از کمبود نیرو تا وجود 194 مدرسه دو نوبته در بجنورد

از کمبود نیرو تا وجود 194 مدرسه دو نوبته در بجنورد

رئیس آموزش و پرورش بجنورد گفت: ۹۱ مدرسه روستایی و عشایری مرکز خراسان شمالی به دلیل پراکندگی جمعیت به صورت چند پایه اداره می‌شود.


موسی علی‌نیا در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: ۵۰۰ مدرسه دولتی و ۹۰ مدرسه غیر دولتی؛ شامل تمامی مقاطع تحصیلی در شهرستان بجنورد دایر است که از این تعداد ۹۱ مدرسه به صورت چند پایه اداره می‌شود.
وی تصریح کرد: پراکندگی روستایی در خراسان شمالی بسیار است و در برخی از مناطق فاصله روستاها به ۱۵۰کیلومتر می‌رسد. در هر کلاس چند پایه حدود ۱۰ یا ۱۱ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند و تلاش می‌شود هیچ دانش‌آموزی از مدرسه محروم نماند. علی‌نیا تصریح کرد: به دلیل جمعیت روستایی و عشایری و همچنین پراکندگی آن، ۱۶ مدرسه به صورت شبانه‌روزی در شهرستان بجنورد دایر است که 4 هزار نفر نیز در این فضاهای خوابگاهی تحصیل می‌کنند. وی افزود: اینک تمامی دانش‌آموزان در فضاهای موجود پوشش داده می‌شوند؛ ولی به فضاهای بیشتری در این خصوص نیاز است که مساعدت و مشارکت خیران را می‌طلبد.

کمبود نیروی انسانی
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش، نیروی خدمات و سایر بخش‌ها مواجه است و در سال تحصیلی جاری تلاش کرده‌ایم با اضافه کاری نیروهای شاغل و حق‌التدریس به نوعی کمبودها جبران شود.
علی‌نیا با بیان اینکه این شهرستان با کمبود ۳۰۰نیرو مواجه است، افزود: در سال تحصیلی جاری 7 هزار ساعت اضافه تدریس به معلمان و سایر نیروها داده شد تا کمبودها جبران شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: همچنین در شهرستان بجنورد با کمبود فضای آموزشی نیز مواجه هستیم که این شاخص در بجنورد به ازای هر یک دانش‌آموز 2/4 مترمربع بوده در حالی که این سرانه در استان 3/5 مترمربع است.
رئیس آموزش و پرورش بجنورد گفت: کمبود فضای آموزشی در شهرستان بجنورد سبب شده در سال تحصیلی جاری ۱۹۴ واحد آموزشی دو‌نوبته تشکیل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه