دیپلماسی بشردوستانه محور مقاومت

سفر سردار قاآنی به مناطق زلزله‌زده سوریه چه پیامی را به اتاق فکر دشمن مخابره می‌کند؟

دیپلماسی بشردوستانه محور مقاومت

باوجود تلاش غرب برای نادیده گرفتن سوریه و اکتفای رسانه‌های آن‌ها به نشر خبرهای کوتاه از این فاجعه انسانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سفر به مناطق زلزله زده سوریه و حضور در کنار مردم این کشور این پیام را به اتاق فکرهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مخابره کرد که جمهوری اسلامی ایران باقدرت به حضور در کنار مردم سوریه و حمایت از امنیت این کشور ادامه ‌‌می‌دهد. 


اگرچه در روزهای گذشته برخی رسانه‌های غرب‌گرای داخلی و خارجی به دنبال لجن پراکنی و تخریب اقدامات انسان دوستان ایران در حمایت از مردم سوریه بودند، اما سفر سردار قاآنی به مناطق زلزله زده سوریه را می‌توان نمایش دیپلماسی بشردوستانه محور مقاومت دانست. به گفته رسانه رسمی سوریه«سانا»، این روزها سردار اسماعیل قاآنی باهدف نظارت بر امدادرسانی به مردم سوریه وارد مناطق زلزله‌زده در شمال غرب این کشور شده و از نزدیک بر امدادرسانی رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی که از ایران، عراق و لبنان وارد منطقه شده‌اند، نظارت می‌کند. جمع‌آوری و ارسال کمک‌های امدادی و لجستیکی گسترده از ایران 
عراق و لبنان، تشکیل ستادهای مختلف برای یاری رساندن به آسیب دیدگان و همچنین برپایی کمپ به منظور اسکان شهروندان، گوشه‌ای از اقدامات نیروهای امدادی محور مقاومت در سوریه با هدف تحکیم دیپلماسی رواداری و همدلی در بین کشورهای عضو محور مقاومت است. 

زلزله اخیر چهره زشت آمریکا و تحریم‌محوری آن را افشا کرد
حضور پررنگ نیروهای امدادگر ایران و نیروهای بسیج مردمی عراق در کنار مردم زلزله‌زده سوریه اگرچه بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای در غرب نداشت اما با واکنش برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های عربی همراه بود. 
در همین رابطه، عبدالباری العطوان، روزنامه نگار مشهور عرب ضمن تحسین یاری‌رسانی مثلث تهران، بغداد و بیروت به مردم سوریه، به ویژه شهروندان ساکن حلب، با اشاره به زلزله دردناک اخیر نوشت: باید از این زلزله سپاسگزار باشیم که چهره زشت آمریکا و همچنین رسانه‌های عربی را که سعی در تطهیر و توجیه تحریم‌های سوریه دارند، افشا کرد. 
وی در ادامه این یادداشت با اشاره به تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه کشورهای مقاومت تصریح کرد: علت اصلی تحریم کشور جنگ‌زده سوریه، تن ندادن دولت این کشور به ننگ عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی است. 

قاآنی تهدیدهای آمریکا را زیرپا گذاشت 
یک رسانه نزدیک به دولت قطر هم در واکنش به خبر سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به سوریه، با اشاره تلویحی به اینکه سردار قاآنی تهدیدهای آمریکا را زیرپاگذشته است، آن را پیام «حضور قوی» از جانب ایران در سوریه دانست و نوشت: ایران به تهدیدهای آمریکا بی‌توجه است. این روزنامه توضیح داد: سفر سردار قاآنی نخستین سفر او به سوریه از زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تا امروز بود. 
رسانه العربی الجدید مدعی شده است سردار قاآنی از جبهه‌هایی در غرب استان حلب در نزدیکی دو شهرک نبل و الزهراء و همچنین جنوب استان حلب مشخصاً شهرک خان طومان که ارتش سوریه به‌تازگی کنترل آن را به دست گرفته و پایگاه «جبل عزان» در جنوب استان حلب بازدید کرده است. 
براساس تحلیل این رسانه‌قطری، سفر فرمانده‌ نیروهای محور مقاومت به بخش‌هایی از غرب و جنوب استان حلب، استان ادلب، استان حماه و لاذقیه پیامی روشن بر اصرار ایران و تأکید بر ثبات حضور پرقدرت در سوریه و جبهه‌های شمالی نبرد است، به‌خصوص پس از آنکه برخی بعد از ترور قاسم سلیمانی دچار تردید شده بودند که این ثبات کاهش می‌یابد یا خیر؟ 
العربی الجدید همچنین نوشت زمان ترور شهید سلیمانی برخی معتقد بودند حضور ایران در سوریه کاهش می‌یابد و می‌گفتند آمریکا برای تضعیف حضور سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در سوریه تلاش خواهد کرد، اما روشن است ایران کاملاً عکس این خط را در پیش گرفته و حضورش را بیشتر و بیشتر می‌کند و هیچ توجهی به تهدیدها یا برخی انتظارات ندارد. 
این رسانه قطری تأکید کرده است: همه می‌دانند سردار قاآنی پیشتر پس از آنکه جانشین شهید سلیمانی شد، در اوایل فوریه 2022 آمریکا را تهدید و اعلام کرد کشورش، مقاومت را ادامه خواهد داد. به گفته سردار قاآنی آمریکا با ترور فرماندهان مقاومت، درهای جهنم را روی خود باز کرده و این کشور زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه