خاندوزی: مولدسازی در اتاق‌شیشه‌ای انجام می‌شود

گزارش خبرنگار قدس از نشست خبری وزیر امور اقتصادی و دارایی

خاندوزی: مولدسازی در اتاق‌شیشه‌ای انجام می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت بابیان اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت در اتاق شیشه‌ای و کاملاً شفاف انجام خواهد شد، گفت: احدی در جایی که تخلف و فسادی در فرایند مولدسازی رخ دهد مصونیت ندارد.


سیداحسان خاندوزی با اشاره به اینکه مولدسازی دارایی‌ها در بیشتر کشورها انجام می‌شود و در ایران هم هرساله در بودجه، ردیفی برای آن وجود داشته اما به دلایل مختلف ازجمله مقاومت مدیران محقق نشده، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه سال۹۹، 8هزار میلیارد تومان برای مولدسازی قانون در نظر گرفتند که عملکرد آن فقط ۵۴ میلیون تومان بود یا در یک سال دیگر ۴۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی مولدسازی بود، اما عملکرد ۷۰۰ میلیارد تومان شد.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل سران قوا مصوب کردند هیئتی با اختیارات ویژه تشکیل شود تا بتواند بر مقاومت مدیران که کشور را قفل کرده بودند غلبه کند، اما در مورد مصونیت این هیئت بزرگنمایی شد و سوءتفاهمی به وجود آمد.
وی بابیان اینکه مصونیت در حوزه تصمیمات خواهد بود و احدی در جایی که تخلف و فسادی در فرایند اجرای مولدسازی رخ دهد مصونیت ندارد، گفت: تلاش کردیم در وزارت اقتصاد و دارایی بخش اعظم مسائل را از کانال شفافیت حل کنیم و اجرای این قانون در یک اتاق شیشه‌ای پیش چشم 
۸۵ میلیون نفر صورت گیرد. نهادهای نظارتی در هیئت مولدسازی حضور دارند. دادستان کل کشور، نماینده قوه قضائیه و مجلس در هیئت حضور دارند و به نظرم قدری سوءتفاهم صورت گرفته است.
وی تأکید کرد:‌ اساساً به دولتی که خودش پیشرو مسئله شفافیت در حساب‌های بانکی و ابر‌بدهکاران و مسائل دیگر بوده، این برچسب نمی‌چسبد که از شفافیت فرار کند و امروز کسی عهده‌دار مسئولیت قوه مجریه است که آمده جلو شروع فرایندهای فسادزا را بگیرد.
خاندوزی با یادآوری اینکه براساس ماده۲ آیین‌نامه مولدسازی، فرایندها باید از طریق تعدادی از تیم‌های کارشناس رسمی دنبال شود تا ارزیابی و قیمت‌گذاری‌ها انجام گیرد و این‌طور نیست که هیئت هفت نفره تصمیم‌گیری کنند یا یک نفر قیمت‌گذاری انجام دهد که در آن فساد شکل بگیرد، تصریح کرد: سامانه مربوط به مجموعه فرایند و گردش کار هیئت مولدسازی ۲۲ بهمن رونمایی خواهد شد.
وی درباره ابهام در مورد بندی از این مصوبه که می‌گوید 50درصد درآمد مولدسازی صرف امور جاری و یک درصد برای تبیین طرح هزینه خواهد شد هم گفت: چیزی به نام هزینه تبیین نداریم، اما مشابه تمام قوانین بودجه‌ای هیئت مولدسازی هم برای بخشی از هزینه‌های اجرایی فرهنگ‌سازی عمومی، آگهی مزایده‌ها و فراخوان پروژه‌ها و مواردی ازاین‌دست درصدی در نظر گرفته است تا دوباره نیازمند اختصاص مبلغی از سازمان برنامه‌وبودجه نباشیم.
وی بابیان اینکه 100 درصد مولدسازی ناشی از تهاتر، اموال حوزه بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش باید صرف امور عمرانی شود، گفت: دولت برای سال آینده 50 درصد پیشنهاد داده که می‌تواند هم صرف امور جاری شود و هم به امور عمرانی اختصاص یابد.

مرحله دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان کلید خورد
سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به اینکه نخستین گام از مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از بامداد سه‌شنبه آغاز شده و در این مرحله کمک‌هزینه نانوایان در سراسر کشور از شب گذشته به دو برابر افزایش یافته، خاطرنشان کرد: به‌تدریج و از ماه آینده نیز شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام و محدودیت سهمیه آن‌ها برداشته می‌شود و آن‌ها می‌توانند معادل نانی که به مردم می‌دهند و بیشتر از آن برای ماه بعد آرد دریافت کنند.
خاندوزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نتیجه‌بخش نبودن سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد و اینکه به گفته کارشناسان باوجود سیاست تثبیت قیمت‌ها و ارائه ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی در سامانه نیما، هرچه ارز به بازار آزاد تزریق شود تأثیری در کاهش قیمت بازار آزاد آن ندارد، با تأکید و اصرار بر اینکه دولت نه سیاست تثبیت قیمت‌ها را دارد و نه ارز ترجیحی ارائه می‌دهد، گفت: آنچه اعلام کردیم سیاست ثبات‌بخشی به بازار ارز است و این حد از نوسان‌ها که از آذرماه شاهد آن بوده‌ایم هم برای تولیدکنندگان و هم برای مردم و مصرف‌کنندگان مضر است.
وزیر اقتصاد افزود: دست‌هایی که  پیشروی و هدایت این اختلال در بازار ارز را بر عهده‌ دارند با این هدف فعال هستند تا بتوانند انتظارات تورمی را در اذهان مردم و فعالان اقتصادی بالا ببرند تا منجر به رفتارهایی شود که جامعه به سمت بازار دارایی‌ها برود و هجوم‌های دیگری شکل بگیرد که ما آثار مخرب آن را می‌بینیم.
خاندوزی با بیان اینکه نرخ ارز ترجیحی هم سیاست دولت سیزدهم نیست و نرخ ارز کالاهای وارداتی همانی است که در سامانه نیما قابل تأمین است، گفت: برای تأمین اسکناس مورد نیاز هم بازار متشکل عمل می‌کند  که این بازار تفاوت قیمتی با سامانه نیما دارد و قرار نیست ما ارز متفاوتی خارج از نیما به برخی کالاها بدهیم.
وی تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار نوسان‌های بازار ارز هم با دشواری در حال انجام است و ابتکارات دیگری مثل مرکز مبادله ارز و طلا هم در دستور کار دارد که امیدواریم این اقدام‌های جدید در روزهای پایانی سال منجر به کاهش نرخ ارز شود.

مرحله سوم عرضه سکه در راه است
وی درخصوص تصمیم دولت برای تداوم عرضه سکه در بورس یا توقف آن عنوان کرد: بانک مرکزی مصر است سیاست کم کردن حباب در بازار سکه را انجام دهد و ذخایر خود را هم از دست ندهد؛ ازاین‌رو مرحله سوم عرضه سکه هم اعلام خواهد شد.
وی در بخش دیگری از این نشست گفت: در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته بیش از ۵۳۰هزار نفر خالص اشتغال در کشور صورت گرفت که مجموع شاغلان به ۲۴میلیون و ۷۰هزار نفر رسیده، متقابلاً نرخ بیکاری هم به 2/8 درصد یعنی پایین‌ترین نرخ خود رسیده است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه