راننده تراکتوری که «امام محله» شد

از انتظار روشن نگه داشتن چراغ مسجد تا اشتغال‌زایی در مسجد

راننده تراکتوری که «امام محله» شد

تصورش هم دشوار است کسی از چنان وجدان کاری برخوردار باشد که در راه عمل به وظایفش و بر اثر فشار کاری زیاد، دچار ضعف بینایی شود. آن هم نه کاری که قرار باشد بابت انجامش دستمزد بگیرد، بلکه برای کار جهادی با هدف رضایت خداوند.


به گزارش خبرگزاری فارس، حکایتی که می‌خوانید روایتی از زندگی کسی است که دغدغه‌اش مردم هستند و هدفش رضایت خدا و چون با خدا معامله کرده، تلاشش بر این بوده که به هر قیمتی بهترینِ خودش را برای او به نمایش بگذارد و حالا با اینکه در این راه چشم‌های خود را از دست داده اما این اتفاق نه تنها او را خانه‌نشین نکرده و بهانه برای کم‌کاری دستش نداده، بلکه به فعالیت‌های خود با همان قوت و قدرت گذشته ادامه داده است.
حجت‌الاسلام سید اسماعیل موسوی، امام محله شهرک ولی‌عصر(عج) شهرستان شاهرود از استان سمنان است؛ با شرایطی که او دارد بیش از این، انتظاری نیست که تنها نماز جماعت را اقامه کند و به اصطلاح فقط چراغ مسجد را روشن نگه دارد؛ اما او خودش را در قامت امام یک محله می‌بیند و برای حل مشکلات محله، کفش آهنی به پا کرده و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر در تلاش است.
او از سال ۷۳ پا به عرصه فراگیری علوم دینی گذاشته و در سال ۷۸ هم رسالت تبلیغی‌اش را آغاز کرده و هم اکنون 10 سال است که در محله شهرک ولی‌عصر(عج) ساکن و مشغول فعالیت‌های تبلیغی گسترده است.

راننده تراکتور بودم که وارد حوزه علمیه شدم
حاج آقا موسوی از جمله افرادی‌است که توانمندی‌های زیادی دارد و دغدغه خدمت به مردم و حل مشکلات آنان، لحظه‌ای او را آرام نمی‌گذارد؛ از این رو با شناسایی مشکلات محله به مقابله با آن‌ها می‌پردازد. او می‌گوید: «از کودکی طعم سختی را چشیدم و در خانواده‌ای رشد و نمو یافتم که روحانی و کشاورز بودند. خودم هم به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و مدتی هم راننده تراکتور بودم. بنا به علاقه خودم و توصیه پدرم وارد حوزه علمیه و در پی آن، عضو کانون مداحان شهرستان نیز شدم».
فعالیت‌های چشمگیر تبلیغی این امام محله موجب شد دچار ضعف شدید بینایی شود اما همچنان با عشق و علاقه، در این راه مشغول به فعالیت و تلاش است. او می‌گوید: «در سال۹۱ که برای تبلیغ وارد این محله شدم، هنوز مسجدی در آنجا ساخته نشده بود. یک زمین وقفی در اختیار هیئت امنا و روحانی محل قرار داده بودند که با پیگیری‌ها، در این مکان مسجد و مهدیه ساخته شد؛ مسجدی که حالا به مرکزی برای حل مشکلات محله تبدیل شده است».

ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰۰ بانو
حاج آقا موسوی با کمک گروه جهادی‌اش که از ظرفیت اهالی محل برای شکل‌گیری آن استفاده کرده، سعی در شناخت مشکلات و معضلات محله دارد و برای برطرف کردن این مشکلات تلاش می‌کند. او، امام یکی از محله‌های حاشیه شهر است که جمعیتی نزدیک به ۲۰هزار نفر دارد. یکی از مشکلات عمده این منطقه بیکاری و نبود شغل است. برخی از بانوان محله ناچار بودند برای کسب درآمد و کار کردن در زمین‌های کشاورزی، روزانه مسافتی طولانی را طی کنند و از امور منزل خود باز بمانند؛ کارگاه‌های مختلفی با هدف اشتغال‌زایی بانوان برای حل مشکل این افراد در مسجد افتتاح شد. اکنون بسیاری از اهالی محل، نان سفره خود را از برکت حضور و دغدغه‌مندی این امام محله می‌دانند و پس از شکرگزاری خداوند، دعاگوی کسی هستند که واسطه رزق الهی شده و دلسوزانه پیگیر مشکلات آنان است. او می‌گوید: «براساس هماهنگی با سبزی‌فروش‌های شهر، روزانه از آنان سبزی تحویل گرفته شده و برای پاک کردن و شستن، تحویل بانوان می‌شود؛ با این کار برای ۱۰۰ نفر از بانوان محله اشتغال فراهم شد».
او با رایزنی خیران، سوله‌ای در مسجد به این منظور ایجاد کرد که مکان مناسبی برای در امان ماندن از سرما و گرما در فصول مختلف سال است و در همین سوله کار پاک کردن سبزی و شست‌وشوی آن توسط بانوان انجام می‌گیرد.
با همت این روحانی، کارگاه رشته‌سازی هم در مسجد این محله فعال شد که با پیگیری‌های او از سپاه و فرمانداری، آرد به نرخ دولتی تهیه و رشته‌زنی دستی، توسط پنج خانم انجام می‌شود. با جمع‌آوری کفاره ماه مبارک رمضان از مردم، رشته رایگان از همین کارگاه تهیه و میان نیازمندان شهر توزیع می‌شود. این طلبه تلاشگر همچنین با تهیه دستگاه جوراب‌بافی، کارگاه تولیدی دیگری را راه‌اندازی کرده که در آن سه نفر از اهالی محله مشغول به کار هستند. علاوه بر این، کارگاه خیاطی که در دوران کرونا به منظور دوخت رایگان ماسک برای هیئت‌ها راه‌اندازی شده بود، با کمک خیران و تهیه وام، توسعه یافت و ۱۲چرخ خیاطی به آن افزوده شد تا تعداد زیادی از بانوان در این عرصه شاغل شوند.
حجت‌الاسلام موسوی برای تعدادی از بانوان نیز اشتغال خانگی ایجاد کرده و موجب درآمدزایی آن‌ها شده است؛ او می‌گوید: «این بانوان لوازم بهداشتی موردنیاز بیمارستان‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و از این طریق درآمدی برای امرار معاش بدست می‌آورند. با انجام این اقدامات الحمدلله هم کانون خانواده‌ها گرم ماند و کودکان لذت حضور مادر در خانه را چشیدند و هم درآمدی برای گذران زندگی در این شرایط اقتصادی بدست آوردند».

تشکیل ۱۲ کارگروه برای خدمت‌رسانی به مردم
این روحانی دلسوز، خودش رئیس هیئت امنای مسجد است و برای مدیریت امور، ۱۲کارگروه‌ مختلف را تشکیل داده که در زمینه‌های گوناگون مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم هستند.
حاج آقا موسوی ۹۰ خانواده نیازمند را زیرپوشش دارد که تقریباً نیمی از بافت جمعیتی محله را تشکیل می‌دهند؛ او می‌گوید: «براساس اولویت‌بندی باتوجه شرایط زندگی همچون مستأجر بودن، بیماری، بی‌سرپرست بودن و... به آن‌ها خدمت ارائه می‌شود؛ افزون ‌بر کمک‌های معیشتی که به صورت ماهیانه بین این افراد توزیع می‌شود، در مناسبت‌ها و اعیاد نیز بسته‌های حمایتی گوناگون به آنان تعلق می‌گیرد».
حاج آقا موسوی با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی توانسته تعداد ۵۰نفر را که گرفتار اعتیاد بودند به کمپ معرفی کند و در دوران ترک نیز از خانواده‌هایشان حمایت کرده و با این‌کار کمک شایانی به این افراد برای رهایی از دام اعتیاد انجام داد و دعای خیر بسیاری از آنان و خانواده‌هایشان را بدرقه زندگی خود کرده است. او همچنین به همراه گروه جهادی‌اش و مساعدت‌های سپاه، زمینه‌ساز تعمیر و بازسازی خانه‌های نیازمندان شده که منازل آن‌ها با مشکلاتی چون چکه کردن آب از سقف و برق‌کشی و... همراه بود و افزون‌ بر این به ساخت دو خانه برای افراد کم‌برخوردار نیز پرداخته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه