روایت شاهدان عینی از حادثه مسمومیت

بررسی علل اتفاقات مشکوک برای دانش‌آموزان و دانشجویان

روایت شاهدان عینی از حادثه مسمومیت

چند روزی است که خبر مسمومیت دانش آموزان برخی مدارس کشور  دست به دست می‌شود و هفته گذشته خانواده یکی از این دانش‌آموزان آسیب دیده با خبرنگار قدس تماس گرفت و آنچه که فرزندش از این حادثه روایت کرده بود را در اختیار ما قرار داد.


با توجه به اینکه از اوایل آذرماه امسال مسئله مشکوک مسمومیت‌ها در برخی مدارس کشور از جمله قم آغاز شده، این سریال تلخ همچنان ادامه دارد. این اتفاق تنها منحصر به مدرسه‌ها نبوده و مسمومیت دانشجویان دوم آذر ماه سال جاری و از دانشگاه صنعتی اصفهان با آلوده شدن 600 دانشجو آغاز شد و به گفته مسئولان دانشگاه، عامل آلودگی، باکتری شیگلاسونئی بود و مرکز بهداشت اصفهان هم پس از بررسی وضعیت تعدادی از دانشجویان مبتلا، شیوع این باکتری را میان دانشجویان از طریق غذای مسموم تأیید کرد. ماجرا فقط به دانشگاه صنعتی اصفهان ختم نشد و پس از آن دانشجویان دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک نیز دچار مسمومیت شدند. در ادامه مسمومیت دانشجویان، این اتفاق برای دانش‌آموزان نیز رخ داد و از 9 آذر ماه امسال شاهد شروع مسمومیت‌ها در مدارس شهر قم بودیم و سریال مسمومیت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که در هشت حادثه مسمومیت بیش از 12 مدرسه تحت‌الشعاع قرار گرفته و حدود 200 دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند! البته این قضیه تنها منحصر به قم نمانده و  در سایر مناطق کشور نیز شاهد تکرار آن هستیم. به عنوان مثال 12 آذر، انتشار گاز مونواکسیدکربن در یک مدرسه شبانه‌روزی در شهر ساری منجر به مسمومیت 50 دانش‌آموز شد یا اینکه 26 دی، 30 دانش‌آموز مدرسه فرزانگان اردبیل با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند. با این حال آنچه در مدارس قم متفاوت با سایر مناطق کشور است، ادامه‌دار شدن ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان است و در آخرین مورد، روز گذشته نیز 37 دانش‌آموز دچار مسمومیت شدند. در تماسی که خبرنگار اجتماعی تسنیم با یکی از مدارس درگیر این حادثه در شهر قم داشت، مسئولان مدرسه از «انتشار بویی شبیه نارنگی» و پس از آن سرگیجه و بد شدن حال دانش‌آموزان سخن گفتند!  والدین یکی از دانش آموزان که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ما می‌گوید: فرزند من که در مدرسه دخترانه تحصیل می‌کند گفته است در شیفت بعد از ظهر این مدرسه و در بازه زمانی یک هفته‌ای شاهد دو مورد مسمومیت جمعی در بین هم مدرسه‌ای هایش بوده و خودش هم تحت تأثیر این مسمومیت قرار گرفته است. مادر این دانش آموز در ادامه این گفت و گو با اشاره به تعداد مسمومان آن دو حادثه که 32 نفر است، می‌گوید: علائم مسمومیت دانش آموزان شامل حالت تهوع، استفراغ، سنگینی سینه، مشکل تنفسی ، بی‌حسی پا و اختلال در گفتار بوده که با انتقال به بیمارستان فرقانی توسط کادر اورژانس تحت درمان قرار گرفته‌اند. به گفته مادر این دانش آموز، این اتفاق در حالی سبب مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان شده که محصل‌های شیفت قبل در همان ساختمان هیچ گونه مشکلی در همان روز، گزارش نکرده‌اند ،همچنین برخی دانش آموزان و شاهدان عینی مدعی هستند شیئی به حیاط مدرسه پرتاب شده که مانند گاز اشک آور عمل می‌کرده است. وی ادامه می‌دهد: مسمومیت بیشتر در حیاط مدرسه و یا یکی از کلاس‌ها اتفاق افتاده و بچه‌ها گزارش دادند بویی شبیه عطر پرتقال تند در فضا می‌پیچید. وی در پایان سخنان خود با خبرنگار ما با اشاره به گزارش‌های پزشکی از درمان دانش آموزان گفت: البته کمبود منیزیم مهم‌ترین گزارش بالینی است که در آزمایش‌ها گزارش شده است. با توجه به سخنان والدین این دانش آموزان، به این سؤال می‌رسیم که در این حوادث تعمدی در کار است یا خیر؟ 

احتمال عمدی بودن حادثه؟
البته احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم احتمال عمدی بودن حادثه را محتمل دانسته و می‌گوید: از ابتدای اعلام حادثه و مسمومیت برای دانش‌آموزان قمی در نهم آذر ماه، کمیته‌ای ویژه با ترکیبی از دستگاه‌های مختلف استانی و ملی تشکیل و پیگیری‌ها به صورت روزانه دنبال شد و یکی از احتمال‌ها، عمدی بودن حادثه است و توسط تیم‌های مختلفی با تجهیزات فنی دقیق وضعیت ایمنی مدارس از جهت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و اشکال‌های احتمالی نیز رفع شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه