اطلاعات محرمانه‌ را آژانس لو می‌دهد؟

مذاکرات هسته‌ای ادامه‌ دارد اما انتشار اسناد نگران‌کننده است

اطلاعات محرمانه‌ را آژانس لو می‌دهد؟

«مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها بین ایران و 1+5 همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند». این سخنان مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در پرونده گفت‌وگوهای رفع تحریم‌هاست.


​​​​​​​به گفته باقری کنی، ما با آمریکا ارتباط مستقیمی نداریم و طبیعی است تبادل پیام بین ما و آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه صورت می گیرد که گاهی این واسطه یک کشور اروپایی و یا یک واسطه غیر اروپایی است؛ ما بر این اساس تبادل پیام را بین دو طرف داشتیم و اکنون این مسئله هم وجود دارد. باقری کنی در سخنانش به این مهم اشاره می‌کند که یکی از خطوط قرمز ما بحث تضمین‌ها بوده است و اضافه می‌کند: «باید تضمین‌های اطمینان آوری نزد جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد؛ چون هدف اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست، به گونه‌ای که مردم ما انتفاع اقتصادی از آن داشته باشند». تأکید باقری کنی بر گرفتن تضمین‌ها از طرف غربی در حالی اتفاق می‌افتد که در روزهای گذشته باردیگر شاهد نشت اطلاعات محرمانه مربوط به مذاکرات هسته‌ای از سوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هستیم. نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف را می‌توان اصلی‌ترین کارکرد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دانست. نهادی که البته وظایفش با محرمانه بودن پیوند خورده است. با وجود گمانه‌زنی‌های قوی مبنی بر تعمدی بودن این اقدامات ولی آژانس هرگز خود را در مقابل چنین اتفاقاتی مسئول نمی‌داند و انتشار اطلاعات محرمانه کشورهای تحت نظارت همواره بی‌طرفی این نهاد را زیر سؤال می‌برد. 

فرافکنی سیاسی به سبک گروسی 
با وجود این، در روزهای گذشته، رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌های ایرانی که در اندیشکده چتم هاوس بریتانیا، از خود سلب مسئولیت کرده و گفت چنین اتفاقاتی به من ارتباطی ندارد! می‌گوید: «این سؤال را باید از کسانی بپرسید که گزارش‌ها و اطلاعات محرمانه را درز می‌دهند و اگر اطلاعات لو می رود تقصیر من چیست!» اما در این هنگام مجری چتم هاوس سخنان گروسی را قطع کرد و با اشاره به قوانین معروف این اندیشکده درباره عدم درز محتوای جلساتی که ماهیت غیر مطبوعاتی دارند، به طعنه گفت: «اما ما با متخلفان برخورد می‌کنیم.» گروسی اما پاسخ داد: «این مسئله مایه نگرانی است اما آژانس ابزاری برای جلوگیری از درز اطلاعات محرمانه ندارد.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی نشان نداده در مقابل افشای چنین اطلاعات مهمی حساسیت دارد. با توجه به اینکه پرونده مذاکرات ایران و غرب فعلاً در مرحله حل و فصل ادعاهای مطرح شده از سوی طرف مقابل متوقف شده، مقامات جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به تعیین پیش شرط حفاظت از اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آژانس و سازمان ملل قرار می‌گیرد، تضامین لازم را در نظر گرفته و نسبت به دریافت آن‌ها از نهاد مذکور اهتمام ورزد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه