روایت انتخاب‌های درست و غلط

گفت‌وگو با طراح و ایده‌پرداز نمایش آیینی «رد پا»

روایت انتخاب‌های درست و غلط

نمایش‌های آیینی بخشی جدانشدنی از تاریخ، فرهنگ و هنر هر جامعه است. در همین راستا چند روزی است به همت معاونت فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مجمع نكوداشت غدیر و مشارکت فعالانه تشکل‌های دانشجویی، نمایش آیینی «رد پا» در محل واحد خواهران دانشگاه آغاز به كار كرده است و تا 13 دی ماه میزبان علاقه‌مندان است.


عباس ممیززاده، نویسنده و هنرمند آیینی و نعمت‌الله فیروزی، مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تبلیغ و تربیت دینی امام رضا(ع) طراحی و ایده‌پردازی محتوا و متن این نمایش را به عهده دارند. دکتر فیروزی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز موضوع و اهداف این نمایش را تشریح کرده است.
 
جناب آقای فیروزی، لطفاً از اهداف طراحی و اجرای این نمایش بگویید.
هدف اصلی این نمایش ارائه نگاه تربیتی، معنوی و تبیین بیش از پیش ابعاد اجتماعی و سیاسی زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) است.
ایشان فدایی و جان‌نثار تشکیل حکومت دینی هستند و فلسفه شهادت ایشان نیز همان حمایت از ولی خدا در برپا داشتن حاکمیت دینی است. پس در کارها و آثار هنری نباید به بهانه کار هنری کردن و یا امروزی بودن، نسخه‌ای سکولار از حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) به مخاطبان ارائه و یا فقط به توصیه‌های اخلاقی بسنده کرد بلکه باید مبتنی بر این تعالیم انسان‌ساز، سهم هر انسانی را در تحقق ارزش‌ها و خوبی‌ها در عالم معرفی کنیم.
 گویا «رد پا» از نظر اجرا تلاش دارد سبک متفاوتی را ارائه کند، در این باره برایمان صحبت کنید. 
ما نه تنها در اجرا بلکه حتی در دعوت از مخاطبان برای دیدن این نمایش نگاه ویژه‌ای داریم. در نمایش ردپا برخلاف نمایش‌های ایستا و ساکن، مخاطب در طول نمایش در حال حرکت و فعالیت است. در واقع در نمایشی حضور دارد که دیدن آن سراسر هدیه است و محتوای آن آموزنده و دقت در آن وسیله‌ای برای حضور شایسته در مسابقه زندگی است، در واقع نمایش ردپا نمایش درام صرف نیست بلکه دارای بخش‌های جذاب و حتی طنز و تلنگر موقعیت نیز هست.

درباره محتوا و پیام این نمایش آیینی بگویید. 
در واقع ماجرای زندگی و انتخاب‌های صحیح یا غلط ماست، جنس بدلی که به ما می‌دهند سبب انتخاب‌های اشتباه و ناقص ما و یا مانع تحقق واقعی اهداف می‌شود. از جمله محتواهای نمایش این است که باید در زندگی به مفاهیم‌ و به ارزش‌هایی تکیه کنیم که می‌دانیم خطا و اشتباه در آن نیست و یا اینکه بخشی از فرهنگ اهل بیت(ع) است.
رد پا، حكایتی از گذشته تا آینده است كه مخاطبان را با آنچه در گذشته و در نبرد بین حق و باطل اتفاق افتاده، آنچه در زمان حال شاهد آن هستیم و آینده‌ای كه با انتخاب بین حق و باطل در انتظار انسان‌هاست درگیر می‌كند.
 
اینکه گفتید نوع دعوت مخاطبان برای دیدن این نمایش با سایر نمایش‌ها متفاوت است یعنی چه؟
بله. نوع دعوت این نمایش متفاوت و همراه با تکریم مخاطب است. برخی از همکاران از قبل در محیط علمی، دانشگاهی و... حاضر شده و با احترام و توضیح مختصری درباره این اثر هنری، استادان و دانشجویان را دعوت می‌کنند. ما همواره به اعضای گروه هم متذکر می‌شویم که در اجرای اثر هنری وقتی به فکر احترام به مخاطب باشید بدون شک اثربخشی نمایش و انتقال پیام هم بیشتر و بهتر انجام می‌شود. بنابراین در همه مراحل کار اعم از دعوت کردن مخاطب تا اجرا و پایان کار باید کلیدواژه‌ها و ادبیات خاص و سراسر محبت و تکریم داشته باشید.
 
در کنار اجرای این نمایش شاهد چه بخش‌های دیگری هستیم؟
این نمایش بخش‌های مکمل از قبیل مسابقه دارد. مسابقه «بهترین پیام و برترین برداشت» از مخاطبان می‌خواهد که بهترین مطالب و نکات برداشت شده را در برگه‌های مسابقه یادداشت کرده و در صندوق مسابقه بیندازند. به بهترین‌ها نیز جوایز نفیسی تقدیم خواهد شد. این نمایش تا ۱۴ دی ماه و ایام سالگرد شهادت بزرگ سرباز و سردار فاطمی شهید حاج‌قاسم سلیمانی در هر روز هفت نوبت اجرا برای گروه‌های مختلف دانشگاهیان اعم از دانشجویان، استادان و كاركنان دارد که بر اساس برنامه‎ریزی انجام شده در گروه‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره آن را به نظاره می‌نشینند.
نمایش آیینی «رد پا» نخستین تجربه بزرگ نمایشی دانشگاه امام رضا(ع) با این مختصات و ویژگی‌هاست و نگاه متولیان فرهنگی دانشگاه بر این است که بیش از پیش از ابزار فرهنگ و هنر متعهد در مسیر تبیین و نهادینه‌سازی آموزه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه