دیپلماسی فعال نیروهای مسلح در میدان جنگ هیبریدی

گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و امنیتی درباره اهمیت  قدرت دفاعی کشور همزمان با رونمایی از پایگاه هوایی «عقاب۴۴» نیروی هوایی ارتش

دیپلماسی فعال نیروهای مسلح در میدان جنگ هیبریدی

روز گذشته و همزمان با اعلام بین المللی شدن تجهیزات دفاعی ساخت ایران از سوی سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، رونمایی از پایگاه هوایی راهکنشی «عقاب ۴۴» نیروی هوایی ارتش کشورمان خبرساز شد.


​​​​​​​پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام مأموریت‌های محوله پذیرا باشد.

بازدارندگی به معنای توقف تهاجم دشمن 
 دکتر فرشید باقریان، کارشناس سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار قدس، با اشاره به تعریف مفهوم بازدارندگی در فرایند امنیت ملی کشور گفت: این مفهوم به معنای افزایش توان توقف تهاجم دشمن است و اگر کشوری به دنبال بیشینه‌سازی قدرت و تهدید بر علیه ایران باشد، نیروهای مسلح ما با طرح ریزی «تهدید مبهم» اقدام به موازنه سازی و توسعه ضریب‌های دفاعی کشور می‌کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل بی‌اطلاعی دشمن از ظرفیت‌های ویژه این دستاوردها را گوشه‌ای از برنامه هوشمندانه ایران در جنگ‌های هیبریدی دانست و با اشاره به اطلاعات اندک منتشر شده از پایگاه عقاب 44 گفت: همین میزان خبررسانی برای تشدید بازدارندگی کافی است. وی رونمایی این دستاورد همزمان با دهه فجر را بخشی از دیپلماسی چندوجهی تازه اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی دانست که به واسطه نیروهای مسلح حمایت می‌شود. فرشید باقریان با اشاره به ابعاد دیپلماتیک این رویداد که همزمان با رونمایی موشک‌های کروز بود، گفت: این مانورها، افرادی مثل رئیس اتحادیه اروپا را مجبور کرده تلاش کنند تا درهای دیپلماسی بسته نشود، زیرا تاب آوری نظام بین‌الملل فعلی در برابر بازدارندگی و اراده ملت ایران کم شده است. وی ادامه داد: ایران سختی‌های توسعه مهندسی رزمی در لایه‌های زیرزمینی را به جان خریده تا درعرصه دیپلماسی بتواند با دست پر حاضر شود. باقریان افزود: با توجه به فرایندهای خاص سال 2023 ایران وارد موازنه قدرت جهانی شده و رونمایی از دستاوردهای ویژه، پیام‌های نرمی است که سیر روند سیاست‌گذاری بین‌الملل را قطعاً تغییر خواهد داد. وی تصریح کرد: پیام اصلی این اقدامات در راستای دیپلماسی چندجانبه ایران، برای غرب و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است که به آن‌ها اعلام می‌کند سیاست خارجی ایران متحول شده و باید آن‎ها به حقوق ملت ایران احترام بگذارند. 

ابتکار در تلفیق نبرد سطحی و زیرسطحی 
 مهدی بختیاری، کارشناس مسائل دفاعی- امنیتی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما، این رویداد مهم را گوشه‌ای از توان مهندسی رزمی جمهوری اسلامی ایران در افزایش ضریب ایمنی در برابر حملات احتمالی دشمن عنوان کرد و  با اشاره به سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر طراحی و آماده سازی این پایگاه‌های زیرزمینی برای استقرار جنگنده‌های جدید گفت: به احتمال زیاد و در آینده نزدیک ممکن است شاهد فرود جنگنده‌های سوخو35 در این مراکز باشیم. وی خاطرنشان کرد: ویژگی منحصر به فرد این پایگاه‌ رزم هوایی، طراحی ویژه برای نگهداری و عملیات با تمامی عدوات جنگی رزم هوایی است. این کارشناس دفاعی افزود: تلفیق توان رزم موشک‌ها، پهپاد‌ها و جنگنده‌ها از دل مراکز زیرزمینی و زیردریایی درآینده نه چندان دور موجب تمایز هرچه بیشتر توان مقابله ایران اسلامی در برابر تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه