بازی و داستان، محور تألیف کتاب «انقلاب ما»

مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب ما» در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد

بازی و داستان، محور تألیف کتاب «انقلاب ما»

عصر سه‌شنبه 18 بهمن ماه در برنامه طنز سمزقند، آیین رونمایی از کتاب انقلاب ما نیز در سالن همایش‌های مؤسسه فرهنگی قدس با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای برگزار شد. 


​​​​​​​طنزپردازان مشهدی در این مراسم حضور شایان توجهی داشتند و با عناوین طنزی همچون «اساس‌نامه ربع پهلوی»، «آموزش آشپزی در دوره پهلوی» و اجرای استندآپ کمدی برای دقایقی لبخند را تقدیم میهمانان حاضر در مراسم کردند.
ناهید کریمی یکی از نویسندگان کتاب «انقلاب ما» در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این کتاب در دسته کتاب‌های کار که تفاوت‌های چشمگیری دارد، دسته‌بندی می‌شود و با استفاده از این کتاب، معلم دوره دوم ابتدایی ابزاری دارد که می‌تواند مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی ایران را آموزش بدهد. 
وی افزود: با توجه به اهمیت انتقال مفاهیم انقلاب و اینکه مفاهیم در نسل‌های گذشته نهادینه شده و اکنون باید بتوانیم این مفاهیم را که بخشی از ارزش‌های جامعه ماست به درستی به نسل‌های بعد منتقل کنیم، کتاب انقلاب ما تألیف شد. 
این نویسنده جوان عنوان کرد: شیوه کار و نحوه انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب به صورت غیر مستقیم از طریق بازی و داستان است. 
کریمی تصریح کرد: این کتاب حاصل همفکری گروه‌های ادبیات کودک و نوجوان، گروه بازی و کارشناسان تربیتی در مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که از دل جلسات متعدد همفکری و هم‌اندیشی به ثمر رسیده است. 
وی افزود: مفاهیم و موقعیت‌های متفاوتی در جريان انقلاب تجربه شده است. برای انتخاب درست موقعیت‌ها و مفاهیم، تاریخ 30 سال پیش از انقلاب تا این زمان را بررسی کردیم و به موقعیت‌ها و اتفاقاتی رسیدیم که در مسیر انقلاب بسیار مهم بودند و در کتاب انقلاب ما مهم‌ترین آن‌ها به عنوان 12 سرفصل انتخاب شدند.
نویسنده کتاب انقلاب ما گفت: به عنوان مثال در این کتاب یک فصل به نام «رو به‌جلو» است. در این فصل، بچه‌ها آن را تعریف می‌کنند و مربی به صورت خلاقانه به آن می‌پردازد و شکل تعریف این فصل، موضوع جاری جامعه با عنوان عدالت‌خواهی است. 
کریمی با بیان اینکه وقتی این موقعیت‌ها انتخاب شد، نحوه بیان و چگونگی آن را بررسی کردیم که آیا انتقال مفاهیم به شکل مستقیم باشد یا غیر مستقیم، خاطرنشان کرد: تصمیم این شد که موقعیت‌ها و مفاهیم را دریافت کنیم. در هر موقعیت گاهی چندین مفهوم به ما گوشزد می‌شد.
وی تشریح کرد: برای اینکه تداخل معنایی پیش نیاید، یک یا دو مفهوم را تبدیل به داستان کردیم. به طور مثال برای نفت و اعتراضات مرتبط با صنعت نفت، فضاسازی داستان در یک روستا اتفاق افتاده است. بعضی از مفاهیم در فضای مدرسه و بعضی دیگر در زمین فوتبال یا موقعیت متفاوت تعریف شده است و پس از داستان، بازی‌ها در ادامه می‌آیند. 
این فعال فرهنگی یادآور شد: به طور کلی بچه‌ها داستان را می‌شنوند و بر مبنای همان داستان یک بازی را پس از آن انجام می‌دهند تا مفهوم را به خوبی درک کنند. بازی‌ها تنها ربط موضوعی ندارند و شکل بازی و چینش بازی هم به یادآوری مفهوم کمک می‌کند. 
کریمی در پایان تصریح کرد: کتاب در سال ١۴٠١به چاپ رسیده و نخستین جشن انقلابی است که قرار شده به دست مربیان برسد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه