همایش «مخطوطات مشرق زمین»

همایش «مخطوطات مشرق زمین»


مدیر نمایندگی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم گفت: ما آمادگی داریم در تعامل میان محققان و مصححان با آستان قدس رضوی به تسهیل فرایندها بپردازیم.
حجت‌الاسلام علی راد در هفتمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق زمین» که از سوی نمایندگی دفتر سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: متأسفانه رویکردهایی که ما گاهی در تصحیح متون می‌بینیم غیرواقع‌بینانه و توأم با اجحاف و بی‌انصافی است. 
وی افزود: یک رویکرد آن را تنزل داده و در حد یک فن و فقط شبیه ویراستاری متن می‌بیند که این نگاه بسیار رنج‌آور است. نگاه دوم رویکرد دانشی به تصحیح متون است. این رویکرد در بین نخبگان تراث دینی کاملاً شناخته شده ولی هنوز به گفتمانی غالب و فراگیر تبدیل نشده است. رویکرد سوم، رویکرد پژوهش بینارشته‌ای است، در واقع تصحیح متون در برخی حوزه‌ها از مرز یک دانش و قلمرو عبور می‌کند که گاهی نیازمند تخصص و تبحر پژوهشگر در قلمروهای دانشی مختلف مانند تاریخ، ادبیات و... است.
همچنین سیدمحسن ناجی نصرآبادی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی در ادامه این نشست با بیان اینکه ما علم و شناخت کافی در مورد علم تصحیح متون نداریم، گفت: برخی افراد و مراکز وارد این علم شده‌اند اما متأسفانه تسلط لازم را ندارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه