مقاومت مستمر

گفت‌وگوی قدس با محمدحسن خجسته، شیخ راشد الراشد و شیخ عبدالله الدقاق از رهبران مقاومت بحرین در سالروز انقلاب 14 فوریه درباره چشم‌انداز این جنبش مردمی

مقاومت مستمر

​​​​​​​12سال از قیام ۱۴فوریه ۲۰۱۱ مردم بحرین که همراه با سایر کشورهای عربی در قالب بیداری اسلامی علیه دیکتاتوری بر پا شد، می‌گذرد. این در حالی است که شیعیان بحرین که بیش از ۷۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند عملاً در حاشیه به سر می‌برند و آل‌خلیفه آن‌ها را تبدیل به شهروندان درجه سوم کرده است.


در این راستا انقلابیون بحرین در سال‌های اخیر با تداوم انقلاب ۱۴فوریه به روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند به استبداد آل‌خلیفه پایان دهند. امروز با گذشت چندین سال از آغاز انقلاب، هرچند جنبش مردم بحرین به سرنگونی آل‌خلیفه نینجامیده اما معارضان و رهبران انقلاب ۱۴فوریه بیش از هر زمان دیگر متحد و منسجم هستند و این یک زنگ خطر واقعی برای بقای دیکتاتوری آل‌خلیفه است.

شیعه و سنی زخم‌خورده آل‌خلیفه
«محمدحسن خجسته» عضو هیئت مرکزی مجلس علمای بحرین درباره دلایل آغاز انقلاب 14فوریه به قدس گفت: مردم بحرین به‌ویژه شیعیان به یک رژیم ظالم مانند آل‌خلیفه مبتلا بودند که از نظر آن، شهروندان به سه طبقه تقسیم شده بودند. شیعیان از دیدگاه آل‌خلیفه شهروندان درجه سوم بودند، این در حالی است که آن‌ها ساکنان و شهروندان اصلی بحرین بوده و هستند. یعنی شیعیان از نظر اقتصادی، معیشتی و کاری -به استثنای کمی که التزام آن‌ها به نظام آل‌خلیفه محرز شده باشد- اجازه کار در مشاغل اصلی را نداشتند. 
عضو هیئت مرکزی مجلس علمای بحرین افزود: رژیم آل‌خلیفه با سیاست‌هایی مانند سلب تابعیت از بحرینی‌های اصیل -که 70درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دادند- و دادن تابعیت به بیگانگان که از کشورهای دیگر وارد این کشور می‌کرد برای تغییر دموگرافی(ترکیب جمعیتی) بحرین اقدام می‌کرد تا به نوعی دست به شیعه‌زدایی و سنگین‌تر کردن کفه ترازو به نفع خودشان بزند. در این بین، فشار اقتصادی تنها محدود به شیعیان نماند و سنی‌ها هم گرفتار این معضل شدند. از این رو وقتی در 14فوریه مردم به واسطه مشکلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قیام کردند بسیاری از سنی‌ها هم در کنار شیعیان دست به قیام زدند.

 دستاوردهای جنبش 12 ساله
خجسته در پاسخ به این پرسش که وجه تمایز قیام مردم بحرین با سایر قیام‌های بیداری اسلامی چه بود، تأکید کرد: در جریان بیداری اسلامی که خاورمیانه را دربرگرفت انقلاب بحرین تنها انقلابی قلمداد می‌شود که از مسیر خود منحرف نشده است. اگر به قیام‌های مصر، لیبی و تونس دقت کنید همه با یک هدف مشخص قیام کردند اما در نهایت به انحراف کشیده شدند.
وی با اشاره به این نکته که رهبران اصلی بحرین در مسیر قیام مردمی بحرین، هزینه‌های زیادی دادند، اذعان کرد: «آیت‌الله شیخ عیسی قاسم» رهبر بزرگ شیعیان بحرین سلب تابعیت شد و در این چند سال بسیاری شهید و زندانی شدند؛ با همه این‌ها مردم همچنان بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند. شاید روند انقلاب با نوسان‌هایی همراه بوده اما مردم همچنان به راه و مسیرشان ایمان دارند. هنوز پس از 12سال باید مسیر جهاد تا رسیدن به اهداف قیام و پیروزی نهایی ادامه پیدا کند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین دستاورد قیام مردم، نمایان کردن چهره واقعی رژیم آل‌خلیفه برای تمام جهان باشد تا حدی که حتی کشور‌های استکباری مثل آمریکا و انگلیس مجبور شده‌اند به زیر پاگذاشته شدن حقوق انسانی شیعیان و مردم بحرین واکنش نشان دهند و بر حق مردم و ضرورت پایمال نشدن حقوق بشر در بحرین تأکید کنند.

آخرین مهره بازی آل‌خلیفه
«شیخ راشد الراشد» از سران جنبش مقاومت بحرین با اذعان به این مسئله که در کشور بحرین یک خاندان بر مسند قدرت نشسته و تمام حقوق مربوط به مردم را نادیده گرفته، گفت: این ظلم به مرحله‌ای رسید که مردم دیگر این ستم را تحمل نکردند و سبب شد تمام رهبران مخالف در یک بیانیه مشترک تأکید کنند این کشور باید بر اساس حقوق تمام مردم و مردم‌سالاری اداره شود و این منجر به شروع قیام مردم بحرین شد.
الرشاد با تأکید بر اینکه عادی‌سازی روابط با اسرائیل آخرین برگ آل‌خلیفه برای بازی کردن با افکار عمومی جهان است، تصریح کرد: امروز بر همه آشکار شده رژیم آل‌خلیفه یک نظام فاسد و مبتنی بر دیکتاتوری است؛ انقلاب مردم بحرین این مسئله را به‌وضوح مشخص کرد.
این عضو ارشد جنبش مقاومت بحرین افزود: همراه شدن آل‌خلیفه با برخی کشورهای عربی منطقه در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم تنها به این خاطر صورت می‌گیرد که این رژیم بتواند چند صباحی بیشتر بر صندلی قدرت در بحرین تکیه بزند؛ از طرفی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند مورد تأیید انگلیس و آمریکا باشد و آل‌خلیفه تلاش می‌کند از این طریق، نظر مثبت غرب را هم داشته باشد.

پیام مردم انقلابی بحرین به محور مقاومت
«شیخ عبدالله الدقاق» نماینده آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در ایران با اشاره به اینکه قیام مردم بحرین به علت وضعیت اسفبار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، تصریح کرد: حتی برای حضور در پارلمان (مجلس نواب) این کشور شرایط به‌گونه‌ای مهندسی می‌شود که معارضان در اقلیت باشند و حتی اگر قانونی از این مجلس خواست خلاف آل‌خلیفه تصویب شود این قوانین از سوی مجلس شورا که از سوی پادشاه انتخاب شده‌اند، وتو می‌شود.
الدقاق افزود: خواسته مردم بحرین این بود که هر شهروند بحرینی بتواند با حق رأی، نمایندگان خود را انتخاب کند و این فشارها که با اعتراض مردم در 14فوریه همراه شد با بیداری اسلامی در خاورمیانه در هم آمیخت و تبدیل به یک قیام بزرگ علیه ظلم و ستم آل‌خلیفه شد. خواسته‌های مردم کاملاً قانونی و به حدی به‌روز و مدنی بود که هیچ کسی نمی‌توانست آن را رد کند.
این چهره سرشناس با تأکید بر اینکه انقلاب مردم بحرین هنوز ادامه دارد، افزود: در حال حاضر شرایط در بحرین کاملاً امنیتی است ولی ملت بحرین نشان داده‌اند  همچنان بر خواسته‌هایشان استوار هستند. براساس برنامه، پس از سخنرانی «شیخ عیسی قاسم» رهبر قیام مردمی بحرین، تمام شهرهای بحرین شاهد تظاهرات مردمی خواهند بود و مردم بار دیگر خواسته‌هایشان را فریاد خواهند زد. پیام مردم انقلابی بحرین به محور مقاومت این است که محور مقاومت برای پیروز شدن نیاز به صبر و بصیرت دارند و به امید خدا با استقامت پیروزی میسر خواهد بود.

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه