تجاری‌سازی سوغات فرهنگی زائر

مؤسسه آفرینش‌های هنری و پژوهشکده هنرهای سنتی تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند

تجاری‌سازی سوغات فرهنگی زائر

مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با هدف تجاری‌سازی سوغات فرهنگی زائر، تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند.


​​​​​​​این همکاری‌های مشترک با برگزاری جلسه‌ای در پایتخت آغاز شد. این جلسه با حضور محمدجواد استادی، مشاور فنی و مجری کلان‌پروژه مکتب هنر رضوی در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دکتر طیبه عزت‌اللهی، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با موضوع بررسی محورهای همکاری‌های مشترک میان این دو مجموعه هنری در تهران برگزار شد.
بر پایه گفت‌وگوهای انجام شده در این جلسه مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای به منظور تعیین مسیر محورهای همکاری‌های مشترک دو مجموعه در سه سال آینده براساس محورهای مورد توافق و با تأیید مدیران دو مجموعه تدوین و منعقد شود.
این تفاهم‌نامه دربردارنده پژوهش‌های کاربردی، استفاده از ظرفیت‌های مجموعه پژوهشکده هنرهای سنتی در حوزه‌های مختلف همچون مرمت و تولید آثار هنری و سنتی جدید و همچنین زمینه تجاری‌سازی برخی از محصولات مورد استفاده به عنوان سوغات فرهنگی زائر خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود روند عملیاتی شدن آن از سال 1402 شروع شود.
مشاور فنی و مجری کلان‌پروژه مکتب هنر رضوی در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این جلسه ضمن بیان اهداف و برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با محوریت مکتب هنر رضوی، فعالیت‌های مهم این مؤسسه در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، تولید آثار هنری و ساماندهی فعالیت‌های هنری در مجموعه آستان قدس رضوی و تجربیات و ظرفیت‌های موجود در مؤسسه در زمینه احیای هنرهای سنتی و اسلامی را مرور کرد.
در ادامه وی با تأکید بر وجود گنجینه عظیم، باشکوه و کم‌نظیر هنرهای اسلامی در مجموعه حرم مطهر رضوی که طی قرن‌های متمادی به شکلی متمرکز و پیوسته در این آستان مقدس در کنار یکدیگر قرار گرفته است، به ظرفیت عظیم عملیاتی و اجرایی شدن مکتب هنر رضوی و جریان یافتن آن در هنر معاصر در کنار نیازها و ظرفیت‌هایی که این مؤسسه و آستان قدس رضوی به ویژه در زمینه احیای هنرهای سنتی و اسلامی دارد، اشاره کرد. 
عزت‌اللهی نیز ضمن بیان سابقه، اهداف و کارکردهای پژوهشکده هنرهای سنتی گفت: توجه به رویکردهای پژوهشی و کاربردی از ویژگی‌های مهمی است که در این پژوهشکده پیگیری می‌شود.
وی افزود: در واقع این مجموعه تلاش می‌کند با مطالعه روی آثار به ویژه آثار هنرهای سنتی تولید شده در طول سده‌های گذشته در کشور، فرایندهای احیای هنرهای اسلامی و سنتی از دست رفته را دوباره پیگیری کند، چنان ‌که 
14 کارگاه‌ از جمله کارگاه‌های سفال و پارچه‌های زریباف در این مجموعه تجهیز و راه‌اندازی شده است که امکان احیای این هنرها و بازآفرینی آثار را دارند.
در حاشیه این جلسه، مشاور فنی و مجری کلان‌پروژه مکتب هنر رضوی از کارگاه‌های پژوهشکده هنرهای سنتی بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های این پژوهشکده در تهران آشنا شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه