام و یا حتی بخشی از وعده‌هایی که تحقق آن کار چندان ساده‌ای هم نیست جامه عمل بپوشاند یا خیر. 

 صحرایی نیازها را به‌درستی شناسایی کرده است
احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به قدس می‌گوید: اولویت‌هایی که توسط آقای صحرایی مطرح شده چالش‌های عمده حوزه آموزش و پرورش هستند؛ برای مثال از چند سال پیش، آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی مواجه شده تا اینکه حالا به این سطح رسیده است.  فلاحی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و اولویت‌های یاد شده نشان می‌دهد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیازهای این حوزه را به‌درستی شناسایی و درک کرده، می‌افزاید: به نظر می‌رسد آقای صحرایی آن‌قدر توانمندی دارد که بتواند مسائل این حوزه را حل‌وفصل کند بنابراین امیدوارم دوستان دیگر در مجلس هم به ایشان اعتماد کنند. وی با اشاره به اینکه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صورت جلب اعتماد نمایندگان مجلس باید روی همان برنامه‌ها و اولویت‌ها متمرکز شود، تصریح می‌کند: در این صورت اگر نیمی از چالش این حوزه را هم برطرف کند باز از نظر ما موفق خواهد بود.  عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می‌گوید: بی‌تردید رفع بخشی از مسائل حوزه آموزش و پرورش در توان آقای صحرایی و حتی وزارتخانه نیست و برای این منظور حتماً نیاز به همکاری سازمان برنامه و بودجه به‌منظور تخصیص بودجه موردنیاز آموزش و پرورش، مساعدت سازمان امور استخدامی کشور برای ساماندهی و تأمین نیروی انسانی این حوزه، همکاری وزارت علوم برای تأمین نیروی دانشگاه فرهنگیان و توسعه دانشگاه شهید رجایی، اهتمام دولت برای توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و... دارد.  
فلاحی در همین زمینه می‌افزاید: در واقع آموزش و پرورش یک دستگاه فراوزارتی است و عائله بیش از 50میلیون ایرانی را مدیریت می‌کند. بنابراین دولت و مسئولان باید با این دید به این وزارتخانه نگاه کنند، در این صورت برنامه پیشنهادی آقای وزیر هم محقق خواهد شد. 

تردید دارم
امان قلیچ شادمهر، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درزمینه برنامه‌ها و حتی توانمندی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ابراز تردید می‌کند و به قدس می‌گوید: نهاد آموزش و پرورش بسیار مهم، حساس و پیچیده است با این حال به آن توجه کافی نشده؛ به‌طوری که امروز با چالش‌های سختی مواجه است و وضعیت بحرانی دارد. در واقع مسائل این حوزه پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم، بنابراین گزینه تصدی پست وزارت آموزش و پرورش باید بسیار توانمند و در لابی کردن از قدرت بالایی برخوردار باشد. 
به عبارت دیگر وزیر آموزش و پرورش باید مثل خیلی از کشورها در حد معاون اول ریاست جمهوری باشد.  وی با اشاره به اینکه بدون اصلاح ساختار اداری و استخدامی آموزش و پرورش، مسائل و مشکلات این حوزه برطرف نخواهند شد، می‌افزاید: بنابراین از نظر کمیسیون آموزش مجلس، باید اصلاح ساختار یاد شده، سازماندهی و تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، توجه به اطلاعات و ارائه آمار و داده‌های درست، اجرای دقیق و کامل نظام رتبه‌بندی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و رفع مشکل استخدام معلمان خریدخدماتی در اولویت برنامه‌های وزیرآموزش و پرورش باشد که بعضی از این موارد در برنامه‌ها و اولویت‌های آقای صحرایی نیستند. 
خیلی بعید به نظر می‌رسد تمام یا بخش عمده چالش‌های این حوزه با اجرای برنامه‌هایش از بین برود؛ چون برای رفع آن‌ها پیش از هر چیز باید ساختار اداری و استخدامی آموزش و پرورش اصلاح شود. در غیر این صورت حتی شیرینی اجرای نیم‌بند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام رتبه‌بندی هم به کام معلمان تلخ می‌شود، چون آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها را کسانی می‌نویسند که حتی یک روز هم معلمی نکرده‌اند، یعنی بخشنامه‌هایی صادر می‌کنند که جلو کار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را می‌گیرند.

خبرنگار: محمود مصدق  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه