عطر گل‌های ایرانی در هوای خانه خدا

آیین غبارروبی و تعطیر بیت‌الله‌الحرام، در میان ازدحام نیروهای امنیتی سعودی انجام شد

عطر گل‌های ایرانی در هوای خانه خدا

آیین غبارروبی و تعطیر بیت‌الله‌الحرام، در میان ازدحام نیروهای امنیتی سعودی انجام شد.


بامداد دیروز در آغاز ماه شعبان‌المعظم، بنا به سنتی همه ساله، در خانه خدا باز شد و آیین غبارروبی و تعطیر بیت‌الله‌الحرام انجام گرفت. امسال این آیین در میان ازدحام نیروهای امنیتی سعودی برگزار شد. 
در این آیین، در بیت‌الله‌الحرام باز می‌شود و مسئولان و دست‌اندرکاران حج عربستان و دیگر کشورهای اسلامی وارد خانه خدا شده و آن فضای قدسی را با گلاب و آب زمزم شست‌وشو می‌دهند. این مراسم پس از نماز صبح با حضور خیل زائران بیت‌الله‌الحرام در فضایی معنوی برگزار می‌شود. 
سنت حسنه معطرسازی و شست‌وشوی خانه خدا با گلاب دو بار در سال، در آغاز ماه‌های شعبان و ذی‌الحجه انجام می‌گیرد.
کعبه معظمه از عصر نبوی با آب زمزم شست‌وشو، تنظیف و بعد‌‌ها با گلاب معطر می‌شده و از سه دهه پیش، از سال 1372 شمسی، جمهوری اسلامی ایران فرصت یافته با ارسال گلاب ناب قمصر کاشان به مکه مکرمه، شست‌وشوی کعبه و معطرسازی آن با این محصول انجام شود. این گلاب طی مراسم خاص و آیین ویژه‌ای همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه گرفته ‌شده و به مقدار لازم (حدود 80 لیتر) گلاب ناب چند آتشه توسط چند نفر از گلکاران و گلابگیران شهر قمصر تهیه و تحویل بعثه رهبر معظم انقلاب می‌شود.

درون خانه خدا؛ جایی که ندیده‌ایم 
عکس چندانی از درون کعبه معظمه وجود ندارد؛ آن هم به قداست و ممانعت از کشف جلالت و عظمت خانه خدا بازمی‌گردد تا همچنان اسرار کعبه پوشیده بماند.
داخل کعبه معظمه، تاکنون بارها تغییر یافته است. براساس گفته کسانی که توفیق تشرف به آن مکان قدسی را یافته‌اند، پس از باز شدن درِ اصلی، درگاهی مقابل آن وجود دارد که از سنگ سیاهی است. طول و عرض آن ۵/۱*۱ متر و ۲۰ سانتیمتر از کف خانه گودتر است. خانه دارای دو سقف است.
ستون‌ها از چوب سخت و استواری به قطر ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۱متر، از جنوب (ضلع ناودان) تا شمال در یک ردیف قرار دارند. سطح آن‌ها با روکش‌هایی به عرض ۵ سانتیمتر و به صورت نوار، از چوبی گرانقیمت پوشانده و ستون‌ها در پایین مکعب شکل هستند.
هر ستون را سازه‌هایی از طلا و نقره همچون دستبند فرا گرفته و بر آن سازه‌ها، آیات نورانی قرآن حک شده است. در ارتفاع ۵ متری بین ستون‌ها، مفتول‎های آهنی کشیده‌اند که هدایای مختلف کعبه از قبیل ظروف، قندیل‌ها و... را در آنجا قرار داده‌اند. تعداد این هدایا به ۷۰عدد می‌رسد و شماری از آن‌ها بسیار تاریخی هستند.
دیوارهای داخلی تا ارتفاع ۴ متر و کف خانه، از سنگ خاکستری رنگی پوشیده شده و بین ستون اول و دوم، روبه‌روی درِ بیت‌الله‌الحرام، صندوقی ۱۰۰*۷۰ سانتیمتری و ارتفاع یک متر، از همان سنگ وجود دارد که دری چوبی و بسیار زیبا دارد. داخل آن، کلید در بام کعبه معظمه و مشک و عنبر و عود نگهداری می‌شود. آب زمزم با گلاب دو آتشه کاشان نیز در همین صندوق با هم مخلوط می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
روبه‌روی درِ کعبه و در ضلع مقابل، در فاصله یک متری «رکن یمانی»، سنگی قهوه‌ای رنگ که بالای آن به شکل محراب گرد است وضع شده که به نقل منابع تاریخی، محل نماز گزاردن رسول اکرم(ص) پس از فتح مکه بوده است. این محل تقریباً همان محل شکافته شدن کعبه و تولد حضرت علی(ع) نیز است. 
پس از ورود به کعبه معظمه در سمت راست، یعنی در «رکن عراقی»، دری به نام «باب‌التوبه» یا «باب علی(ع)» وجود دارد که قفل است. پشت این در، پلکانی مارپیچ مانند است که تا سقف امتداد دارد و پله‌های آن از نوعی شیشه آبی رنگ تهیه شده است.
تمامی سقف خانه و دیوارها تا ارتفاع ۴ متر، از پارچه‌ای به رنگ سبز با میاندوزی‌های سفید پوشیده شده که بر آن عبارت «لااله‌الاالله» و «محمد رسول الله» دیده می‌شود. بر دیوارهای شرقی و غربی بیت‌الله‌الحرام، کتیبه‌های مختلفی که تجدید بنای داخل کعبه معظمه را در طول سال‌ها نشان می‌دهد نصب شده که قدیمی‌ترین آن‌ها ۶۲۹ قمری و جدیدترین آن‌ها ۱۴۱۷ قمری را نشان می‌دهد.
فضای داخلی کعبه معظمه چندان چراغانی نیست و برق‌کشی نشده است؛ در دیوارهای داخلی آن 15 فانوس قدیمی آویزان است و فضای داخل آن گنجایش نماز خواندن 50 تا 60 نمازگزار را دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه