دیپلماسی ایرانی در امتداد جاده ابریشم

گفت‌وگوی کارشناسی قدس در بررسی جوانب سفر رئیس‌جمهور به پکن

دیپلماسی ایرانی در امتداد جاده ابریشم

رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در آستانه سفر به چین، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.


به گزارش دفتر حفظ و نشرآثار حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای، رئیس‌جمهور در این دیدار گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های درنظر گرفته شده بیان کرد. رهبر معظم انقلاب نیز با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند. رئیس‌جمهور همچنین پیش از ترک تهران به مقصد پکن از امضای ٢٠تفاهم‌نامه در این سفر خبر داد و با انتشار یادداشتی در روزنامه «مردم» چین، با اشاره به اینکه ایران و چین، یکجانبه‌گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز ازجمله تحریم ظالمانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی می‌دانند، نوشت: «دو کشور بر ضرورت مساعی مشترک در جهت دستیابی به چندجانبه‌گرایی واقعی و تحقق عدالت و انصاف بین‌المللی و استقرار حکمرانی عادلانه جهانی تأکید دارند و دوستان قدیمی بهترین شریکان برای آینده روشن هستند». به گفته سیدابراهیم‌رئیسی «روابط جمهوری اسلامی ایران‌ و چین همواره روابط حسنه و رو به گسترشی بوده است. همسویی دو کشور در وضعیت جدید نظم بین‌المللی می‌تواند بیش از پیش به تقویت این روابط منجر شود». برای تحلیل این رویداد حوزه سیاست‌خارجی، به سراغ یک کارشناس روابط ایران-چین رفته‌ایم که در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانیم. 

زوایای اهمیت‌بخش به سفر رئیس‌جمهور 
امید بابلیان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نفس انجام سفر رئیس‌جمهور از منظر سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد که نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است، می‌گوید: آنچه سفر دکتر رئیسی به پکن را از دیگر سفرهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به چین متمایز می‌کند دیدارهایی است که در بالاترین سطح ممکن رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه این سفر به معنای دیدار دولت‌هاست و منحصر به برخی فرایندهای روتین نیست، می‌افزاید: تشریفات تدارک دیده شده از سوی دولت چین برای میزبانی از مقام رده بالای ایرانی خود نشان‌دهنده اهمیت بالای این رویداد در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است. این کارشناس مسائل چین با اشاره به برنامه‌ سیاست خارجی دولت مبنی بر توازن‌گرایی در روابط بین‌الملل و حرکت کشور به سمت تقویت همه‌جانبه روابط با کشورهای دوست و سیاست همسایگی، گفت: رخدادهایی مانند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نمود اراده تهران برای رشد حداکثری در روابط خارجی است. 

شکست پروژه منزوی‌سازی تهران و پکن 
این کارشناس مسائل چین با تأکید بر اینکه غرب و آمریکا همواره برای منزوی‌سازی و منزوی‌نمایی ایران در عرصه بین‌الملل در تلاش بوده‌اند، می‌افزاید: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای مختلف با هدف توسعه روابط خارجی ایران منجر به انعقاد قرادادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری قابل توجهی شده که می‌تواند به نقش‌آفرینی ایران در جهان، کمک ویژه‌ای کند. برخلاف تبلیغات رسانه‌های ضدایرانی، این دست برنامه‌ها نشان‌دهنده عدم انزوای جمهوری اسلامی ایران است. در روابط راهبردی ایران و چین تردیدی وجود ندارد، اگرچه مدتی است برخی برای کارشکنی، پروژه «چین‌هراسی» را دنبال می‌کنند. بنابراین منافع تهران و پکن همیشه به‌صورت متقابل و این جاده همکاری، دوطرفه بوده است.

حرکت ایران و چین بر اساس چندجانبه‌گرایی 
روابط نزدیک اخیر چین با کشورهای عربی در کنار روابط دیرینه با ایران را باید در چارچوب «چندجانبه‌گرایی فعال» سران پکن تحلیل کرد. رفتار چین هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی بر پایه چندجانبه‌گرایی استوار است. عضویت در مجمع اقتصادی آسیا پاسیفیک، اجلاس آسیا اروپا، گروه ۲۰، بریکس و شانگهای از جلوه‌های بارز این رویکرد چین است. رأی منفی چین و روسیه به قطعنامه‌های ضدایرانی ترامپ هنوز از ذهن مردم کشورمان پاک نشده است. همچنین در برهه‌ای که ترامپ با راه‌اندازی کارزار «فشار حداکثری» و سیاست «صفرسازی صادرات نفت ایران»، تغییر نظام را هدف‌گذاری کرده بود، چین ضمن مخالفت با تحریم‌های نفتی، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران شد. اینک نیز چین با معاملات تجاری افزون بر ۱۲میلیارد دلاری و توافق راهبردی ۲۵ساله، جایگاه برجسته‌ای در بین شریکان اقتصادی ایران دارد. در مقابل، در ایران دولتی روی کار آمده که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد ارتباط با غرب قرار نداده و نگاه متوازنی به حوزه سیاست خارجی دارد؛ سیاست خارجی که اولویت را به ترمیم، توسعه و تعمیق مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه می‌دهد. از این رو به‌خاطر پیشینه و بسترهای مساعد اقتصادی دو کشور، با سفر رئیس‌جمهور ایران به چین گامی بلند و رو به جلو در مسیر گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران- پکن برداشته خواهد شد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه