قصه‌های دستِ گرمِ دوست در شب‌های سرد شهر

خدمتگزاران بارگاه منور رضوی از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کنند تا دل‌های مردم شهر گرم بماند

قصه‌های دستِ گرمِ دوست در شب‌های سرد شهر

شب‌ها رواق‌های حرم مطهر گرم گرم است؛ سوز سرمایی که در کوچه و خیابان شهر جولان می‌دهد، راهی به رواق‌ها ندارد. خدام اما این‌ شب‌ها، شهر را تنها نمی‌گذارند. زمستان امسال از همیشه سردتر است. خدمتگزاران بارگاه منور رضوی اما از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کنند تا دل‌های مردم شهر گرم بماند.


روایت یکم؛ یک کاسه عدسی در زمهریر شب
2 هزار و 500 نفر از کارکنان حوزه خدمات شهری که با توجه به مسئولیت‌های شغلی خود حتی در زمان تعطیلی سایر اصناف و در اوج سرما به کار خود ادامه می‌دهند، در یکی از همین شب‌های سرد با غذای گرم و متبرک در محل کارشان از آن‌ها پذیرایی شد.
محمود رضوانی یکی از پاکبانانی است که در شب برفی مشهد، ماجرایی تعریف می‌کند تا برایمان ثابت شود که این غذای متبرک اگرچه به همت بنیاد کرامت رضوی اما به خواست و اراده امام مهربانی‌ها به دست این پاکبان رسیده است.
کاسه غذای گرم را که در دست می‌گیرد، بخار آن شیشه عینکش را می‌پوشاند اما به‌ محض اینکه نام آستان قدس رضوی را می‌شنود، قطرات اشک از زیر عینکش جاری می‌شود. دو دستکشی را که به خاطر سرمای هوای مشهد روی هم پوشیده است، درمی‌آورد، دستی به ‌صورت و محاسنش می‌کشد و برایمان تعریف می‌کند چند دقیقه پیش وقتی نمک و محلول بر جاده می‌پاشیده تا مجاوران و زائران امام هشتم(ع) در امنیت بیشتری تردد کنند، ناگهان با خودرو چند زائر عرب‌زبان مواجه می‌شود که در سرما و برف گرفتار شده بودند. گویا جانانه کمکی رسانده و پس از آن هم به زائرشهر رضوی راهنمایی‌شان کرده که در نهایت موجب شده یکی از آن‌ها با فارسی دست ‌و پا شکسته به او بگوید: «امام رضا(ع) شما را فرستاد که ما را نجات دهید، سَیُبارِکُکَ بِيَديه» و به این ترتیب از خدا می‌خواهد با دست خود به این پاکبانان مشهدی نعمت دهد؛ نعمتی که فقط چند دقیقه بعد با طعم دل‌انگیز غذای متبرک رضوی آن هم در لحظه‌ای که فکرش را نمی‌کرد، محقق می‌شود.
هادی غلامی، مدیر امور مجاوران معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در تشریح جزئیات این برنامه می‌گوید: دو گروه از خادمان و خادمیاران رضوی و دو گروه از تشکل‌های مردمی راهی مناطق 3، 6، 7 و 8 شهر مشهد شدند تا ضمن عرض خداقوت به خادمان شهری، با غذا و نوشیدنی گرم از آن‌ها پذیرایی کنند.
وی افزود: در قالب این اقدام، از 2هزار و 500 نفر از پاکبانان و کارکنان خدمات شهری مشهد مقدس پذیرایی به عمل آمد. همچنین ۲۰۰ دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت برای وعده صبحانه در بین این عزیزان توزیع شد.

روایت دوم؛ برای آن‌ها که شبشان همیشه سرد است 
همه آن‌ شب‌هایی که ما دقایقش را در گرمای دلچسب می‌گذرانیم، کسانی هستند که شبشان هیچ نور و گرمایی ندارد؛ آدم‌هایی که در کوره‌راه‌های زندگی، جایی راهشان را گم کرده‌اند؛ شب‌های سرد شهر برای بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها  سردتر است؛ اما درست در همین شب‌های سرد، گرمای عنایت حضرت رضا(ع) می‌تواند نوری بتاباند به دل‌هایی که سرد سرد هستند. نقل، نقل همین شب‌های مشهدالرضا(ع) است که عطر غذای متبرک طبخ شده برای افراد کارتن‌خواب و نیازمند، در خیابان امام رضا(ع) می‌پیچد و کسانی که از اقصی نقاط مشهد به مسجد منبرگلی معرفی شده‌اند، با مشارکت خیریه امام صادق(ع) سر سفره‌های پرمهر غذای حضرت می‌نشینند.
جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در تشریح جزئیات این طرح می‌گوید: هر شب به ‌طور متوسط 300 وعده غذای گرم طبخ و بین کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌شود. روال توزیع غذا هم به این صورت است که گشت‌های شبانه به هر کارتن‌خوابی که در سطح شهر باشد، اطلاع می‌دهند که می‌تواند با مراجعه به خیابان امام رضا(ع) 3، خود را به مسجد منبرگلی برساند و در ساعات مشخصی از شب، برای اطعام و بهره‌مندی از سفره‌های کرامت، راه به داخل مسجد بیابد.

روایت سوم؛ تکه‌ای از گرمای دلچسب رواق‌های حرم مطهر
سرما اما فقط در شهر نیست. آن‌هایی که در راه رسیدن به شهر، اسیر سرما شده‌اند، چشم امیدشان به گرمای نمازخانه‌هایی است که انگار درست تکه‌ای از گرمای دلچسب رواق‌های حرم مطهر را دارند. 
با توجه به بارش برف، برودت هوا و سرمای شدید در استان خراسان رضوی و دشواری تردد در جاده‌ها، آستان قدس رضوی مجتمع‌های میان‌راهی خود را برای اسکان اضطراری مسافران فعال کرد.
مدیر مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی با اشاره به بازدید صورت گرفته از مجتمع میان‌راهی دامغان در استان سمنان، مجتمع میان‌راهی کاهک در سبزوار و سایر مجتمع‌های اطراف مشهد می‌افزاید: تأمین سیستم‌های گرمایشی، فراهم کردن آب گرم، مفروش کردن فاصله پارکینگ‌ها تا مکان اقامت و همچنین برف‌روبی مجتمع‌ها از جمله اقدام‌های انجام شده در این بازدیدها بود.
سید‌هاشم حسینی ادامه می‌دهد: در مجاورت مجتمع‌های میان‌راهی، ایستگاه‌های هلال احمر، اورژانس جاده‌ای و گشت‌های پلیس نیز مستقر است و خدمات مورد نیاز زائران را ارائه خواهند کرد. به گفته حسینی همچنین طی هماهنگی با هلال احمر، پتوی مورد نیاز برای اسکان مسافران نیز تأمین خواهد شد.

​​​​​​​خبرنگار: رضا پیراسته

برچسب ها :
ارسال دیدگاه