محصولات کشاورزی جدید در سبد غذایی جامعه

مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی خبر داد

محصولات کشاورزی جدید در سبد غذایی جامعه

مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی از ورود محصولات کشاورزی جدید به سبد غذایی خبر داد. 


محمد هاشم‌زاده گفت: مؤسسه بذر و نهال رضوی با هدف ارتقای کیفیت مواد غذایی مصرفی، تولید سبزیجات مدیترانه‌ای را در قالب طرحی دانش‌بنیان در دستور کار قرار داده که این تولیدات علاوه ‌بر بهبود تغذیه افراد جامعه، ایجاد اشتغال پایدار را به همراه خواهد داشت.
او تنوع‌بخشی به محصولات مصرفی مردم را جزو اهداف اجرای این طرح دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که بذر و نهال رضوی، مؤسسه‌ای دانش‌بنیان و بر پایه تحقیق و پژوهش است، هدف‌گذاری شده است تا محصولاتی که بخش خصوصی امکان تولید ندارد، از طریق روش‌های روز دنیا تولید و به بازار عرضه شود، بدین ترتیب زمینه کارآفرینی برای بخش خصوصی هم فراهم خواهد شد.
او درباره چشم‌انداز این طرح اظهار کرد: در حال حاضر 700 مترمربع از فضای گلخانه به تولید آزمایشی این محصولات اختصاص داده شده و در مرحله بعد قرار است دایره وسیعی از سبزیجات مدیترانه‌ای تولید کنیم و چنانچه با استقبال بازار همراه باشد، یک گلخانه را به صورت مجزا به تولید سبزیجات مدیترانه‌ای اختصاص خواهیم داد.
مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به تولید سه نوع سبزی مدیترانه‌ای در مرحله نخست این طرح گفت: کیل مجعد از جمله محصولاتی است که در تمام دنیا به عنوان یکی از سبزیجات محبوب در سالاد و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود، این محصول که شبیه کاهو و از خانواده کلم‌هاست، طعم خوشمزه‌ای دارد.
او ادامه داد: کاهوی قرمز یا کاهوی فرانسوی و ریحان برگ‌پهن، دو محصول دیگری هستند که در حال حاضر تولید و عرضه می‌شوند.
او عدم استفاده از سموم در روند تولید سبزیجات مدیترانه‌ای را یکی از ویژگی‌های شاخص این طرح عنوان کرد و افزود: به دلیل حذف مراحل ضدعفونی و آماده‌سازی خاک و همچنین حذف سموم به ویژه قارچ‌کش‌ها در بستر کاشت هیدروپونیک گیاه، محصولی که تولید می‌شود کاملاً ارگانیک و سالم است.
هاشم‌زاده ادامه داد: از آنجا که ریشه گیاه در یک ظرف پلاستیکی حاوی محلول غذایی رشد می‌کند و برداشت نیز همراه با ریشه صورت می‌گیرد، زمان ماندگاری این سبزیجات پس از برداشت دست‌کم دو هفته است.
مدیرعامل مؤسسه بذر و نهال رضوی با اشاره به عرضه بدون واسطه سبزیجات مدیترانه‌ای توسط این مجموعه گفت: این محصول به طور مستقیم در بازار گل و گیاه رضوی مشهد واقع در 
فرامرز ۴۶ عرضه می‌شود و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به آن، سبزی مورد نظر خود را به صورت تازه خریداری کنند. او ادامه داد: رایزنی‌هایی نیز با فروشگاه‌های رضوی انجام شده است تا این محصول را تازه به دست مصرف‌کننده برسانند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه