شناسایی ۲۱۰ واحد آلاینده در خراسان رضوی

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خبر داد

شناسایی ۲۱۰ واحد آلاینده در خراسان رضوی

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۰ واحد آلاینده در سطح استان شناسایی شده است.


صادق زمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به منظور کنترل خروجی صنایع و مدیریت آلاینده‌های هوا، پایش‌های واحدهای صنعتی مستقر در حوزه استان و به خصوص در مشهد به صورت مستمر در حال انجام است.
وی با اشاره به هدف این پایش‌ها افزود: پایش‌های واحدهای صنعتی از سوی کارشناسان نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و آزمایشگاه‌های معتمد سازمان با هدف شناسایی منابع آلوده کننده هوا به طور مستمر در مشهد و سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.
زمانی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع افزون بر هزار نوبت پایش از واحدهای صنعتی همچون واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، کارخانجات سیمان، نیروگاه‌ها، کارخانجات ریخته‌گری و نورد، معادن، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنایع تولید عایق‌های رطوبتی (ایزوگام)، کوره‌های آجرپزی، آهک‌پزی و... در استان انجام شده است. وی با اعلام اینکه افزون بر ۶۰ درصد از اجرای برنامه‌های پایش در موضوع آلودگی هوا از صنایع مستقر در شهرستان مشهد بوده، خاطرنشان کرد: در انجام پایش‌های مستمر از واحدهای صنعتی و تولیدی در همین مدت ۲۱۰واحد آلاینده در استان شناسایی شده است.

تشدید بازدیدهای شبانه
رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مطرح کرد: همچنین به منظور افزایش دامنه نظارت‌ها بخصوص بر برخی واحدهای آلاینده که با سوءاستفاده از وقفه‌های نظارتی در ساعات غیر اداری و شب‌هنگام، اقدام به خروج سیستم‌های کنترل آلاینده‌ها از مدار کرده و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، تشدید اجرای بازدیدهای کنترلی شبانه نیز در دستور کار کارشناسان محیط زیست استان قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: هدف از اجرای برنامه‌های پایش شبانه، نظارت مستمر زیست محیطی بر عملکرد واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلایندگی مراکز صنعتی در ساعاتی است که احتمال تخلفات بیشتر خواهد بود.
زمانی تصریح کرد: کارخانجات، کارگاه‌ها و نیروگاه‌ها مکلف‌اند در زمان انجام هرگونه فعالیت و بهره‌برداری، استانداردهای قوانین ملاک عمل را برای کنترل آلاینده‌ها رعایت کنند.
وی بیان کرد: بر همین اساس پس از شناسایی واحدهای آلاینده و پس از صدور و ابلاغ اخطارنامه آلایندگی در صورتی که در راستای رفع مشکلات زیست محیطی توسط صاحبان صنایع اقدامی صورت نگیرد، نسبت به پیگیری‌های مقتضی قانونی از جمله معرفی مراکز آلاینده به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه