هنر ایران دین خود را به امام رضا(ع) ادا نکرده است

بازیگر فیلم سینمایی «زمزمه» در گفت‌وگو با قدس:

هنر ایران دین خود را به امام رضا(ع) ادا نکرده است

هشتمین شب از رویداد ۶۰ سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع) با اکران فیلم زمزمه اثر خسرو ملکان و بازی رضا صابری به پایان رسید.


جای خالی بازیگران «زمزمه» در سینما

این بازیگر پیشکسوت مشهدی در نشست نقد و بررسی این فیلم بیان کرد: روزگاری که در اوج تئاتر مشهد بودم، خسرو ملکان برای این فیلم به سراغ من آمد. در آن زمان در تئاتر اسم و رسمی داشتم و دوست نداشتم فیلم بازی کنم، حالا هم همین حس را دارم. تمام زندگی من در تئاتر خلاصه شده و علاقه عمده من در هنر، هنوز هم تئاتر است. پس از چندین نوبت درخواست آقای ملکان، بازی در این فیلم را پذیرفتم. البته پیش از این فیلم با خسرو سینایی هم کار کرده‌ بودم.
وی در مورد تجربه کار کردن با خسرو ملکان در این فیلم گفت: خسرو ملکان انسان خلاق و فعالی در سینماست. خاطرم هست بخش‌هایی از این فیلم را بداهه‌سازی می‌کرد و همان جا میزانسن و طراحی صحنه را انجام می‌داد. همکاری با او در آن روزگار تجربه بسیار خوبی برای من بود.
صابری با یادی از بازیگران درگذشته‌ این فیلم بیان کرد: رضا سعیدی جزو حلقه خویشاوندی من بود اما مهدی صباغ از دوستان قدیمی من بود و در آثار تئاتر من بازی می‌کرد. روزگاری تئاترهای بسیار فاخری را در مشهد روی صحنه بردیم و این دو جزو بازیگران برجسته روزگار ما بودند که جایشان بسیار خالی است. وی افزود: همیشه برای فعالیتم در تئاتر و سینما هدف داشتم، اول بازیگری می‌کردم و بعد به سمت نوشتن نمایش‌نامه رفتم و بعد هم کارگردانی. من این مسیر را با تجربیات سنگینی طی کردم. هنوز هم فکر می‌کنم برای تئاتر مناسب‌تر از سینما هستم. هنوز هم سینما اولویت من نیست، تئاتر به احساسات و نیازهای من بیشتر پاسخ می‌دهد.

ایده زیاد داریم، هنرمندان کار نمی‌کنند!
صابری افزود: من در حوزه دفاع مقدس و مضامین مذهبی به خصوص امام رضا(ع) کارهای زیادی داشته‌ام. سال گذشته نمایش ایرانیان را با همین مضمون در جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم که با استقبال مواجه شد.
وی در مورد کمبود آثار هنری با مضامین مذهبی بیان کرد: در زمینه مسائل مذهبی فراوان می‌توان کار کرد و ایده‌های ناب زیادی داریم. نمی‌دانم چرا هنرمندان به این سمت نمی‌روند. من خودم بیشتر کار مذهبی می‌کنم اما متأسفانه این حوزه در بین دیگر هنرمندان مغفول مانده است. عده‌ای البته به سمت این موضوعات می‌روند اما کافی نیست. هنوز هم اثر ماندگاری در مورد امام رضا(ع) نه در سینما و نه در تئاتر خلق نشده است.

شفایم را از امام رضا(ع) گرفتم
این بازیگر پیشکسوت در مورد ارادت قلبی خود به امام رضا(ع) گفت: من دوره‌ای در سن نوجوانی دچار سوختگی ۷۰درصد شدم و وقتی به دکتر مراجعه کردیم عملاً جوابم کردند. مادرم که تنها امیدش به امام رضا(ع) بود من را پشت پنجره فولاد گذاشت و رفت. وقتی برگشت هیچ اثری از آن سوختگی در بدن من نبود. از همان دوران، ارادت عجیب و دین‌بزرگی نسبت به حضرت احساس می‌کنم. به همین خاطر تلاش می‌کنم کارهایی روی صحنه ببرم که حق مطلب را در مورد امام رضا(ع) ادا کنم.

به نگاهی تازه در مضامین امام رضایی احتیاج داریم
وی با اشاره به فقر هنر ایران در آثار مذهبی و جای خالی فیلم‌نامه خوب افزود: در خصوص فیلم‌نامه‌نویسی اگر پیشنهادی دریافت کنم و شرایط فراهم باشد با کمال میل می‌پذیرم. طرح‌های بسیار خوبی هم در مورد امام رضا(ع) دارم.
صابری ادامه داد: نگاه هنرمند با مردم عادی متفاوت است و همین تفاوت نگاه مهم است. اغلب آثار مذهبی و امام رضایی ما فقط به حوزه زائران می‌پردازد اما حالا به نگاهی نو، تازه و خلاقانه در این مضامین احتیاج داریم. علاوه بر کار سینمایی، در حوزه تئاتر و کار نمایشی هم همین عقیده را دارم.

شعیبی: آرزو داشتم رضا صابری در فیلمم بازی کند
صابری در خصوص بازی‌اش در فیلم بدون قرار قبلی نیز گفت: یکی از بهترین کارهای سینمایی من فیلم بهروز شعیبی بود. با اینکه نقش کوتاهی داشتم اما برای من بسیار لذتبخش بود.
بهروز شعیبی نیز که در این مراسم حضور داشت در تجلیل از مقام این بازیگر گفت: ما در مورد شهری صحبت می‌کنیم که پایه هنرهای نمایشی آن از دیرباز قوی بوده‌ است. یکی از شخصیت‌های شاخص این حوزه، رضا صابری است. اگر تئاتر و هنر مشهد هنوز سرپاست، به خاطر حضور این شخص است که ستون اصلی تئاتر در مشهد بود. خیلی از چیزهایی که می‌توانست در این سال‌ها در مشهد از دست برود به واسطه حضور او باقی‌ ماند. حضور آقای صابری در بدون قرار قبلی لطفی به من بود که من را به آرزویم رساند.

هنوز نتوانستیم دین خود را به امام رضا(ع) ادا کنیم
صابری در حاشیه نشست در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان بیان کرد: ارتباط هنرمندان مشهدی با سینمای کشور نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است اما هنوز هم هنرمندان خوبی در مشهد داریم که در حال فعالیت هستند. نسل طلایی قبل که اغلب از تئاتر مشهد شروع کرده بودند، مثل حامد بهداد، رضا کیانیان و... تکرارشدنی نیست و این توفیق شاید به این شکل نصیب هنرمندان این روزهای مشهد نشود اما عشق و علاقه‌ در این بچه‌ها به تئاتر و هنر بسیار زیاد است و می‌بینم که در جشنواره‌های کشوری هم می‌درخشند.
وی با اشاره به اینکه هنر ایران هنوز نتوانسته دین خود را به امام رضا(ع) ادا کند افزود: فضای رسانه‌ای بدی که بر فرهنگ ما خیمه زده، انگار اجازه نمی‌دهد افراد به آیین‌ها، مذهب و دین خودمان بپردازند. ما سوژه‌ها و قصه‌های بسیار خوبی در این مضامین داریم و از نیروهای خلاقی هم برخورداریم که اگر شرایط فراهم شود می‌تواند کارهای خوبی ارائه کنند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر شاخص‌ترین اثر امام رضایی خود را نمایش ما همه اهل یک محله‌ایم معرفی کرد و افزود: این روزها نمایش سفر تمدن‌ساز در حرم امام رضا(ع) را روی صحنه دارم که چکیده‌ای از نمایش ایرانیان است و به ماجرای سفر حضرت از مدینه تا مرو می‌پردازد.

​​​​​​​خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه