جاماندگان سهام عدالت طعمه جدید کلاهبرداران

پلیس فتا هشدار داد

جاماندگان سهام عدالت طعمه جدید کلاهبرداران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان خراسان رضوی از احتمال کلاه‌برداری با عنوان نام‌نویسی از جاماندگان سهام عدالت در روزهای اخیر و پیش رو خبر داد .


تحرکات مشکوک در فضای مجازی

به گزارش قدس، سرهنگ هادی شرکا با توجه به طرح واریز سود سهام عدالت به دارندگان سهام عدالت گفت: به واسطه اینکه هنوز برخی از شهروندان سهام عدالت ندارند، تحقیقات کارشناسان ما در فضای سایبری حاکی از انتشار پیامی حاوی لینک بدافزار برای دسترسی به اطلاعات کارت بانکی و دسترسی به پیامک‌های قربانیان پیامک موصوف بود. در این پیام‌ها از عباراتی همچون نام‌نویسی سهام عدالت، چگونگی دریافت سهام عدالت، ویرایش اطلاعات سهامداران، جاماندگان یارانه معیشتی و... استفاده شده و ترغیب شهروندان برای کلیک روی لینک‌ها هدف اصلی کلاهبرداران مجازی بود. این شیوه کلاه‌برداری و یا سرقت اطلاعات در حال انتشار در فضای مجازی است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: ارسال پیامک‌های جعلی، ارائه لینک‌های نام‌نویسی، هدایت به درگاه‌های بانکی جعلی و معرفی اپلیکیشن‌های مختلف توسط مجرمان سایبری در چنین مواقعی گسترش یافته و سودجویان فضای مجازی با مناسب دیدن شرایط برای اغفال کاربران فضای مجازی دست به کار شده و با سوءاستفاده از وضعیت موجود، از ناآگاهی شهروندان بهره‌برداری لازم را در راستای مقاصد شوم خود دارند و یا اصطلاحاً روی موضوع داغ جامعه موج‌سواری می‌کنند.
وی بیان کرد: بنابراین هموطنان گرامی باید هنگام مواجهه با این موارد نهایت دقت و هوشیاری را داشته باشند.

مسئولان به موقع اطلاع رسانی کنند
سرهنگ شرکا تأکید کرد: پیگیری اخبار از رسانه‌های جمعی و معتبر و بی‌توجهی به اخبار و شایعات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند امنیت کاربران را در این فضا افزایش دهد.
این مقام مسئول در ادامه از مسئولان مربوط درخواست کرد: اطلاع‌رسانی لازم و گسترده و پاسخ‌گویی به ابهامات موجود در این طرح از قبیل نحوه دریافت سهام عدالت و یارانه، نحوه نام‌نویسی و ارسال اطلاعات هویتی و بانکی را در دستور کار خود قرار داده تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود.
سرهنگ شرکا در ادامه یادآور شد: کاربران عزیز، اخبار و اطلاعات مربوط به واریز هرگونه یارانه معیشتی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را از طریق رسانه‌های ملی و رسمی کشور پیگیری کرده و تحت تأثیر اخبار منتشر شده در فضای مجازی و سایت‌های غیرمعتبر قرار نگیرند. لازم به ذکر است هموطنان عزیزی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی به سهام عدالت دارند به سامانه سجام
 https:‎//www.sejam.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 1569 تماس بگیرند.
هشدار پلیس فتا خراسان رضوی در حالی رسانه‌ای شد که موضوع نام‌نویسی جاماندگان سهام عدالت در حال تبدیل شدن به موضوع روز رسانه‌ای است. از همین رو  بی‌شک شهروندان جامانده از دریافت این امکان در تلاش هستند همزمان با انتشار خبر و یا مصاحبه مسئولی، در این زمینه اقدام مناسب را انجام دهند. همین امر سبب خواهد شد کلاهبرداران در فضای مجازی بهترین موقعیت اجرای نقشه‌های شیادانه خود را همین بازه زمانی ببینند.

نکته رسانه
از سوی دیگر رصد مهم‌ترین پرونده‌های پلیسی که کاربران در فضای مجازی با آن دچار هستند و برای آن‌ها دردسرهای فراوانی ایجاد کرده، بدون تحقیق و بررسی روی لینک و پیام دریافتی کلیک کردن است. موضوعی که به آن فیشینگ می‌گویند و کلاهبردار سعی می‌کند با هر شیوه‌ای که شده به اطلاعات بانکی و یا خصوصی افراد دسترسی پیدا کند. 
اینکه افراد چرا بدون بررسی روی هر لینک مشکوکی کلیک می‌کنند خود جای واکاوی دارد و شاید مهم‌ترین موضوع آن اعتماد بیجا و بیش از حد به فضای مجازی است. 
از سوی دیگر یکی از راهکارهای شناخت صفحات فیشینگ بانکی می‌تواند این باشدکه فرد اگر توان تمیز دادن صفحه جعلی و اصلی را ندارد، ابتدا اطلاعات کارت بانکی را غیرواقعی وارد کند و منتظر پیام دریافتی روی صفحه باشد. معمولاً درگاه‌های رسمی به محض وارد کردن اطلاعات کارت بانکی اشتباه و غیرواقعی به واسطه ارتباط قانونی با شبکه بانکی پیام وجود نداشتن این اطلاعات را صادر می کنند؛ اما سایت‌های فیشینگ که فقط برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه بانکی شهروندان ساخته شده‌اند و هیچ اطلاعاتی ندارند، در انتها یا هیچ پیامی صادر نمی‌کنند و یا پیام بروز خطا را نمایش می‌دهند، درصورتی که همان اطلاعات اشتباه را هم ذخیره کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه